En ballon, et bolsje og et flygtigt møde kan flytte stemmer

De er begyndt at pible frem. Politikerne. Armeret med små gaver jagter de stemmer på gader og stræder. Og det er noget, der dur.

Kristian Guldfeldt fra Stige i Odense tror på, at det kan gøre en forskel at komme ud og møde vælgerne. Ekspert bakker den betragtning på.

Du har sikkert set dem allerede i denne valgkamp.

Politikerne, der står der om morgenen på et torv eller ved et trafikalt knudepunkt og deler gratis kaffe, bolsjer, flyers og balloner ud til tilfældigt forbipasserende.

Hvad skal det overhovedet gøre godt for?

En af dem, der undrer sig, er Jakob Welander, der er ved at uddanne sig til webudvikler på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense.

Han fik her til morgen stukket en flyer og et stykke Lego i hånden af en konservativ folketingskandidat.

- Normalt ville jeg synes, at det er lidt forstyrrende i ens hverdag, at de står her, men hvem kan sige nej til Lego-klodser, spørger Jakob Rylander retorisk, inden han dog hurtigt gør det klart, at der skal mere end et par klodser og et løfte om at 'bygge fremtiden sammen' til at overbevise ham.

- Jeg tror ikke, at det kommer til at ændre på, hvad jeg kommer til at stemme, siger den kommende webudvikler.

Lego-klodserne som den konservative folketingskandidat Kristian Guldfeldt vil bygge fremtidens samfund med. Den observante læser vil bemærke, at der ikke er blevet plads til røde klodser i posen.

Men det kan faktisk rykke stemmer, at man som politiker går på gaden, deler lidt godter ud og får talt med vælgerne.

Det siger Kenneth Thue Nielsen, der er valgekspert og direktør i analysevirksomheden Methods.

- Både bolsjer og valgplakater og flyers og gadearrangementer - det virker. Det ved vi fra studier, der er lavet. Det her med at politikeren er i kontakt med den enkelte vælger, også selvom det bare er flygtigt, det giver en form for relation, som i nogle tilfælde kan oversættes til flere stemmer til den enkelte politiker, siger Kenneth Thue Nielsen.

Flere er i tvivl

Jakob Welander har på sin vej i skole ikke kun modtaget de konservative byggeklodser til en bedre fremtid, men har også været i kontakt med repræsentanter fra den anden side af Folketingssalen.

Og selvom han fastholder, at det ikke vil påvirke hans stemme, så vurderer han alligevel den politiske 'bestikkelse' forskelligt.

- Det er ikke fem minutter siden, at jeg fik et æble af Socialdemokraterne, men jeg vil sige, at Lego-klodserne er et step up, siger Jakob Welander, der ikke er så politisk interesseret og derfor nok også noget i tvivl om, hvor krydset eventuelt skal sættes den 1. november.

Socialdemokraten, der deler æbler ud i Odense i dag, er transportminister Trine Bramsen. - Det er jo sæson for dejlige, friske, danske æbler, siger Bramsen, der er med på, at æblet i sig selv næppe rykker stemmer. - Men måske man lige når nogen, som ellers ikke ville være modtagelige for det politiske budskab. Der er rigtig mange, der lige stopper op og skal spørge om noget. Det er en rigtig god anledning til lige at få snakket.

Den tvivl står Jakob Welander langt fra alene med.

Det er en tendens, der er stigende, siger valgekspert Kenneth Thue Nielsen, og netop derfor kan det altså være udslagsgivende, at man som politiker kommer ud på gader og stræder.

- Der er sket noget ret markant med os vælgere. Hvis vi går omkring 50 år tilbage, så havde 3 ud af 4 vælgere allerede besluttet sig for, hvad de ville stemme inden et valg. Ved den seneste valgkamp i 2019 var der omkring 60 procent, der først besluttede sig i løbet af valgkampen, siger Kenneth Thue Nielsen, der understreger, at det er knap så vigtigt, om det lige er en Lego-klods, et æble eller noget helt tredje, som man bruger til at bryde den politiske is med.

- Hvilken flyer eller hvilket bolsje, der så lige præcis ender med at få folk til at stemme på vedkommende, der har delt det ud, det ved vi selvfølgelig ikke. Det, vi ved fra forskningen, er, at når man møder en politiker - også selvom det er ultrakort - så er der altså noget med, at vi får lidt mere sympati for vedkommende.

Manden, der ønsker at bygge en fremtid sammen med de forbipasserende, er den konservative folketingskandidat Kristian Guldfeldt, og at der lige bliver delt Lego-klodser ud sammen med de politiske budskaber, det er langt fra nogen tilfældighed.

Det handler om at skille sig ud.

- Vi forsøger altid at få noget med, der er lidt sjovt, alternativt og med et glimt i øjet, som er en god anledning til at falde i snak med vælgerne. Og med Lego-klodserne er der jo så selvfølgelig også de mere klassiske flyers, hvor der står lidt mere om, hvad vi står for politisk, siger han.