’Det svarer til at bygge en ny metro til 10-15 milliarder’: Ærøsk flertal vil bruge ca. 400 millioner kroner på to megafærger

Samsø har haft stor glæde af en ny stor færge. På Ærø splitter samme emne både politikere og befolkning.

To af Ærøs nuværende færger skal udskiftes med to af cirka dobbelt størrelse, mener et flertal af øens nuværende kommunalbestyrelse. Men det er for stort, mener nogle. Foto: Scanpix Grafik Signe Heirdal

- Fuldstændig meningsløst, siger en.

- Vanvittigt og forrykt, siger en anden.

Det, der får to ærøske borgere til at tale med store bogstaver, er planerne om at bruge op imod 400 millioner kroner på to nye færger, som skal være næsten dobbelt så store som dem, der i dag sejler på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg. De to nye færger skal nemlig kunne tage 80 biler med, imod 42 i dag.

Et flertal i den nuværende kommunalbestyrelse har allerede stemt for, men fem af de nuværende 15 medlemmer synes, det er en dårlig idé. Og det er den kommende kommunalbestyrelse, der kommer til at tage den endelige beslutning, så derfor kan det have konkrete konsekvenser, hvordan vælgerne sætter deres kryds den 16. november.

Erhvervsfisker Sten Jensen fra Marstal mener ikke, Ærø har brug for at fordoble antallet af turister, der kan komme til Ærø om sommeren.

- Hvor skal vi gøre af dem? Det, vi har set de sidste to år, må være grænsen for, hvad vi magter. Vi har hverken overnatningsmuligheder eller spisemuligheder til alle de mennesker. Vi har heller ikke parkeringsmuligheder. I forvejen er byen proppet med biler om sommeren, så vi kan hverken komme frem eller tilbage, siger han.

Tommy Christensen, som vi også møder på havnen i Marstal, er enig. Han mener, at det kun er en måneds tid om sommeren, at færgen er fyldt.

- Resten af tiden er der halvtomme færger, og de bliver mere tomme, når de bliver dobbelt så store. Og det koster 400 millioner kroner, som vil gældsætte alle ærøboerne, og vi er 6.000 mennesker. Det er jo fuldstændig forrykt. Jeg ved ikke, hvad de tænker på. Jeg kan ikke se fornuften i det, det kan jeg altså ikke.

Det kan derimod den konservative borgmesterkandidat Mads Boeberg Hansen, som er en af de ti politikere, der har stemt for. For ham handler det om at fremtidssikre Ærø.

- Vi skal have investeret i den fremtid, som gør, at vi kan overleve som kommune de næste 10, 20 og 30 år. Og de rådgivere, vi har haft, har sagt det klart: Vi skal sørge for at have kapacitet nok.

Flere turister er lykken

Bent Juul Sørensen fra lokallisten Ærøs Fremtid er enig. Han peger på, at der ligger en økonomisk fremgang og venter, når man kan transportere flere passagerer til og fra Ærø.

- Vi er nødt til at kunne tage de turister, der vil hertil, og vi er nødt til at kunne servicere lokalbefolkningen og erhvervslivet, så de kan komme herfra, når der er mange turister. Det er vores tur til at få del i den vækst, der ligger i det, siger han.

Er lykken bare flere turister på Ærø?

- Vi er et turistsamfund, så ja, det er lykken. Det har givet en enorm udvikling i vores forretningsliv og i vores byer. For ti år siden var det hele ved at gå i stå, nu er der gang i det igen, og det skal vi forsøge at holde fast i.

Venstres borgmesterkandidat, Lennart Mogensen, er på linje og kalder det rettidig omhu at investere i nye færger, der er markant større, fordi der ofte mangler plads på færgerne. Han peger på, at det også kommer de fastboende til gode, hvis der kommer mere plads på færgen.

- Det skal også være godt at bo på Ærø. Det er et kæmpe problem for os fastboende i højsæsonerne – jul, påske, pinse, sommerferie, efterårsferie – at komme til og fra, så vi skal have kapaciteten.

Men viceborgmester og borgmesterkandidat Inga Blom Thomas fra lokallisten Ærø Plus er bange for, at mere plads giver markant flere biler til øen, og det er ikke den rigtige løsning for de nye færger, som også skal være grønne, mener hun.

