Computerskabt tv-vært fra Bornholm laver politisk reklame for Socialdemokratiet

Bridget, der til daglig læser bornholmske nyheder op på Bornholm.nu, er blevet købt til at lave politisk reklame for socialdemokrat i Syddjurs.

Robotten Bridget læser til dagligt nyheder op for bornholmerne. Men nu har kandidat for Socialdemokratiet hyret hende til at reklamere for sit kandidatur til kommunalvalget. (Foto: Grafik: Søren Winther Nørbæk © Bornholm.nu og Jan Fischer (S))

- Til daglig er jeg tv-værtBornholm, lyder den mekaniske robotstemme i en video, som den socialdemokratiske kandidat til kommunalvalget i Syddjurs Kommune, Jan Fischer, har lagt op på sin Facebook-side.

- Stem gerne på Jan til kommunalvalget. Han er god nok, fortsætter stemmen.

Det er ikke et rigtigt menneske, der taler. Det er en computergenereret kvinde ved navn Bridget, som i videoen reklamerer for Jan Fischer.

Bridget er en såkaldt 'avatar', og hun bijobber - må man forstå - fra sit faste job som tv-oplæser hos lokalmediet Bornholm.nu.

Her har man valgt at bruge hende til at læse nyheder op. Hun skal nemlig hverken have løn, ferie eller pension, og det har fået det lille bornholmske netmedie til at give Bridget en chance.

Til gengæld kan hun så også hyres ind til andre opgaver.

Techfirmaet bag den socialdemokratisk støttende tv-oplæser, London-baserede Synthesia, fortæller til DR Nyheder, at Bridget også bruges til at reklamere for en solbrillefabrikant i Brasilien, en tandlæge i Portugal og står for et online programmeringskursus for teenagere i USA.

Dataetisk rådgiver: 'Direkte uetisk'

Spørger man Pernille Tranberg, som er dataetisk rådgiver, bør man være meget påpasselig, når man bruger computergeneret video på den her måde.

- Det er direkte uetisk, hvis man ikke som det første deklarerer, at der er tale om en robot, siger hun.

For selv om den topmoderne tv-oplæser bygger på teknologi, der stadig ikke er tip-top, så kan den autogenererede ankervært godt komme til at snyde nogle seere, i takt med at programmet bliver bedre.

- Selv om man måske i dag godt kan se, at det er en robot, kan man risikere at snyde nogle brugere til at tro, at videoen er ægte. Og når teknologien senere bliver bedre, så den digitale og den analoge verden smelter sammen, vil det blive sværere at se forskel, siger Pernille Tranberg.

Det samme siger Andreas Marckmann Andreassen, som er ansvarshavende chefredaktør på fagbladet Markedsføring, og som blandt andet har skrevet en bog om etik blandt journalister på nettet og en bog om, hvordan automatisering forandrer medierne.

Han har fulgt teknologiens udvikling gennem en årrække, og han tager det her som et eksempel på, hvor uforudsigelig brugen af den indimellem kan være.

- Det, at bruge en avatar, var utænkeligt for en lokalpolitiker fra Syddjurs for få år siden. Nu kan alle og enhver bruge det, og det hele bliver sværere at gennemskue i takt med udviklingen. Som branche skal vi derfor have klare etiske principper for, hvordan vi forholder os til det her, før teknologien bliver så avanceret, at brugerne har svært ved at skelne mellem det virtuelle og virkeligheden, siger Andreas Marckmann Andreassen.

Når man bruger teknologien, skal man derfor være klar over, at man deponerer en del af sin troværdighed i den, mener han, og det er uanset, om man driver et medie eller en virksomhed.

- Spørgsmålet er, hvad det betyder for det bornholmske medies troværdighed, at deres nyhedsoplæser nu står og anbefaler en socialdemokrat fra Hornslet. De kan ikke vide, hvem der køber og bruger hende imorgen, og derfor er det ekstremt vigtigt, at de sørger for, at brugerne aldrig er i tvivl om, hvad de sidder og ser på, siger Andreas Marckmann Andreassen.

- Alt skal være hundrede procent gennemsigtigt - uanset om det er inden for journalistik eller markedsføring.

Chefredaktør ser intet problem i, at Bridget bijobber for Jan

Bornholm.nu's ejer og chefredaktør, Bjarne Hansen, siger til DR Nyheder, at han ikke ser noget problem i, at Bridget nu har fundet sig et bijob i Hornslet på Djursland.

