Færre ulykker med kørekort til 17-årige

I både Østrig og Tyskland har man gode erfaringer med at lade 17-årige køre bil. Venstre vil have lignende model i Danmark, men S afviser.

Hvis det står til de borgerlige skal 17-årige kunne få kørekort. (Foto: colourbox)

Nye tal giver de borgerlige partier fornyet håb om, at de kan overbevise regeringen om, at 17-årige skal have lov til at få kørekort.

Ifølge et notat, som Rådet for Sikker Trafik har udarbejdet for Justitsministeriet, har det nemlig i både Tyskland og Østrig resulteret i langt færre trafikulykker, at 17-årige har fået mulighed for at få kørekort.

I Tyskland, hvor man kan tage kørekort, fra man er 16,5 år, og hvor man skal køre med en erfaren bilist, frem til man er 18 år, har man oplevet 20 procent færre trafikforseelser.

Blåt forslag

I Østrig, hvor man kan begynde at tage kørekort efter det 16. år, og hvor man skal køre med en ledsager, inden man kan sidde alene i bilen, er antallet af eneulykker reduceret med 34 procent.

- Det er nogle erfaringer, vi ikke kan sidde overhøring, siger Venstres trafikordfører, Kristian Phil Lorentzen.

For kort tid siden fremsatte de borgerlige partier et forslag om, at der i Danmark skal indføres en forsøgsordning, der giver 17-årige ret til at få kørekort, og de nye tal bestyrker Kristian Phil Lorentzen i, at det er en god idé.

Regeringen afviser

- Vi skal have et forsøg med, at unge kan begynde at køre bil som 17-årige - efter at have taget et kørekort på normal vis - med en ledsager, en erfaren bilist, siger Kristian Phil Lorentzen, der vil kigge nærmere på de enkelte landes modeller for at se, hvad der virker.

I Frankrig har man for eksempel dårlige erfaringer med at lade unge køre bil. Her har man oplevet en højere ulykkesrate blandt de unge bilister.

Regeringen har tidligere afvist de borgerlige partiers forslag blandt andet med henvisning til, at der ikke var bevis for, at unge bilister giver færre ulykker.

S holder fast

Notatet fra Justitsministeriet får ikke Socialdemokraternes retsordfører, Trine Bramsen, til at ændre mening.

- Jeg lytter også til kørelærerforeningen, når de siger, at man ikke kan sammenligne Danmark med nogle af de lande, der har indført den her ordning, fordi køreruddannelsen i Danmark er anderledes, og fordi unge i Danmark er anderledes end i andre lande, siger hun og tilføjer:

- Før vi begynder overhovedet at overveje at ændre aldersgrænsen, skal vi være mere end 100 procent sikre på, at det ikke betyder flere ulykker.

Heller ikke Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, mener, at det er en god idé.

Øvelseskørsel er godt

- Det betyder alt andet end lige, at der kommer flere unge mennesker ud på vores veje, og unge mennesker optræder jo oftere i ulykkestatistikkerne, end deres andel egentlig berettiger til, siger Henning Hyllested, der dog ser flere fordele ved at lade nye bilister køre med en ledsager.

- Det er ikke, fordi vi har noget imod øvelseskørsel som sådan. Det kan være en udmærket idé, men hvorfor så ikke sætte den i gang for de 18-årige?, siger han.

Facebook
Twitter