Struer har brugt 10 år på at brande sig som 'Lydens By' - men indbyggertallet er ikke vokset

Det er tid til at gøre op med brandingstrategi, mener Dansk Folkeparti i Struer.

Der er store, lysende skulpturer, der forestiller stemmegafler på torvet. Så er tonen ligesom slået an.

For Struer har i næsten 10 år brandet sig på at være 'Lydens By'. En brandingstrategi, der skal skabe opmærksomhed om den lille midtvestjyske og tiltrække både arbejdsgivere og nye indbyggere.

Men siden 2016 er kommunen alligevel skrumpet med 665 borgere. Derfor bliver brandingstrategien 'Lydens By' nu en del af kommunalvalgkampen.

Dansk Folkepartis spidskandidat, Jette Lund, mener, at det er på tide at stoppe indsatsen.

- Nu har vi snart 10-årsjubilæum på det, og jeg har faktisk svært ved at se effekten af det, siger hun.

Borgmesterkandidat: Den rigtige strategi

Socialdemokratiets spidskandidat, viceborgmester John Svejgaard Christoffersen, der håber på at kunne erstatte den afgående S-borgmester, Niels Viggo Lynghøj, i borgmesterkontoret, kunne dog ikke være mere uenig.

- Jeg mener, at vi har valgt den rigtige strategi. Hvad skulle alternativerne ellers være for at gøre opmærksom på Struer? siger han.

- Faktisk mener jeg, at indsatsen skal intensiveres, fastslår han.

Baggrunden for strategien er Struers historie som hjemby for elektronikvirksomheden Bang & Olufsen (B&O). Virksomheden var med til at placere Struer på verdenskortet, og gav arbejde til mange i Struer.

Men i dag er det meste af produktionen rykket til udlandet, og selv B&O's tidligere hovedsæde i udkanten af Struer er rømmet.

På torvet ved Struer Rådhus står flere stemmegafler. Kunst, der understreger byens ambition om at være Lydens By

I stedet satser kommunen på en strategi, der skal lokke nye innovative lydvirksomheder til. Man har omskabt gamle B&O-bygninger til iværksætterkuvøsen Sound Hub Denmark, man afholder Nordens første podcast-konference, støtter lydkunst og mange andre lydrelaterede tiltag.

Men indtil videre har det ikke afspejlet sig på indbyggertallene. De har seneste år har ligget omkring de 21.000 borgere med en svagt faldende tendens.

Derfor mener DF's Jette Lund, at det er på tide at gentænke brandingstrategien.

- Hvis jeg holder det op imod de mange millioner, som vi rent faktisk bruger på det, så synes jeg ikke, vi får det ud af det, som vi egentlig skulle, siger hun.

- Og så er det jo bare rigtig svært, når Fru Hansen kan få tilbudt 20 minutters hjemmehjælp hver anden fredag at fortælle hende, at det er så det, at hun kan få. Samtidig med at vi har et budget og en stab på 8-9 medarbejdere fastansat om året, som skal lønnes på det her, mener hun.

Budget på fire millioner kroner

Det samlede årlige budget for ting, som relaterer sig direkte til aktiviteter omkring Lydens By udgør cirka fire millioner kroner, oplyser kommunaldirektør Jesper Thyrring Møller.

Her kan du se, hvad borgerne i Struer synes om brandingstrategien og forsøget på at tiltrække flere borgere til kommunen.

