'Fantastisk dag for hovedstaden': Politikere roser nyt gigaprojekt i København

Kritikere vil af med havnetunnel og gøre storstilet plan mere grøn.

Lynetteholmen kommer efter planerne også til at byde på sydvestvendte strande. Her ses en visualisering af en af dem. Langs kysten ses den nye bydel. (Foto: By & Havn © By & Havn)

Historisk begivenhed, visionært projekt og en fantastisk dag for hovedstaden og hele Danmark.

Den nye ø i Øresund - med det foreløbige navn Lynetteholmen - bliver taget godt imod af politikerne fra både den ene og den anden blok.

Grafik, der viser Lynetteholmens placering i Københavns Havn.

Udover øen vil man også investere massivt i forbedret infrastruktur, og så er man i gang med at lave en forundersøgelse af en udvidelse af metroen og en havnetunnel.

Ny plan for København

Regeringen og Københavns Kommune har præsenteret en ny plan for hovedstaden. Der skal bygges en helt ny bydel, en havnetunnel, en østlig ringvej og en metrotilføjelse til den kunstige ø Lynetteholmen, der skal forbinde Nordhavn med Refshaleøen.

Her kan du se, hvad projektet indeholder:

  • Regeringen vil anlægge en kunstig ø ved navn Lynetteholmen, som vil være fuldt udbygget i 2070. De første boliger vil blive bygget fra 2035.
  • Den skal på sigt give plads til 50.000 nye københavnere, heraf cirka 35.000 alene på Lynetteholmen. Der skal komme 35.000 nye arbejdspladser samt 15.000 på Refshaleøen.
  • Den nye bydel skal sørge for, at hovedstaden kan blive ved med at vokse, uden at boligpriserne drøner i vejret på grund af mangel på boliger.
  • Desuden skal bydelen udgøre et "væsentligt bidrag til klimasikringen" af København, som dermed sikres bedre mod stormflod.
  • Forventningen er, at skatteyderne slipper for at spæde ekstra penge til. Den samlede pris anslår regeringen til at være 20 milliarder kroner.
  • Indtægterne fra salget af byggegrunde skal finansiere en ny metrolinje til øen. Desuden skal pengene komme fra at køre med den nye metro og for at benytte omfartsvejen, som dermed bliver en betalingsvej.

Kilde: Ritzau og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Frank Jensen (S), overborgmester i København, som var med til at præsentere planen sammen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) og transport-, bolig- og byggeminister Ole Birk Olesen (LA) kalder det på Twitter en historisk dag for København.

- Har indgået aftale med regering om helt ny ø mellem Refshaleøen og Nordhavn. Bliver fantastisk ny kbh-bydel med metro, strand, almene og private boliger og grønne områder. En fremtidssikring af vores by!

Kreativ løsning på udfordringerne

Hos kollegaerne på Christiansborg er der rosende ord til den nye plan. Partifæller som Mette Reismann (S) skriver positivt om projektet på Twitter:

- Jeg er meget begejstret for den visionære plan om udvikling af #mitkbh m ny klimavenlig bydel, havnetunnel + ny metro. Bedre for trængselsproblemer. Halvø v Refshaleøen bygges m bla almennyttige boliger. Bedre for diversitet, skriver hun.

Også miljøordfører Ida Auken (R) takker regeringen for at rette blikket mod hovedstaden. Men hun ser gerne, at der bliver tænkt mere grønt.

- Vi er positivt overrasket over planen. Det er en kreativ løsning, og det er meget positivt, at klimasikring og nye almene boliger er tænkt med. For Radikale Venstre er det helt afgørende, at planen bliver mere grøn og en stor del af de nye boliger på Lynetteholmen bliver til unge og studerende.

Enhedslistens teknik- og miljøborgmester i København, Ninna Hedeager Olsen, har også et par krav, selvom hun overordnet er tilfreds med planen. Hun vil insistere på, at københavnerne får indflydelse på projektet.

- Og så vil vi insistere på, at havnetunnellen bliver pillet ud af ligningen, siger hun til TV2 Lorry.

DF: Hvordan skal det finansieres?

Bevæger man sig over i den blå lejr, er der lidt mere ros til planerne om en havnetunnel. Blandt andet fra folketingsmedlem for Venstre Martin Geertsen.

- Fantastisk dag for Hovedstaden. En havnetunnel, mere metro og flere boliger. I sig selv forrygende projekter, som viser, at @regeringDK er optaget af udviklingen i København #dkpol, skriver han på Twitter.

Dansk Folkeparti er til gengæld lidt lorne ved den omfattende plan for København.

- Jeg kan ikke sige, om det er en god eller en dårlig idé, når ikke man kender detaljerne omkring finansieringen af sådan et stort projekt til bunds. Det behøver ikke være et dårligt projekt, men det kan det blive, hvis staten skal til at pumpe milliarder i København set i lyset af debatten om, hvordan vi får Danmark i balance, siger finansordfører René Christensen til Ritzau.