Forsker: Umuligt at droppe IC4-tog

Der er ingen alternativer til de ustabile og teknisk forældede IC4-tog, mener transportforsker.

Danmark kan ikke klare sig uden de ustabile IC4 uden helt at lamme togtrafikken, mener transportforsker.

Når Venstre foreslår, at halvdelen af alle IC4-tog tages ud af køreplanen, så taler de imod bedrevidende.Det mener trafikforsker fra DTU Transport, Alex Landex.

- Vi mangler i forvejen siddepladser på togdriften, og da der vil gå flere år, før vi kan få nogle andre nye tog, ville det være svært at droppe IC4-togene lige nu, siger han.Ingen til at overtage fra IC4Årsagen er ifølge Alex Landex, at Danmark for flere år siden valgte at satse på specialbyggede dieseltog i stedet for el-drevne tog.- Vi har kun elektricitet på 30 procent af vores jernbanenet. Og da man ikke har haft et politisk ønske om at lave en elektrificering af det danske jernbanenet, har vi været tvunget til at købe dieseltog, og det er det, der har givet problemerne, siger han.

Beslutningen betyder, at man i dag står tilbage med et jernbanenet, der ikke kan benytte el-tog. Og at der derfor ikke findes gode alternativer, der kan overtage for IC4-togene, som netop kører på diesel.For mange passagerer uden IC4Skulle vi droppe togene, som Venstre foreslår, ville det betyde væsentligt langsommere togforbindelser i Danmark, da IC4-togene kan køre væsentligt hurtigere end alle alternativer.- Samtidig villle vi ikke kunne transportere så mange passagerer, som vi kan i dag. Så det er virkelig svært at droppe togene nu, forklarer Alex Landex.Snart brug for nye tog igenHan mener i stedet, at politikerne skulle fokusere på at løse det næste problem, der kommer, når IC3-togene bliver forældede og skal skiftes ud.- Det sker om få år. Så vi har brug for en langsigtet plan, hvor vi kigger på det hele: Materiel på både IC-siden og regionaltog. Men også hvilke strækninger, der skal elektrificeres og hvor mange penge, vi skal have sat af til det.

Facebook
Twitter