Klimaafgift på indenrigsfly møder kritik fra pendlere: 'Det er københavneri'

Politikere vil indføre afgift på indenrigsfly. Det vil ramme skævt, advarer Bornholm og Als.

Klimaafgift på indenrigsflyvning skal opmuntre folk til at tage toget. Men det øger rejsetiden så meget, at det bliver umuligt at pendle eller deltage i møder i København, frygter flere i udkantsområder.

Det bliver sværere at bo i provinsen, hvis klimakampen flytter op mellem skyerne.

Sådan lyder det fra Danmarks udkanter oven på et klimaudspil, der skal få flere af os til at droppe flyet og i stedet tage toget.

Alternativet, Enhedslisten, SF, De Radikale og Kristendemokraterne foreslår alle at lægge en afgift på indenrigsrejser med fly.

Enhedslisten er mest vidtgående i sit forslag. Partiet vil lægge 50 kroner oven i den første indenrigsbillet, og så stiger beløbet, til det når 200 kroner for femte flybillet - og det beløb vil så ryge på resten af årets flybilletter til en dansk destination.

Men det vil ramme skævt og gøre det rigtigt svært at være pendler eller deltage i møder i København, lyder det fra både Bornholm og Als.

For Eva Lindblom, der er senior-it-projektleder med arbejde i København og bopæl på Bornholm, vil det betyder, at hun kan blive tvunget til at flytte.

Senior-it-projektleder Eva Lindblom er helt med på, at vi skal have bragt CO2-udledningen ned. Men en ekstra afgift på rejser med indenrigsfly vil gøre det vanskeligt for hende at bo på Bornholm og arbejde i København. (© dr)

- I perioder pendler jeg med fly hver dag, i andre perioder flyver jeg ud mandag og hjem fredag. Men en klimaafgift vil betyde væsentlige og helt urimelige ekstra udgifter i forhold til at få hverdagen til at hænge sammen, siger Eva Lindblom.

Flyturen mellem Bornholm og København tager en halv time, mens det tager tre timer at tage færge og tog mellem Bornholm og København.

Højere afgift vil betyde fraflytning

Formanden for Bornholms Passagerforening og selv pendler mellem Bornholm og Roskilde, Ann Hartl, frygter, at en ekstra afgift på flyrejser i sidste ende kan betyde fraflytning fra Bornholm.

I den modsatte ende af landet - i Sønderjylland - mener Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand for Danfoss og Sønderborg Lufthavns advisory board, at erhvervslivet i hans del af Danmark vil blive svækket. Her tager det fire timer at køre tog til København mod tre kvarter med fly.

- Det er en afgift på vores samfund herned, siger Jørgen Mads Clausen.

Han kalder det et københavnerri-projekt, for vi kan ikke alle være i København.

Enhedslisten vil se på afgift til Bornholm

Klima- og energiordfører Søren Egge Rasmussen fra Enhedslisten påpeger, at det er nødvendigt at flyve mindre, hvis vi skal tage klimaindsatsen alvorligt og blive CO2-neutrale i 2040. Omvendt er han klar til at drøfte Bornholms situation:

- Det er muligt, at Bornholm skal have anderledes afgifter på grund af de særlige udfordringer - præcis ligesom ø-samfund får tilskud til færgefart - så jeg er indstillet på at drøfte, at der kan være særlige vilkår for Bornholm på de flyafgifter, vi vil indføre, siger Søren Egge Rasmussen.

Facebook
Twitter