Hotelbranchen jubler over Airbnb-aftale: Endelig får vi fair konkurrence

Et loft på 70 dage er fint, selvom ønsket var at få det endnu lavere, siger branchedirektør.

Aftalen om et loft på Airbnb-lignende tjenester vækker glæde i Horesta, der er brancheorganisation for hotellerne. (Foto: Uffe Weng © Uffe Weng Gunløgsgade 33)

Deleøkonomiske tjenester som Airbnb har længe været en torn i øjet på hotelbranchen, der har skreget op med krav om regulering, skattebetaling og i det hele taget mere fair konkurrencevilkår.

Derfor er dagens aftale i Skatteministeriet, der lægger et loft over antallet af dage, man må udleje sin bolig på tjenesterne, godt nyt for hotellerne, siger Katia Østergaard, der er administrerende direktør Horesta - brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

- Vi er rigtig godt tilfredse med, at der langt om længe er faldet en aftale på plads, som sætter nogle klare rammer for reguleringen af korttidsudlejning fx via Airbnb. Det har vi længe efterlyst, fordi udlejningen indtil videre er sket på meget ulige konkurrencevilkår i forhold til det etablerede erhverv.

Ønskede sig lavere loft

Aftalen indeholder en bestemmelse om, at man højst må udleje sin bolig 70 dage om året, medmindre den enkelte kommune giver dispensation til at øge loftet til 100 dage årligt.

Der er dog en undtagelse. For indtægterne fra udlejningerne skal indberettes af tjenesten til Skat. Ellers lyder loftet på 30 dage, hvilket skal være den gulerod, der får tjenesterne til at samarbejde med de danske skattemyndigheder.

Hotelbranchen havde gerne set, at loftet var endnu lavere, men erkender også, at det var der ikke politisk stemning for.

- Vi kunne godt have ønsket os, at loftet var lavere. Vi har sammenlignet os med Amsterdam, hvor loftet er 60 dage. Når det er sagt, så er det jo det muliges kunst at nå en aftale, og vi lever langt bedre med et loft på 70 dage end intet loft overhovedet eller det loft, som regeringen lagde op til, da de kom med deres forslag tilbage i efteråret, siger hun.

Københavns hotelkapacitet kan håndtere flere gæster

Aftalen vil formentlig betyde, at der kommer mere gang i salget af hotelværelser i særligt de større byer - navnligt København.

Katia Østergaard siger, at der ikke har været nogen tvivl om, at hotellerne har kunne mærke, at Airbnb er en stor spiller i kampen om turisternes pengepung, når de lander i storbyen.

Er der ikke nu en risiko for, at der bliver sat en prop i antallet af turister, der kommer til København?

- Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at vi har et problem med at imødekomme efterspørgslen. Det har vi ikke. Det får vi navnlig heller de næste år, hvor hotelkapaciteten udvides med 50 procent på tre år alene i København. Der kommer 10.000 nye hotelværelser. Det er rigtig mange. Så nej, det her kommer ikke til at virke begrænsende på turister til Danmark.