- Det rimer dårligt med en grøn omlægning, at vi skal fragte endnu flere biler herover, så ud fra en klimadagsorden synes jeg, det er en rigtig dårlig idé.

Er der plads til så mange turister?

Mogens Kingo Eilertsen er ejer af vandrehjemmet Villa Blomberg i Ærøskøbing og kunne da godt bruge flere turister. Men med de foreslåede megafærger vil det blive for voldsomt, mener han.

- De kan transportere en hel masse mennesker på et tidspunkt i juli måned, som dårligt nok vil kunne finde et sted at sove og et sted at spise. Det oplevede vi jo forrige sommer. Så hvis vi øger kapaciteten med 50 procent, så bliver det altså svært, for vi får altså ikke lige bygget 50 procent flere overnatningssteder eller flere restauranter for den sags skyld.

Men man skal ikke nødvendigvis være så bange for at få flere turister til en ø, inden der rent faktisk er sengepladser og ledige borde til dem. Det siger Carsten Kruse, som er rederidirektør på Samsø. Her fik man i 2015 en ny færge, som kan fragte 160 biler til øen på én gang mod 90 tidligere.

- Til at starte med var der simpelthen ikke kapacitet på Samsø, men da de lokale erhvervsdrivende så, at der kom flere turister, begyndte de at love nye restauranter og føje flere værelser til, siger han og uddyber:

- Vores vækst lå ikke i, at man byggede et nyt hotel, men at der kom 20-30 nye senge inden for bed & breakfast inden for ganske kort tid, og antallet af restauranter er steget betragteligt. Så det har været meget positivt, at vi har fået noget mere færgekapacitet. Det har trukket hele Samsø op rent turistmæssigt.

Viceborgmester Inga Blom Thomas er en af de fem nuværende medlemmer af Ærøs kommunalbestyrelse, der er imod to nye færger til op imod 400 millioner kroner. Den konservative Mads Boeberg Hansen og Venstres Lennart Mogensen mener, det er nødvendigt for at udvikle Ærø. Foto: Michael Damsted Jensen Grafi: Signe Heirdal

Professor: Enormt stort beløb

Alt andet lige er det mange penge, det foreslåede projekt drejer sig om. Også for mange, hvis man spørger DF’eren Flemming Boye. Også selv om kommunen forventer at få op mod 90 millioner fra en statslig pulje til grønne færger.

- Jeg synes ikke, der er nogen grund til, at vi skal sætte en landsrekord i gældsætning for en kommune. Vi skylder i øjeblikket omkring 50.000 kroner per borger væk, og med det her vil man komme op på noget, der ligner 110.000 kroner. Det synes jeg ikke, der er nogen grund til, siger han.

Per Nikolaj Bukh hæfter sig også ved beløbets størrelse. Han er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet og kalder det ”enormt stort”.

- Det er en lille kommune, vi taler om, og hvis vi satte det i forhold til en meget stor kommune som København, ville det i forhold til befolkningsantallet svare til et metrobyggeri til 10-15 milliarder. Og skrider det 10-15 millioner af en eller anden årsag, og det kan det jo nemt gøre, så er det 2.000-3.000 kroner per indbygger på Ærø, og det er nogle penge, som borgerne ender med at betale, for der er ikke andre til at betale.

En mulig investering på 400 millioner kroner i nye færger splitter politikerne på Ærø:

Jokeren i regnestykket

Økonomiprofessor er dog enig i, at flere færgepassagerer giver nogle gevinster, der ikke kun vedrører kommunens økonomi.

- Har man bedre transportmuligheder, kan man bedre bosætte sig, så holdes huspriserne oppe, der er flere børnefamilier, der vil flytte til. Det giver nogle indtægter fra udligningsordningen, og det er der god økonomi i, ligesom der kommer turister, som også lægger mange penge, så der er en masse afledte effekter, siger han.

Men dermed kan man ikke automatisk slutte, at den store investering vil kunne betale sig, understreger Per Nikolaj Bukh. Især trafikprognoserne er en væsentlig ubekendt, påpeger han.

- Hvis bare man forudsætter biler og passagerer nok, så kan alting jo hænge sammen, og det er det, der er det kritiske: Kan man regne med, at der virkelig er flere, der vil sejle, bare fordi der er større færger, og man sejler lidt hyppigere? Der kommer nok nogle flere, men hvor mange flere, det er jokeren i regnestykket, siger han.

FacebookTwitter