Kommission vil ikke lade Danmark blive et uland for elbiler

Danmark skal fokusere på øget elektrificering af samfundet, lyder det fra Energikommissionen.

Regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale har indgået en aftale, som skal sætte gang i salget af elbiler igen. Det er positivt, omend kommissionsformanden gerne havde set en "lidt mere ambitiøs" aftale. (Foto: © Thomas lekfeldt, Scanpix)

Hvis regeringens mål for den grønne omstilling skal kunne indfris, skal der flere elbiler på de danske veje.

Sådan lyder det fra Energikommissionen, som regeringen har sat i verden for at komme med anbefalinger til energipolitikken frem til 2030.

- Vi må ikke blive et elbil-mæssigt uland, siger Energikommissionens formand, Danfoss-topchef Niels B. Christiansen.

- Vi skal ikke nødvendigvis være verdensledende på elbiler i dag, men vi kan heller ikke gå i stå. Vi er nødt til at få opbygget nogle kompetencer og have et vist niveau af elbiler, så det også er interessant for fabrikkerne at lancere deres elbiler i Danmark, siger han.

Derfor vakte det bekymring blandt kommissionens medlemmer, at salget af elbiler stort set er gået i stå i 2017, efter at afgifterne steg 1. januar.

Regeringen, Socialdemokratiet og De Radikale har indgået en aftale, som skal sætte gang i salget igen. Det er positivt, omend kommissionsformanden gerne havde set en "lidt mere ambitiøs" aftale.

Ifølge Niels b. Christiansen vil udbredelsen af elbiler tage noget tid, fordi elbiler fortsat er relativt dyre.

- Men vi tror, at på et eller andet tidspunkt mellem 2020 og 2030, der kommer der til at ske noget for alvor med elbilerne, siger han.

En af hovedoverskrifterne fra energikommissionens anbefalinger til regeringen lyder, at vi skal gå væk fra brændsel som kul, gas og biobrændsel og i stedet bruge el. Både når det gælder om at få varme i radiatoren, og når det gælder bilerne på vejene.

Hvordan den præcise anbefaling om elbilerne lyder, afsløres først mandag formiddag, når Energikommissionen afleverer sine konklusioner til energiminister Lars Christian Lilleholt (V).

I 2016 udgjorde afgiften på elbiler 20 procent af registreringsafgiften. Den steg 1. januar 2017 til 40 procent.

Den nye aftale, som blev præsenteret 18. april, sænker igen registreringsafgiften til 20 procent.

Denne sats gælder, indtil der er registreret 5.000 nye elbiler i Danmark. Eller indtil 1. januar 2019, hvor afgiften bliver hævet, uanset om der er solgt 5000 elbiler eller ej.

Energikommission

  • I løbet af det seneste år har ni medlemmer af Energikommissionen arbejdet på et sæt anbefalinger, der skal hjælpe de danske politikere med at udforme energipolitikken for de kommende år.

  • Mandag præsenterer kommissionen anbefalingerne.

  • Energikommissionen fik til opgave at forberede oplæg til energipolitiske mål og virkemidler for perioden 2020-2030.

  • Der er brug for nye politiske initiativer, hvis regeringens målsætning om at opnå 50 procent vedvarende energi i 2030 skal opnås.

  • Målet i 2030 skal bidrage til den langsigtede målsætning om et lavemissions samfund baseret på vedvarende energi i 2050.

  • Kommissionen består af ni medlemmer:

  • Niels B. Christiansen, administrerende direktør for Danfoss

  • Per Heiselberg, professor ved Aalborg Universitet

  • Jacob Østergaard, professor ved DTU

  • Birgitte Sloth, prodekan ved Københavns Universitet

  • Peter Møllgaard, professor ved CBS

  • Peter Brixen, chefanalytiker ved Muusmann

  • Søren Eriksen, Vice President hos Schneider Electric

  • Morten Springborg, temaspecialist hos Carnegie Asset Management

  • Marianne Dahl Steensen, administrerende direktør for Microsoft Danmark

  • Kilder: Energikommissionen

/ritzau/