HK Ungdom piller nøgenplakater af efter hård kritik

En kampagne med billeder af halvnøgne unge er blevet taget af efter ganske få timer. Kampagnen skulle vise sårbarhed, oplyser HK Ungdom.

Kampagneplakaterne kommer i forskellige udgaver, men den plakat, der har vakt mest ballade, viser en ung og halvnøgen kvinde, der står med et skilt placeret foran brystet. På skiltet står: 'Jeg søger elevplads'. Ved siden af pigen står med stor skrift 'Ta' mig! Det er lettere end du tror'. (Foto: Morten Seligmann © DR)

'Ta' mig! Det er lettere end du tror'.

Sådan lød budskabet på et billede med en halvnøgen ung pige fra HK Ungdom Hovedstadens nye kampagne, der skulle have skaffet unge nye elevpladser.

Men kampagnen viste sig at vække harme og heftig debat på de sociale medier. Og nu er den så blevet taget af igen, oplyser HK Ungdom i en mail til DR Nyheder.

- Kampagnesiden er lukket og billedet er ikke længere til rådighed, skriver Freja Rocks, der er formand for HK Ungdom Hovedstaden.

Men hun forklarer dog først budskabet bag kampagnen.

- Vi har lavet en kampagne med både en ung mand og en ung kvinde, hvor vi gerne ville vise, hvor sårbar man er, når man som ung står uden en praktikplads, skriver hun.

Socialdemokraterne kritiserer kampagne

Kampagneplakaterne kommer i forskellige udgaver, men den plakat, der har vakt mest ballade, viser en ung og halvnøgen kvinde, der står med et skilt placeret foran brystet. På skiltet står: 'Jeg søger elevplads'.

Ved siden af pigen står med stor skrift 'Ta' mig! Det er lettere end du tror'. Og det er den del, der har fået flere til at kritisere kampagnen og kalde den alt fra 'lummer' til 'sexistisk'.

Socialdemokraternes ligestillingsordfører, Rasmus Horn Langhoff, er en af kritikerne af kampagnen, som han kalder 'helt misforstået'.

- Hvorfor skal de være nøgne? Hvem er det, der søger en nøgen elev? Og hvorfor skal man tage dem? Det giver jo ingen mening, siger han.

Rasmus Horn Langhoff mener ikke engang, at man kan tale om seksuelle undertoner, fordi det er så udtalt i kampagnen, og det overskygger ifølge ham fuldstændig det meget vigtige budskab.

- Jeg går ikke ud fra, kampagnens budskab er, man skal tage eleverne. Det er en vigtig problemstilling, og det er jo noget, som fagbevægelsen sætter fokus på og tager meget alvorligt, nemlig at unge mangler praktikpladser, siger han.

Han pointerer, at der altså er 'hamrende dygtige elever derude med tøj på', og de skal behandles med respekt, når de dukker op. Modsat kampagnens budskab, som han ser det.

Det er ikke god reklame

Freja Rocks slår i sin mail til DR Nyheder budskabet fast og henviser til, at der er cirka 11.000, der står uden en praktikplads på en virksomhed.

- Og det er faktisk ikke så svært at tage en elev ind. Som arbejdsgiver kan man få refunderet en del af udgiften - og samtidig får man den nyeste viden ind. Det er vores budskab, skriver hun.

Men det mener Rasmus Horn Langhoff ikke står særlig tydeligt, og med så stærkt et budskab er det ifølge ham også unødvendigt at 'bruge sex til at sælge det'.

- På en skala fra åndssvag til genial, så er vi meget tæt på åndssvag. Man skal selvfølgelig ikke overvurdere skaden af det, men jeg ser det som en forspildt chance, at kampagnen kommer til at handle om noget helt andet end det vigtige, siger han.

Men er det ikke god reklame, når den bliver delt så meget på de sociale medier?

- Formålet er jo, at der skal dukke nogle lærlinge op og få nogle gode praktikpladser, hvor de bliver taget seriøst og målt på, hvad de kan. Og synes jeg altså ikke, at annoncen inviterer til her, siger han.

DR Nyheder har ikke rettigheder til at bringe billederne fra kampagnen, men de kan findes på både Facebook og Twitter.

Facebook
Twitter