10.000 kroner i aflad: Flere kandidater betaler sig fra klimabelastning

Ved at købe CO2-kvoter har flere folketingskandidater kompenseret for deres udledning i forbindelse med valgkampen.

- Jeg interesserer mig for, om de andre partier og kandidater ligesom jeg tager det personlige ansvar og køber kvoter, siger Morten Messerschmidt. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Meningsmålinger har vist det, og den afsatte tid i debatrunder ligeså: Klimaet er ét af de helt store temaer til dette folketingsvalg.

Det har fået folketingskandidater som Morten Messerschmidt (DF) til at købe CO2-kvoter, som skal kompensere for det CO2-aftryk, som hans og andres valgkampagne har haft.

- Der har i den her valgkamp været rigtig mange formeninger og løfter om, hvor meget Danmark skal levere på CO2-fortrængen i årene frem, og det kan jo være rigtig godt, men jeg synes man skal gå foran med et personligt eksempel, når man har så høje ambitioner på samfundets vegne, siger Morten Messerschmidt.

Det er 10.000 kroner fra Morten Messerschmidts kampagnekasse, der er gået til at købe kvoter for udledningen af 38 tons. Det præcise regnestykke for hans udledning har han ikke på skrift, men med 38 tons CO2-kvoter kommer man rigtig langt, da en dansk person ifølge Verdensbanken udleder knap 6 tons om året.

Han afviser selv at kalde sig klimatosse, men det er en ny side af den nuværende europaparlamentariker, der håber at blive valgt ind i Folketinget:

- Det her er en reaktion på den valgkamp vi har haft. Det er utroligt let at stå i store debatter og udstikke løfter på samfundets vegne, men hvis det skal have nogen troværdighed, så er det vigtigt også at finde ud af, om de partier, der har gjort det her til det helt store spørgsmål så også selv lever op til det, siger Morten Messerschmidt.

Alternativet kompenserer for hele partiet

Via en rundringning til partikontorene har DR Nyheder fundet frem til, at det ikke er særligt mange kandidater, som vælger at CO2-kompensere.

Men en klar rollemodel er alligevel Alternativet, der CO2-kompenserer for cirka 100.000 kroner om året, viser tal fra deres hovedbestyrelses årsregnskab. Det skal dække hele partiets CO2-aftryk, og de har budgetteret med mere i år, da det er valgår og derfor udleder mere.

  • Louise Vinther Alis brugte 1.500 kroner på CO2-aflad, og droppede tanken om valgplakater til fordel for vildengfrø, som her på billedet. Privatfoto.
  • Alternativet brugte 88.000 kroner på CO2-aflad i 2016, 112.000 året efter og 96.000 sidste år. (Foto: Philip Davali © Scanpix)
  • Mette Abildgaard har valgt kun at kompensere for CO2-aftrykket hendes transport rundt i landet. Hendes budget er på 15.000, mens der ikke er noget loft over Søren Pape Poulsens (Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen © Scanpix)
1 / 3

For 112.000 kroner købte de i 2017 kvoter, der dækkede 890 tons CO2, selvom partiet ifølge egne udregninger udledte 80,4 tons.

Partierne Enhedslisten og Liberal Alliance afviser at CO2-kompensere, mens Venstre hverken vil be- eller afkræfte, om de gør det.

Vildengfrø frem for valgplakater

Hos Radikale Venstre har deres spidskandidat til europaparlamentsvalget, Morten Helveg Petersen, købt CO2-kompensation for 10.400 kroner, men til folketingsvalget fortæller de, at Louise Vinther Alis har kompenseret på en lidt anderledes vis.

Hun købte kompensation for CO2-aftrykket af 3000 plakater, men fik aldrig plakaterne trykt. I stedet fik hun lavet poser med vildengfrø, som hun har delt ud rundt om i landet.

Hos De Konservative sikrer Mette Abildgaard og Søren Pape Poulsen, at de kører på en grøn sky ved at klimakompensere for deres transport under valgkampen. De kører i henholdsvis en autocamper og en større bus.

- Jeg har valgt at CO2-kompensere en del af min valgkamp, fordi jeg gerne vil godtgøre for det aftryk, vi har sat, mens vi har kørt landet rundt i en måned for at føre valgkamp. Så for mig handler det egentlig om at tage et personligt ansvar, siger Mette Abildgaard.

Men i modsætning til Morten Messerschmidt, så ønsker hun ikke at pege fingre ad de mange kandidater, som ikke kompenserer for deres CO2-aftryk:

- Jeg vil ikke gøre mig til dommer over, hvordan de andre vælger at gøre det. Men for mig har det bare været vigtigt at sætte penge af i budgettet til at CO2-kompensere. Jeg kører rundt i en autocamper og kører mere end 3000 kilometer. Og selvom den er meget klimavenlig, den model vi har valgt, så kan vi ikke undgå, at den sætter nogle aftryk, siger Mette Abildgaard.

DR Nyheder har også taget kontakt til Nye Borgerlige, Stram Kurs, Kristendemokraterne og Klaus Riskær Pedersen, men de har enten ikke svaret eller er ikke vendt tilbage. Vi opdaterer listen løbende.

Facebook
Twitter