IC4-skandale kan give el-tog ny chance

IC4-skandalen kan betyde ny chance for el-tog i Danmark: Transportministeren vil undersøge mulighederne for at genoptage elektrificeringen af banenettet:

Idag er DSB's el-tog udelukket fra det meste af Danmark, fordi det danske banenet kun er delvis elektrificeret. Men nu kan skandalen om de udeblevne IC4-tog betyde en ny chance for el-tog i Danmark. (© DSB)

Skandalen om de forsinkede IC4-dieseltog kan betyde en ny chance for el-tog i Danmark. Den kan nemlig få politikerne til at genoplive det skrottede projekt om elektrificering af jernbanens hovedstrækninger.

Det er vurderingen hos flere, både indenfor og udenfor politikkens verden, efter at DSB onsdag besluttede at give tog-leverandøren AnsaldoBreda et ultimatum: Til maj næste år skal IC4 være klar og i drift. Ellers er kontrakten på de 83 togsæt annulleret.

Stoppede på halvvejen

Det er snart 30 år siden, at de første elmaster blev sat op langs skinnerne. Men da Folketinget besluttede at stoppe arbejdet helt i 2001, var man kun nået halvvejs.

Idag kan der køre el-tog fra København til Fredericia og derfra videre til den tyske grænse samt på en afgrening til Sønderborg. Desuden mellem Helsingør og København og videre over Øresund til Sverige.

Men fra Fredericia og nordpå er der ikke elektrificeret. Og heller ikke fra Lunderskov (nær Kolding) til Esbjerg.

Diesel eneste mulighed

De manglende elmaster betød, at DSB i 2000 valgte at satse på de idag så omstridte IC4-tog.

- Der var jo ikke elektrificeret mellem Fredericia og Aalborg. Derfor var der kun een mulighed. Og det var at købe dieseltog, siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen til Radioavisen.

El udeladt i betænkning

Elektrificeringen af det danske banenet har ikke fået megen omtale i de mellemliggende år. Heller ikke hos regeringens særlige Infrastrukturkommission.

For få måneder siden kom kommissionen med sin betænkning, der peger på hvordan den danske infrastruktur kan forbedres i fremtiden. Men kommissionen foreslog IKKE at elektrificere resten af jernbanenettet.

Forslag ignoreret

Gunver Benneskou, der er tidligere direktør i Danmarks Naturfredningsforening, foreslog det flere gange under møderne. Men det kom aldrig med i anbefalingerne.

- Min fornemmelse er, at eftersom DSB havde indkøbt IC4-togene, som jo er dieseltog, så ville det på det grundlag udfra en økonomisk betragtning - nok være en dyr løsning at lave elektrificering af de strækninger, hvor de her tog skulle køre, siger Gunver Bennekou idag til Radioavisen.

DSB købte altså IC4-tog, fordi der manglede el. Og eksperterne i Infrastrukturkommissionen ville ikke anbefale flere elmaster, fordi DSB havde købt diesel-tog.

En ny situation

Men idag ser det ud til, at verden allerede har ændret sig. IC4 -togene kommer måske aldrig ud at køre. Olieprisen er kraftigt stigende, og der er øget fokus på miljøet, hvor der er stigende bekymring over CO2-udledning og partikeludslip fra dieseltogene.

Derfor giver det mening at overveje situationen igen, siger både Gunver Bennekou og Søren Eriksen.

Mange fordele ved el-tog

- Det er helt nødvendigt at diskutere elektrificering af hoved-jernbanestrækningerne, siger Gunver Bennekou.

Og fra DSB erklærer Søren Eriksen: - Det er jo en rent politisk beslutning, men hvis politikerne beslutter sig for at elektrificere, er det klart at vi i fremtiden vil købe elektriske tog i stedet for dieseltog. Og det er der rigtig mange fordele forbundet med.

Minister vil undersøge

Transportminister Carina Christensen er allerede begyndt at tænke på at genoptage elektrificeringen. Efter nyheden om DSB's nye hårde kurs overfor AnsaldoBreda erklærede ministeren:

- Hvis vi aldrig får vores IC4-tog, må vi se på, hvilke tog vi så skal købe. Der er ganske få dieseltog på markedet, men mange el-tog.

- Derfor undersøger vi nu, hvad tidsrammen og de økonomiske perspektiver er for at elektrificere jernbanenettet, så vi kan købe el-tog på længere sigt.

Facebook
Twitter