  • Andreas Mejholm Olsen er gymnasieelev og har boet på Venø i Struer Kommune hele sit liv. Han mener, at Struer skal holde fast i sin brandingstrategi. - Jeg synes, at det fungerer meget godt med Lydens By – også i kraft af at vi har 'Run to the Beat' (halvmaraton med koncerter, red.) og Apollon, som er en af landets bedste biografer med Dolby Atmos-lyd. (Foto: Dr)
  • Sys Poulsen har selv arbejdet på B&O i mange år. Hun er stolt over, at Struer er Lydens By, også selvom man ikke har haft held med at tiltrække flere borgere til byen: - Ja, jeg kan ikke forstå det. For jeg vil ikke være andre steder. Nogen synes måske her er lidt kedeligt, men jeg synes her er fantastisk. Jeg har prøvet at være lidt væk om sommeren, i sommerhus oppe i Hals, men jeg vil hellere hjem, siger hun.
  • Anni Hansen er glad for at Struer brandes som Lydens By, men erkender, at det måske ikke er nok til trække borgere til byen. - Man burde måske brande sig lidt på andre ting også. Noget med, at vi ligger ved vandet og tæt på motorvejen, siger hun.
1 / 3

Jette Lund mener ikke, at Struer kommune skal fortsætte med at putte penge i 'Lydens By'.

- I hvert fald ikke i den målestok, som vi gør.

I stedet foreslår kandidaten fra Dansk Folkeparti en anden finansieringsløsning:

- Man må kunne funde det her projekt. Altså, sætte grillen lidt under det her projekt og sige: Jamen, hvis det er så godt, som man synes, det er, så skal man egentlig også selv ud at funde nogle penge til at få det til at køre.

Men borgmesterkandidat John Svejgaard Christoffersen (S) er uenig.

- Jeg mener ikke, at vi bruger for mange penge på det.

Han mener, at byen skal have et helt et nyt udvalg: Erhvervs-, Bosætning og Arbejdsmarkedsudvalg, der skal tage sig af at gøre byen attraktiv for borgere og virksomheder.

Han mener, at det er en lille sejr, at indbyggertallet ikke er faldet mere, end det er.

- I modsætning til andre yderkommuner, der ligger langt fra uddannelsesbyerne, har vi ikke set et så voldsomt er fald, som mange andre små kommuner, siger han.

Håber på ny uddannelse

Han har store forhåbninger til, at blandt andet en ny erhvervsklynge vil bringe flere arbejdspladser til Struer. Han håber også, at Struer med tiden i samarbejde med Aalborg Universitet kan få en videregående lyduddannelse.

- Så tror jeg faktisk på, at det vil lykkedes os i næste byrådsperiode at få vendt udviklingen og få både flere arbejdspladser og flere borgere, siger John Svejgaard Christoffersen (S).

Han afviser også, at pengene tages fra ældre eller børn.

- Det har ikke på nogen som helst måde betydet dårligere velfærd for børn eller ældre, siger han

På gaden er folk da heller ikke i tvivl om, hvad Struer er for en by.

- Det er jo Lydens By, siger 17-årige Andreas Mejholm Olsen.

- Det er jo B&O, der har sat Struer på landkortet, så jeg mener, at man burde fortsætte med at brande sig som Lydens by. Det er det, man kommer fra, og der er heller ikke noget andet. Hvis man siger havnens by, så er Hvide Sande jo meget større, siger han.

Heller ikke Sys Poulsen vil af med brandingstrategien.

- Det synes jeg faktisk er lidt fedt. Men jeg har jo også selv været på B&O, ikk', griner hun, og fortæller om en anden tid, hvor der var tusindvis af arbejdere beskæftiget med at lave højtalere og stereoanlæg i Struer.

Ekspert: Branding alene gør det ikke

Men spørgsmålet er, om en brandingstrategi alene er nok til at lokke flere borgere til. Nej, lyder svaret fra Helle Nørgaard, seniorforsker fra Aalborg Universitet og ekspert i bosætning.

- Jeg har endnu ikke snakket med nogen tilflyttere, som siger, at det er en brandingkampagne eller et eller andet navn, som en kommune lancerer sig på, som gør, at man flytter til, siger hun.

- Hvis man nu er børnefamilie, så handler det jo om, hvad rammerne er for vores hverdagsliv, hvis vi flytter hertil, fastslår Helle Nørgaard.

FacebookTwitter