Khader vil svække faget kristendom

Folkeskolens kristendomsfag skal afløses af et fag i religion, etik og livsanskuelse, og personregistreringen skal flyttes fra folkekirken. Ny Alliances formand Naser Khader mener, at kristendommen skal have en mindre betydning i samfundet.

Naser Khader mener, at kristendomsundervisningen skal afløses af etik og livsanskuelse. (© Khader.dk)

Formanden for Ny Alliance, Naser Khader, har det principielt ikke godt med absolutte sandheder. Og slet ikke med absolutte, religiøse sandheder. Derfor lægger hans parti op til et bredt opgør med kristendommens plads i det moderne samfund, skriver Kristeligt Dagblad.Folkeskolens kristendomsfag skal afløses af et fag i religion, etik og livsanskuelse, og personregistreringen skal flyttes fra folkekirken. Folkekirkens særstilling i Grundloven bør principielt ophæves, selvom det i praksis næppe kan ske i nær fremtid.Religion en privat sag- Principielt og grundlæggende mener jeg, at der skal være en adskillelse mellem stat og kirke, mellem stat og moské. Principielt og universelt. Og dermed også en adskillelse mellem religion og politik. Men jeg er godt klar over, at man ikke helt kan adskille religion og politik. Det er en utopi, siger Naser Khader.Ny Alliances formand mener, at religion er en privat sag. Og hvis der er et sammenstød mellem demokratiske og religiøse argumenter, så må de religiøse argumenter vige. Naser Khader mener ikke kun, at islam har et problem i den retning. For eksempel argumenterer visse kristne højrefløjsgrupper imod kvindelige præster, vielse af fraskilte og homoseksuelle på samme måde, som nogle imamer gør.Religion er ekskluderende- Demokrati må komme først, fordi demokrati er meget inkluderende. Demokrati tolerer og accepterer mangfoldighed. Mens kultur og religion har det med at være ekskluderende, siger han til Kristeligt Dagblad.Naser Khader mener heller ikke, at man skal bevare folkeskolernes kristendomsundervisning. Ateismen er "den næststørste religion" herhjemme, og det skal skolen også tage hensyn til.- Det bør hedde religionsundervisning, etik og livsanskuelse. Det har ikke noget at gøre med min muslimske baggrund, men etik er bredere end religion. Det ville være fint, hvis skolebørn kan lære at stå over for etiske dilemmaer som en del af religionsundervisningen, siger han.

Facebook
Twitter