Forskere efter ny omfartsvej-melding: Drop nu også Billundbanen

Dansk Folkeparti afviser at pille ved jernbanen.

Regeringen og DF præsenterede infrastrukturplanen i marts. Fra DF er det yderst til højre Kim Christiansen og René Christensen. Derefter kommer transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) , finansminister Kristian Jensen (V) og erhvervsminister Rasmus Jarlov(K). (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

- Et bedre projekt ville være at tage en trillebør, fylde den med penge og sprede den ud i Billund, lyder det - igen - fra professor i trafikøkonomi Mogens Fosgerau.

- Ja, det ville nærmest være bedre at brænde pengene, siger han.

Og det er han ikke ene om.

Dansk Folkeparti foretog i går en trafikpolitisk u-vending, da de efter lang tids kritik droppede den små 400 millioner kroner dyre omfartsvej om Mariager og nu vil undersøge en kortere, billigere udgave.

Samme tilgang og logik burde man bruge for Billundbanen, siger Niels Melchior, der er lektor på Aalborg Universitet, hvor han beskæftiger sig med transport.

- Man burde tænke sig om og lige undersøge en ekstra gang, som man nu har gjort med omfartsvejen. Kunne de her penge ikke bruges bedre? spørger han.

- Jeg synes, man burde analysere det mere, før man sætter så mange penge af. Det står ret uklart, hvad den skal bruges til – der er jo intet, der tyder på, at der er mange, der vil køre med den, siger Niels Melchior, der synes, at det virker fjollet.

Billundbanen er nemlig et langt dyrere projekt end omfartsvejen ved Mariager. Den koster ifølge Transportministeriet 900 millioner kroner at anlægge, men da det anslås, at meget få passagerer vil benytte banen, koster den samfundet penge hvert år.

Banedanmark regner således med, at den vil koste samfundet et sted mellem 1,34 milliarder kroner og 1,8 milliarder kroner.

Styrk hellere busforbindelsen

Hvis der er villighed til at ændre omfartsvejen om Mariager, kunne man passende give for eksempel Billundbanen et blik også. Og der er en anden mulighed, fortæller trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

- Hvis man gerne vil styrke den kollektive trafik til Billund, skulle man hellere styrke busforbindelserne fra Vejle til Billund for en brøkdel af prisen og give rejsende bedre tilbud, siger Harry Lahrmann.

- Politikerne burde helt sikkert droppe den her bane.

Der er tre ruteføringer i spil for jernbanen, og de veksler i pris og i, hvor lang tid man sparer i forhold til de nuværende busruter. Med jernbanen sparer man mellem 60 sekunder og 4½ minut. (© BaneDanmark)

Og den tanke tilslutter Niels Melchior sig:

- Rejsetid fra for eksempel Aarhus kommer aldrig nogensinde til at gå hurtigere via Billundbanen end med en direkte bus. Og det er blandt andet derfor, at der ikke kommer nogen kunder.

Fremtidsudsigter

Men er det ikke bare en investering? Kommer vi ikke til at se Billund Lufthavn vokse, og banen derfor give mere mening, kunne man spørge.

Men de prognoser er allerede regnet med, fortæller Mogens Fosgerau.

I forløbet med både jernbanen til Billund og omfartsvejen ved Mariager har regeringen åbent fortalt, at det var efter ønske fra Dansk Folkeparti, hvis transportordfører bor ved Mariager, og hvis formand, Kristian Thulesen Dahl, er på valg i Sydjylland.

Og det er der ifølge Harry Larhmann en god grund til.

- Det handler meget om en politisk kultur på transportområdet, hvor man har en købmands- og sognerådsagtig tilgang. Du får lidt, så får jeg lidt. Der er flere underlige projekter i planen. Hvorfor skal staten for eksempel betale for en ny vej til Stevns?

- Det er en rigtig dårlig måde, vi laver transportaftaler på her i landet, siger han.

René Christensen har siddet i Folketinget for DF siden 2008. (Foto: Philip Davali © Scanpix)

Dansk Folkeparti kommer ikke til at genoverveje banen

Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, der har været med til at forhandle projekterne, fortæller, at beslutningen om at droppe omfartsvejen ved Mariager handlede om at bruge borgernes penge bedre.

Men det betyder ikke, at de vil kigge nærmere på jernbanen til Billund.

- Nej, det gør vi ikke. Der er en helt anden politisk dagsorden lokalt, hvor man meget gerne vil have Billundbanen. Med Mariager var det jo lokalbefolkningen, der ikke ville have det fremlagte.

Men flere borgmestre i området frygter jo at blive afskåret fra det landsdækkende tognet. Tyder det ikke på, at lokalbefolkningen måske ikke er så udelt begejstret, som du siger?

- Jeg tror da også, at for eksempel Herning, der har fået en motorvej og kommer til at ligne en by som Paris, er glade. Man må sige, at når man kigger på Billundbanen, så er dem, som udtaler sig, jo ikke dem, der kommer til at bruge den. Vi vil gerne skabe vækst i hele Danmark, og her er både LEGO og en lufthavn. Det er et vækstområde.

Ifølge forskere kommer ingen til at bruge banen, og det er simpelthen halvanden milliard ud af vinduet. Gør det ikke indtryk?

- Det er en politisk beslutning. Vi ønsker den bane. Alt handler ikke om, hvad der kan forrente sig. Jeg er sikker på, at hvis du ringer til mig om 10 år, så har banen i Billund givet vækst. Vi laver masser af projekter, der ikke kun kigger på bundlinjen. Og det her er et af dem.

Har det noget at gøre med, at din formand, Kristian Thulesen Dahl, er valgt i området?

- Nej. Alle 179 folketingsmedlemmer er valgt et sted. Hvis man ikke kan lave noget et sted, hvor der er et folketingsmedlem, kunne vi jo intet lave.

Facebook
Twitter