Kamp om parkeringspladser i Odense spænder ben for kommunens klimamål

Ny rapport viser, at Odense Kommune mangler ladestandere for at nå klimamålene i 2030. Men pladsen til dem er svær at finde.

I Odense Kommune mangler der 166 ladestandere for at nå kommunens klimamål i 2030, viser en rapport. Der mangler både plads til dem i byen, og så parkerer konventionelle biler ofte på elbilpadserne, mener forening.

Man skal have tanket op på tålmodighed, hvis man skal være elbilejer på Fyn.

For selvom flere skifter benzin- og dieselbilerne ud med en grønnere løsning, så kæmper Odense Kommune med mangel på ladestandere, hvis de vil nå deres mål om at være klimaneutrale i 2030.

Det viser en ny rapport, som Rambøll har lavet for kommunen.

Rapporten konkluderer, at der skal sættes yderligere 166 ladestandere op for at nå klimamålet om, at 40 procent af odenseanerne skal køre rundt i en elbil i 2030.

Det tal er efter, man har fratrukket de ladestandere, der allerede er sat op, og dem, kommunen på nuværende tidspunkt har planer om at sætte op.

Derfor skal der trykkes på speederen for opsætningsarbejdet, lyder det fra politikere fra både rød og blå blok.

Men det er lettere sagt end gjort.

Se på kortet herunder, hvor i kommunen der mangler ladestandere:

For få parkeringsmuligheder

For allerede nu er der kamp om pladsen i Odense Kommune, som har problemer med at skabe parkeringspladser nok til borgerne i byen, fortæller Jacob Juhl Harberg, der er kontorchef i By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune.

- Det er kampen om pladsen. Den nødvendige plads skal være til rådighed. Der vil helt sikkert være steder, hvor det ikke vil være muligt, siger han.

Rapporten konkluderer, at omkring 38 procent af odenseanerne ikke kan sætte deres egen ladestander op på deres privatadresse, da de for eksempel bor i lejlighedskompleks eller andet, der gør, at de parkerer på fælles parkeringsplads eller på vejen.

De vil derfor have brug for offentlige parkeringspladser med lademulighed. Men ikke alle steder er lige egnede til at sætte en ladestander op, så det er en udfordring at finde plads til dem, siger Jacob Juhl Harberg.

- Der er mange ting, der skal være på plads. Fortovet skal være bredt nok til, at der kan stå en ladestander, men der skal også kunne komme en barnevogn forbi eller en cykel, uden at cyklen rammer den med styret, siger han og tilføjer, han er sikker på, at kommunen når at få de nødvendige ladestandere inden 2030.

Pladserne snuppes af benzinbiler

En af årsagerne til, at mange elbilister kører forgæves efter en ladeplads i dag, er, at mange ikke kender reglerne for skiltningen og derfor holder med deres konventionelle bil på en elbilplads, siger Jacob Juhl Harberg.

Er pladsen udstyret med et skilt med en stikkontakt, kan det nemlig resultere i en bøde.

Hos Elbilforeningen oplever man også, at manglen på pladserne er et problem i Odense.

- Vi oplever, at der i bybilledet er mere rift om laderne. Der er kommet mange flere elbiler, og de har selvfølgelig brug for ladestandere. Når der bliver solgt så mange nye elbiler, så er der jo brug for tilsvarende ladefaciliteter, siger Mads Aarup, talsmand for Elbilforeningen.

For foreningen er det derfor vigtigt, at kommunen får ændret deres regler for ladepladserne.

- Vi ønsker en tilslutningspligt. Altså en regel om at kablet skal i. Vi ønsker ikke, at nogen biler holder der uden at oplade. Laderpladser skal bruges til at lade - ikke til parkeringspladser, siger han.

Må oplade og parkere ved supermarkedet

En af dem, der ofte må cirkulere rundt i sin elbil for at finde et sted at oplade nær sit hjem i Odense, er Nicolai Arentz, der også er byrådskandidat i Odense for Socialdemokratiet.

Og hans tålmodighed trænger efterhånden til at blive genopladt.

- Hvis der ikke er plads her, så kører jeg nogle gange om til Vandværksvej (vej i området, red.), hvor der er kommet nogle. Og der har jeg opdaget rigtig mange gange, at der holder benzin- og dieselbiler på ladepladserne, så jeg ikke kan komme til, siger han.

Nicolai Arentz må derfor ofte parkere sin bil ved sit lokale supermarked for at få den opladt. Og står det til ham, så skal det være muligt at lade flere steder, så endnu flere vil vælge den grønne el-løsning, hvis de vil købe bil.

- Mine udfordringer er, at der ikke er nok ladestandere rundt om i byen. Hvis jeg for eksempel skal ud på lang tur, som jeg skal nogle gange, da mine forældre bor i København og min mands i Sønderjylland, så har jeg brug for nogle ladere, siger han og opfordrer derfor flere supermarkeder til at sætte ladestandere op.

Politikere vil have fart på opsætningen

Cæcilie Crawley fra Socialmokratiet. (Foto: Socialdemokratiet © Socialdemokratiet)

Socialdemokratiets byrådsmedlem Cæcilie Crawley vil have skub i opsætningen af landestandere, men hun mener også, at der skal gøres mere for at stoppe konventionelle bilister i at snuppe en elbils parkeringsplads.

Selv hvis det medfører, at benzin- og dieselbilerne skal have en hårdere bødestraf end i dag.

- Der er selvfølgelig både noget gulerod og noget pisk, og så må vi se, hvor stort problemets omfang bliver og selvfølgelig regulere på det. For det giver jo ikke mening at bruge alle mulige penge på at lave ladestandere, hvis man så ikke kan bruge dem, siger hun.

Christoffer Lilleholt. (Foto: Tim Kildeborg Jensen © Ritzau Scanpix)

Står det til Christoffer Lilleholt, der er rådmand i By- og Kulturforvaltningen og borgmesterkandidat for Venstre, så skal kommunen gøre det attraktivt for ladestanderfirmaer at sætte ladestandere op i mere end bare centrum af kommunen.

- Hvis odenseanere skal købe en elbil, så skal de kunne se, hvor de kan lade den op henne, før de køber den. Derfor skal vi have sat markant flere ladestandere op i Odense. Og det skal vi gøre ved at byde de private investorer ind, siger han.

Støtte til opsætning i landområder

For der er stor forskel på at bo på landet eller i midt i byen, når man skal have ladet sin elbil op.

Det skal en ny politisk aftale, der giver landets kommuner mulighed for at støtte opsætningen af ladestandere i de områder, hvor markedet ikke selv kan løfte opgaven, dog ændre på.

Det er der stort behov for mange steder i landet, mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

Transportminister Benny Engelbrecht (S). (Foto: Claus bech © Ritzau Scanpix)

- Det betyder altså, at der, hvor markedet ikke er af sig selv nødvendigvis kommer til at lave installationer, der har man mulighed for at supplere. Og det er blandt andet for at sikre, at det ikke kun er i de store byer, der skal være lade-infrastruktur, men også der, hvor der er lidt mere tyndt befolket, siger han.

Tag kandidattesten og se, hvem du er mest enig med:

FacebookTwitter