Han går ud fra, at Jan Fischer har købt og betalt for at bruge programmet, ligesom han selv har, fastslår han.

- At han så lige bruger avataren Bridget, kan vi ikke forhindre ham i. Hun er én af vel 40 personer, man kan vælge imellem, så hun findes formentlig over hele kloden, hvor hun sælger forskellige produkter. De bruges i alverdens sammenhænge, for det er jo netop hele ideen i det, at man kan sætte et ansigt på sin oplæsning, siger Bjarne Hansen.

Chefredaktør for fagbladet Markedsføring, Andreas Marckmann Andreassen, mener, at brancen skal gøre det klart, hvordan den bruger teknologien som ligger bag Bridget, inden den bliver så avanceret, at vi har svært ved at skelne mellem det virtuelle og det virkelige. (Foto: Jacob Nielsen)

Han ser Jan Fischers brug af Bridget og henvisningen til hendes job som nyhedsoplæser på den bornholmske netavis som en gimmick og som et tegn på, at Jan Fischer er vaks.

Så længe det ikke fremstår, som om, at hans privatejede netavis anbefaler en stemme på Jan Fischer, ser han ikke noget problem i situationen.

- Der er jo mulighed for at lave sin egen avatar relativt nemt, så man undgår den slags her. Hvorfor gjorde I ikke det?

- Fordi det er dyrere og mere tidskrævende. Man skal lave den samme avatar i to-tre forskellige sæt tøj, hvis det skal virke ordentligt. Der er vi ikke lige nu, men det er faktisk planen, at vi på sigt vil lave vores egen figur. Endda med brug af en tidligere tv-vært, som folk kender i forvejen, siger Bjarne Hansen.

Han er sikker på, at Bridget og brugen af hendes virtuelle artsfæller er kommet til Danmark og medieverdenen for at blive.

Faktisk har han for få dage siden introduceret sine tusindvis af daglige besøgende for en mandlig kollega til den mørkhårede nyhedsoplæser.

Han hedder Jason, og han er ifølge Bjarne Hansen "mere newsy", da han er iklædt skjorte, slips og en skarp frisure. Til gengæld snakker han dårligere dansk. Han har eksempelvis svært ved at lægge trykket rigtigt, så han siger "én tyve-årig mand" i stedet for "en tyve-årig mand".

Derfor får Bridget indtil videre lov til at læse to af tre nyheder op.

Sådan ser den bornholmske nyhedsoplæser Jason ud. Skærmbillede fra bornholm.nu.

Systemet bag Synthesia fungerer sådan, at Bornholm.nu - altså, Bjarne Hansen - køber ti videoer ad gangen. Han vælger en avatar, en baggrund og udfylder blokke med op til seks afsnit tekst. Det er den mængde, avataren er i stand til at læse.

Hvis den skal kunne læse længere tekster, er det dyrere at bruge Synthesia. Lige nu koster hver video et sted mellem 20 og 30 kroner, og Bornholm.nu tjener penge på annoncer, der kommer før nyhedsoplæsningen.

Bjarne Hansen fortalte sine brugere, da hans hjemmeside begyndte at bruge Synthesia, at der var tale om en robot. Det er hans opfattelse, at de fleste har taget godt imod hende.

Særligt unge er vilde med, at mediet tager den her teknologi til sig, fordi det minder lidt om computerspil.

- Andre mener, det er for vildt og for meget. Jeg bruger systemet, fordi det er en smart, billig og lynhurtig løsning, der giver os en nyhedsoplæser døgnet rundt. Jeg kender en mand, som hver morgen kører fra sit hjem i Rønne til sit job i Nexø. Han sætter Bridget til at læse nyhederne op, når han kører, så når én nyhed er færdig, hopper Bridget automatisk videre til den næste. Sådan bliver han orienteret om nyhederne, mens han er undervejs.

Avatarens nye arbejdsgiver, kommunalvalgskandidat Jan Fischer fra Socialdemokratiet, kalder selv brugen af Bridget for 'ren gimmick'.

- Det er pissesjovt. Ærligt talt. Jeg kunne få julemanden til at læse min politik op, siger han.

- Du er ikke nervøs for at snyde de seere, der ikke har fanget, at de ser på en robot?

- Folk kender mig jo, og de ser min plakat bag ved. De klapper sig på lårene, og siger: 'skidegodt lavet, Jan', fortæller kandidaten fra Syddjurs.