Flygtningechef kalder socialdemokratisk asyl-forslag "urealistisk"

Svært at realisere socialdemokratisk asylreform-forslag, lyder vurderingen.

- Det er urealistisk, at vi kan drive danske flygtningelejre på et andet lands territorium, mener Christian Friis Bach, som er generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2017) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Socialdemokratiet fremlægger i dag et forslag, der vil reformere dansk asyl- og udlændingepolitik.

Det skal blandt andet ske ved at indføre et stop for spontan asylbehandling i Danmark og sende asylansøgere til et modtagecenter i et samarbejdsland i for eksempel Nordafrika.

Men den model er kortsigtet og urealistisk, mener Christian Friis Bach, generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp.

Hvad er en asylansøger?

Spontan asylansøger:
Anmoder om asyl ved grænsen eller efter indrejse og har ikke opholdstilladelse i forvejen.
Registreret spontan asylansøger:
Søger om asyl i Danmark og kan jævnfør Dublin-forordningen ikke sendes til et andet land.
Uledsaget mindreårig asylansøger:
Under 18 år og søger asyl uden forældre eller andre voksne. Skal opfylde samme betingelser, men betragtes som en sårbar gruppe. Ansøgningerne skal behandles hurtigt, og de bliver indkvarteret på asylcentre med specialuddannet personale.
Kvoteflygtning:
Opholder sig uden for Danmark, men bliver genbosat i Danmark efter aftale med UNHCR eller en lignende organisation.
Konventionsflygtning:
Defineres som personer med en velbegrundet frygt for forfølgelse på grund af race, religion, nationalitet, tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller politiske opfattelser.

Kilde: Nyidanmark.dk og Institut for Menneskerettigheder

- I dag har vi, bare inden for Europa, set, hvordan vi ikke har kunnet sende flygtninge tilbage til Grækenland under Dublin-forordningen, fordi EU-landene var enige om, at man ikke kunne sikre en tilstrækkelig sikker behandling af flygtningene. Så når vi ikke engang kan sende dem til Grækenland, så er det urealistisk, at det her skulle kunne fungere i Afrika, vurderer generalsekretæren, der understreger, at han endnu ikke har set det endelige udspil.

Uvist om det vil overskride konventionerne.

Forslaget bliver først fremlagt i formiddag, men ud fra Socialdemokratiets foreløbige udmeldinger er der delte meninger om, hvorvidt det kan overholde de internationale flygtningekonventioner.

- Det er urealistisk at forestille sig, at afrikanske lande vil acceptere danske lejre, og det er urealistisk at organisere lejrene, uden at det vil stride mod en lang række principper for det internationale flygtningesamarbejde, mener Christian Friis Bach.

Anders Ladekarl, der er generalsekretær i Røde Kors i Danmark, mener, at forslaget er svært at realisere, men forventer, at Socialdemokratiets forslag vil kunne overholde flygtningekonventionerne.

- Forslaget om, at det kan ske i andre lande, er sådan set ikke i modstrid med internationale konventioner. Men vi mangler at se, hvilke lande der vil tage imod danske spontanansøgere og lade Danmark etablere flygtningelejre, siger han.

Anders Ladekarl hilser debatten velkommen, da der efter hans opfattelse er behov for at gentænke flygtningesystemet.

- Det system, som er der nu, fungerer åbenlyst ikke. Man er i gang med at bygge mure og tvinge folk til at flygte over Middelhavet med menneskesmuglere som hjælp. Det er en smule naivt at tro, at lille Danmark kan ændre systemet, men på sigt er der behov for at tænke hele flygtningebeskyttelsen anderledes, end vi gør i dag.

Christian Friis Bach ser skeptisk på en eventuel dansk enegang på området.

- Vi lærte under Anden Verdenskrig, at det får katastrofale følger, hvis det internationale asylsamarbejde bryder sammen. Forslaget er meget kortsigtet, for hvis andre lande, herunder de lande, som i dag huser millioner af flygtninge, gjorde som Danmark, så ville det internationale flygtningesamarbejde bryde helt sammen. Og det ville med sikkerhed give langt større flygtningestrømme mod Europa, siger han.

Begge generalsekretærer understreger, at flygtninge har krav på ordentlige humanitære forhold, velfungerende juridisk assistance, politi og militær, som passer på sikkerheden.