Forslag om karakter for håndværksfag møder skepsis: Risiko for fiasko

Skolerne kan ikke følge med, hvis det går for hurtigt, advarer Skolelederforeningen.

(Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Det er en god idé at styrke de praktiske fag i folkeskolen, men skolerne risikerer også at stå med en opgave, som de slet ikke kan magte, hvis politikerne er for hurtige på aftrækkeren.

Sådan lyder det fra Skolelederforeningen, efter at Dansk Folkeparti har foreslået at gøre faget håndværk og design obligatorisk i folkeskolen til og med 8. klasse, hvor det skal afsluttes med en prøve.

- Vi kan simpelthen ikke levere lærerne lige nu, siger Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen.

- Vi har lærermangel i forvejen, og vi har slet ikke nogle, der er uddannet til det, så det vil blive en kæmpe fiasko, hvis de sætter det i værk så hurtigt som muligt, siger han.

Ikke uddannet

I dag slutter de praktiske fag for de fleste elevers vedkommende efter 6. klasse, og hvis faget skal gøres obligatorisk i de efterfølgende klasser, kræver det nye kompetencer hos lærerne, mener han.

- Vi har faget på mellemtrinnet i øjeblikket, men der er vi slet ikke færdige med at uddanne folk, og hvis vi skal til at køre det ind i overbygningen, vil vi få mange undervisningstimer, som ikke er fagdækket ordentligt og forsvarligt, siger Claus Hjortdal, der dog bakker op om ambitionen om at styrke de praktiske fag.

Hos Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier er direktør Lars Kunov overbevist om, at mere fokus på de praktiske fag i folkeskolen vil styrke både erhvervsskolerne og folkeskolen, men han forstår også Claus Hjortdals bekymring.

Efterlyser udviklingsarbejde

- Vi savner i den grad noget udviklingsarbejde omkring faget (håndværk og design, red.), og jeg synes, man skal lave det udviklingsarbejde blandt andet i samarbejde med erhvervsskolerne, fordi man netop skal koble den teoretiske tilgang, problemløsningstilgangen, til det håndværksmæssige og praktiske, siger han.

Dansk Folkeparti er ikke alene om ønsket om at styrke de praktiske fag i folkeskolen. Den tanke får opbakning fra et bredt flertal i Folketinget.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har bedt partierne komme med deres bud på, hvordan en opgradering af de praktiske fag kan se ud og snart begynder forhandlingerne om en ny model.

Regeringens målsætning er, at 25 procent af folkeskolens afgangselever i 2020 skal vælge en erhvervsskole.