Flertal på Christiansborg vil hæve bøderne for at køre farlige køretøjer

Det skal kunne mærkes på pengepungen for både vognmænd og chauffører.

Flere busser var så farlige at køre i ifølge politiet, at færdselsbetjentene måtte klippe pladerne, da der sidste år var Dana Cup i Hjørring. Problemet er endnu for stort. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Bødestraffen for chauffører og vognmænd, der kører i farlige køretøjer, skal hæves.Sådan lyder det fra et flertal på Christiansborg.

Det sker efter, at færdselsbetjent Kaj Klaustrup overfor DR Nyheder har gjort opmærksom på, at alt for mange buschauffører og lastbilchauffører kører i farlige køretøjer på de danske veje.

I dag koster det 1.500 kroner for en chauffør og 3.000 kroner for vognmanden, hvis politiet opdager, at chaufførens køretøj eksempelvis har så ødelagte bremser, at politiet vurderer, at der er en overhængende fare for en ulykke på grund af fejlen.

I de tilfælde klipper politiet køretøjets nummerplader. Fremover skal bøden være større. Det bakker Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti, op om:

- Det her handler jo om vores børns liv og sikkerhed, og der må vi ikke gå på kompromis. Derfor vil jeg gå til ministeren med et ønske om at få de her bøder kraftig skærpet.

Det bakker Morten Bødskov, fungerende retsordfører for Socialdemokratiet, op om.

- Hammeren skal falde meget hårdere, end den gør i dag, siger Morten Bødskov.

Mere tryk på chaufførerne

Under det store fodboldstævne Dana Cup i Hjørring sidste år kom der et stort fokus på busser, der fragtede de unge mennesker frem og tilbage fra baner til indkvartering, fordi politiet måtte klippe nummerpladerne på flere af busserne. Ifølge politiassistent Kaj Klaustrup var det bedre ved Dana Cup i år – til gengæld er problemet større andre steder i år.

Udover de højere bøder mener Socialdemokratiet også, at politiet skal rustes bedre til at øge kontrollen med chaufførerne. Det vi ifølge Morten Bødskov sammen med højere bødestraffe få en præventiv effekt.

- Når man er chauffør og vognmand, så har man andre menneskers liv i sine hænder. Derfor skal busserne være i orden, sikkerhed skal være i top.

- For det første skal vi sikre, at politiets tryk på selskaberne skal være stærkt og vedvarende. De skal vide, at når de kommer afsted, så holder politiet øje med, at alt er i orden. Og er det ikke tilfældet, så skal bødestraffen være større.

Også i Venstre er transportordfører Kristian Pihl Lorentzen klar til at få lukket ned for nogle chaufførers lemfældige omgang med sikkerheden i busser og lastbiler.

Problemet skal diskuteres grundigt

Han vil dog ikke lægge sig fast på bødens størrelse endnu, men fastslår, at der skal indkaldes til møder blandt transportordførerne i Folketinget med ministeren for bordenden, så snart det er muligt.

- Når folk fra politiet siger, at de nuværende bøder ikke har den rette afskrækkende effekt, så lytter jeg meget nøje til det, uden at jeg dermed har lagt mig fast på det rigtige bødeniveau. Men det her kommer vi til at drøfte meget grundigt om kort tid, for det her skal vi have gjort op med, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Facebook
Twitter