Det kan være svært at høre, hvis en elbil kommer kørende med under 20 kilometer i timen. Motoren er nemlig helt lydløs, og det kan skabe problemer i trafikken. Men det laver en ny lov om på.
Fra i dag skal skal bilproducenter installere systemet AVAS, der står for Acoustic Vehicle Alert System, i alle nye elbiler, så de kan udsende kunstig motorstøj, når bilen kører under de 20 kilometer i timen. Lyden skal ligge på mindst 56 decibel, der cirka svarer til lydniveauet på almindelig samtale.
Store-lov-dag
Kravet om motorstøj hos elbiler blev vedtaget af EU i oktober sidste år, og det træder i kraft i dag sammen med en stribe andre love og regler.
Den 1. juli er hvert år en vigtig dato i det lovgivende arbejde. Det er nemlig her en række nye love træder i kraft. Datoen er en af de to i løbet af året - den anden er 1. januar - hvor flertallet af politikernes beslutninger endeligt bliver ført ud i livet.
Få et overblik over de nye love i bunden af artiklen.
En sejr for blinde og svagtseende
Det er specielt blinde og svagtseende, der længe har efterspurgt regler for motorstøj hos elbiler for at føle sig mere sikre i trafikken. Og derfor er der glæde at spore hos Dansk Blindesamfund i dag.
- Vi er meget glade for, at der nu kommer lyd på elbiler. Når man er blind, så bruger man ørerne meget i trafikken. Det kan være mere end svært at høre en elbil i den almindelige trafik, og vi kan nemt tro, at der er fri bane, og så kommer der en lydløs bil, og vi bliver kørt ned. Derfor hilser vi lyd på elbiler meget velkommen, fortæller Torkild Olesen, der er landsformand i Dansk Blindesamfund.
'Unødvendigt krav'
Men det krav er slet ikke nødvendigt, mener de hos foreningen af Danske Elbilister.
Én af de store fordele ved elbiler er nemlig, at de er lydløse, fortæller formand for foreningen, Anna Hilden, og uddyber:
- Det er lidt trist. Elbilerne giver jo os en chance for at få et mere stille bymiljø, og det er lidt trist, hvis alle nye køretøjer skal køre rundt og sige elektroniske lyde. Så bliver det ligesom at være i en børnehave fyldt med elektronisk legetøj, siger hun.
Hun understreger dog, at hun sagtens kan forstå bekymringen fra blinde og svagtseende, men der findes andre løsninger på problemet.
- I stedet burde man udnytte de sensorsystemer, der i forvejen er i de fleste biler, der advarer, når køretøjer kommer for tæt på et eller andet. Det kan være en fodgænger, en mur eller andet, så begynder det at larme inde i bilen, og den mekanisme kunne man lige så godt sætte til at larme uden for bilen, forklarer Anna Hilden.
Flere love træder i kraft
Reglen om motorstøj i elbiler er blot én ud af en række love, der træder i kraft i dag.
Blandt andet er det slut med at leje sin bolig ud via nettjenesten Airbnb uden at skattemyndighederne får oplysninger om det. Tjenesten begynder nemlig at dele oplysningerne med myndighederne.
Derudover bliver pantsystemet udvidet, så det fremover bliver muligt at få pant for mere end 400 forskellige typer af juice, saft, most og smoothies.
Her er et overblik over de nye love: