Venstre bruger målrettet annoncetrick: Eksperter kalder det manipulerende

Facebook-annoncer advarer om, hvor udviste kriminelle kan blive placeret, hvis rød blok får magten.

Sådan her ser den politiske annonce fra partiet Venstre ud. Lige netop denne dukker op i flere tusinde nordjyders Facebook-feed.

Hvor skal det nye udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge ligge?

Hvis rød blok med Radikale Venstre får magten, så kan det blive på et nedlagt asylcenter i Hjørring. Det ønsker vi i Venstre ikke!

Sådan lyder en politisk annonce fra partiet Venstre, som her i valgkampens allersidste dage dukker op i tusindvis af nordjyders Facebook-feed.

Annoncen med den ordlyd bliver kun vist til Facebook-brugere i Nordjylland, fordi Venstre har designet annoncen sådan, at det kun er nordjyder, der kan se den.

Sidder man til gengæld på Bornholm, dukker en anden og næsten identisk annonce op, men her lyder advarslen, at de udvisningsdømte udlændinge kan blive placeret i byer på Bornholm.

- Venstre fremstiller det sådan, at man tror, at det kun drejer sig om den pågældende by. Det gør de for at skabe en emotionel respons hos målgruppen. Og så kommer vi over i noget, der er manipulerende, forklarer rådgiver i online marketing Halfdan Timm.

Han er partner i firmaet Obsidian Digital, som blandt andet har lavet onlinekampagner til Europaparlamentsvalget.

- Rent markedsføringsmæssigt er det jo effektivt, men det viser ikke hele sandheden.

  • Sådan her ser annoncen ud for de nordjyske Facebook-brugere.
  • Hvis man til gengæld bor i Region Syddanmark - omkring Fyn og Langeland - så ser annoncen sådan her ud.
  • Bor man i Region Hovedstaden kan denne her udgave dukke op i ens Facebook-feed.
  • For Facebook-brugere i region Syddanmark kan denne annonce også dukke op.
  • Annoncen med Center Ebeltoft er målrettet brugere i Region Midtjylland.
  • Hvis man bor i Region Syddanmark, kan denne annonce med Center Faaborg også dukke op.
  • Sådan ser en annonce til Facebook-brugere i Region Midtjylland ud.
  • Denne annonce er målrettet Region Nordjylland.
  • Denne annonce fra Venstre vises hos Facebook-brugere i Region Sjælland.
  • Her en annonce målrettet til midtjyske Facebook-brugere.
  • Kun Region Hovedstadens Facebook-brugere får vist denne annonce.
  • Sådan ser en annonce ud til nordjyder.
  • Og her endnu en annonce til Region Hovedstaden.
1 / 13

"Annonce virker manipulerende"

I alt har Venstre lavet 13 næsten identiske annoncer, der er geografisk målrettet til Facebook-brugere i forskellige landsdele.

I den enkelte annonce ser vælgerne altså kun, at et udrejsecenter for udviste kriminelle kan ende i en by, der er tæt på dem selv og ikke de andre mulige placeringer i byer rundt om i hele landet.

Og det er problematisk, mener Halfdan Timm:

- Den her metode er på grænsen, hvis ikke over grænsen til noget, der kan kaldes manipulerende. Det, de skriver i annoncen, er ikke forkert, men man ser kun et udsnit.

Han bakkes op af Frederik Georg Hjorth, der forsker i vælgeradfærd ved Københavns Universitet.

- På den ene side er det skjult for vælgerne, at den er skræddersyet til dem, og det kan jo virke manipulerende. På den anden side er det jo en del af politisk kommunikation, at tydeliggøre hvad konsekvensen af politik er, også lokalt.

Reklamerne bygger på en udmelding fra Radikale Venstre, der har foreslået, at man i stedet for at oprette et udrejsecenter på øen Lindholm, kan bruge udrejsecenter Sjælsmark og ét til to andre af de nedlagte asylcentre til udviste kriminelle.

De Radikale har ikke nævnt noget om, hvilke asylcentre der kan bruges. Ifølge en opgørelse fra Avisen Danmark er der 69 nedlagte asylcentre rundt om i landet.

Udlændingemyndighederne oplyser, at de ikke opgør dette tal.

Ekspert: Grov skræmmekampagne

På Facebook er det muligt at målrette annoncer direkte efter for eksempel bopæl, alder eller politisk interesse.

Og det er nemt og effektivt for partierne at bruge, forklarer digital rådgiver Astrid Haug.

- Men det er ikke det samme som, at politikerne skal bruge den mulighed. Politikerne har selv et ansvar for den måde, de bruger Facebook på, siger Astrid Haug.

- Det her er et af de groveste eksempler på skræmmekampagne, jeg har set i denne valgkamp.

Ifølge valgforsker Karina Kosiara-Pedersen har partierne i mange år brugt metoder, hvor de målretter kampagnebudskaber til bestemte grupper af vælgere.

Det kan for eksempel være efter geografi, eller om man ejer et hus eller lejlighed.

- Men med teknologien i dag kan man målrette budskaber på mindre transparente måder, og det er problematisk. Jeg tror ikke, at vælgerne i det her tilfælde kan gennemskue, at de i Thisted-området får én besked, mens andre områder får en anden, siger Karina Kosiara-Pedersen.

Det er uvist, hvor mange penge Venstre helt præcis har brugt på annoncekampagnen.

DR arbejder lige nu på at få en kommentar fra partiet.

Venstre afviser at manipulere

Inger Støjberg, der er udlændinge- og intergrationsminister, mener ikke at Venstre bruger målrettede Facebook-annoncer til at manipulere.

- Jeg er ikke bekymret for, at nogen vælgere bliver manipuleret af denne kampagne, siger Inger Støjberg.

Hun mener tilgengæld af Morten Østergaard fra Det Radikale Venstre, skylder svar på hvad alternativet til Lindholm er.

- Der er en hel række byer, hvor man netop kunne placere et udrejsecenter. Morten Østergaard (Det Radikale Venstre red.) skylder svar på, hvor de her udrejsecentre skal være henne.

Opdateret kl. 14:50 med svar fra Inger Støjberg.

Facebook
Twitter