Vi skal til 'tryghedsvalg' den 1. november - her er vores utryghed eksploderet

Det kommende valg kommer til at handle om danskernes tryghed, lød det fra Mette Frederiksen, da hun i går udskrev valg.

Valget kommer ifølge Mette Frederiksen (S) til at handle om danskernes tryghed. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Danskerne skal til valg den 1. november.

Det står klart, efter statsminister Mette Frederiksen (S) i går satte en stopper for lang tids spekulation om, hvornår den officielle valgkamp ville blive skudt i gang.

Og med inflation, energikrise og krigen i Ukraine som dystert bagtæppe, så bliver det efter alt at dømme et valg, der kommer til at handle om danskernes tryghed.

- Folketingsvalget i 2022 bliver et tryghedsvalg. Tryghed for den enkelte, for familierne og tryghed for Danmark, Europa og verden, lød det fra Mette Frederiksen.

Særligt økonomisk tryghed var da også et gennemgående tema under valgkampens første partilederdebat onsdag aften.

Hos Trygfonden, der arbejder med danskernes sikkerhed, sundhed og trivsel, har man længe forsket i, hvad der ifølge Mette Frederiksen bliver valgkampens omdrejningspunkt, og her kan man tydeligt se, at utrygheden har fået tag i det danske samfund.

- Det ser ikke rigtig godt ud med danskernes tryghed. Den er ikke god, siger Anders Hede, der er forskningschef hos Trygfonden.

'Det har virkelig meget at gøre med økonomisk utryghed'

Den seneste tryghedsundersøgelse fra Trygfonden peger da også på, at det er økonomien der gør danskerne utrygge, forklarer Anders Hede.

- Det har virkelig meget at gøre med økonomisk utryghed.

- Det handler dels om priser og dels om, at mange simpelthen er utrygge for den fysiske leveringssikkerhed.

I maj 2022 svarede 24 procent af danskerne, at de var utrygge eller meget utrygge ved deres nuværende økonomiske situation. Næsten en fordobling i forhold til de 13 procent, der svarede det samme i 2021.

Faktisk ligger danskernes økonomiske utryghed højere, end det var tilfældet under finanskrisens værste år.

- Hvis der er en ting, vi virkelig ved om tryghed, så er det, at en akut presset privatøkonomi skaber utryghed. Altså regninger, der ikke bliver betalt, mangel på reserver til selv små uheld og lignende, siger Anders Hede.

Samtidig viser tryghedsundersøgelsen fra maj 2022, at det især er de stigende priser, der bidrager til den økonomiske utryghed blandt danskerne.

Næsten halvdelen af de utrygge danskere svarer, at den bekymring skyldes, at de er utrygge for, at de stigende energipriser vil give seriøse økonomiske problemer.

Utilpassede unge ved vaskekælderen?

Så danskernes utryghed er altså i uhyre hastig vækst. Ifølge Mette Frederiksen omhandler det også utrygheden, når man skal en tur i vaskekælderen.

- Vi vil huske på dig, der ikke tør gå ned i vaskekælderen på grund af nogle utilpassede unge, som forpester din hverdag, sagde hun tidligere på dagen.

Trygfonden registrerede tilbage i 2021 en stigning i frygten for at blive overfaldet og frygten for at gå alene i mørke i nabolaget.

Mens 15 procent af danskerne i 2021 var utrygge for at blive overfaldet eller slået, så var tallet 18,3 procent i 2020. I 2019 - inden coronanedlukninger - var tallet dog 16,9 procent.

Ifølge Anders Hede er der dog tale om en meget beskeden stigning.

- Det med kriminalitet ligger på et ret jævnt niveau.

- Blandt kvinder har der været en vis stigning i, om man var bange for at blive overfaldet eller slået i relation til de samfundsbevægelser, der har været i forbindelse med MeToo-bevægelsen, siger han.

Unge mænd kan øge utrygheden

Tallene fra Trygfonden nævner da heller ikke noget med vaskekældre eller utilpassede unge, men ifølge Anders Hede kan det påvirke folks utryghed. Sammen med alt muligt andet.

- Unge mænd, der larmer, ved vi gør folk noget utrygge. Det er de dog ikke de eneste, der gør. Det gælder generelt folk, der på en eller anden måde opfører sig på en måde, som er ikke-fredelig. Det kan også være folk, der er meget berusede i det offentlige rum, fortæller han.

Ifølge Danmarks Statistisk er den faktiske vold mod privatpersoner steget fra 2900 anmeldelser i 2. kvartal 2021 til 3700 i 2.kvartal 2022.