Vi venter for længe på lægevagten. Men egentlig skulle de fleste kun vente få minutter

I to ud af fem regioner har lægevagten ikke nået mål for ventetid i en eneste måned de seneste 2,5 år.

Egentlig burde størstedelen af brugerne af Lægevagten eller Akuttelefonen kun vente i 3-5 minutter på at komme igennem. Men ofte er ventetiden længere. (Foto: Grafik: Lærke Kromann)

Når feberen pludselig stiger, eller smerterne tager til, så oplever mange at vente længe på at komme igennem til lægevagten.

For nyligt fik 57-årige Charlotte Skibsted Jensen fra Struer stærke mavesmerter og kontaktede vagtlægen fra morgenstunden.

Da var hun nummer 39 i køen.

- Ventetiden var jo frygtelig. Det var jo frygteligt at ligge med telefonen og være syg og så bare få at vide: 'Du er nummer 39 nu', 'du er nummer 27 nu'. Og man tænker, at når jeg når nummer 5, så er det ikke sikkert, jeg er her mere, for jeg har simpelthen så ondt, fortæller hun.

Efter flere timer opgav Charlotte Skibsted Jensen, og en veninde ringede i stedet op til lægevagten. Da fik de kønummer 94 og valgte i stedet at ringe til 1-1-2.

Charlotte Skibsted Jensen blev straks indlagt og senere opereret for den potentielt livstruende sygdom tarmslyng.

Smerterne i maven hos 57-årige Charlotte Skibsted Jensen var, allerede natten inden opkaldet til Lægevagten, så stærke, at hun ikke kunne holde til at gå op ad trapperne i hendes eget hjem. (Foto: Martin Stenbæk Hansen - DR Midt & Vest)

I alle landets fem regioner er der målsætninger om, hvor lang tid borgerne må vente på at få en læge eller sygeplejerske i telefonen. For eksempel skal 90 procent af brugerne af Region Midtjyllands vagtlægeordning være kommet igennem til en læge inden for 5 minutter. Men en række aktindsigter, søgt af DR, viser, at målsætningerne sjældent bliver overholdt.

I to af fem regioner har lægevagten ikke nået sine mål for ventetid en eneste måned i to og et halvt år. Det gælder Region Midtjylland og Sjælland.

I Region Nordjylland har lægevagten ikke nået sit nuværende mål en eneste måned siden januar 2020.

I Region Hovedstaden og Region Syddanmark er der enkelte måneder, hvor målsætningen bliver nået.

Det hører med til det samlede billede i hele landet, at der kan være enkelte dage, hvor borgere kommer hurtigere igennem til lægevagten eller Akuttelefonen. Men på månedsbasis er det altså en sjældenhed.

Det er de praktiserende læger, der står for driften af lægevagten i fire af de fem regioner.

Formand Jørgen Skadborg slår fast, at tallene ikke er gode nok.

- Det er klart utilfredsstillende for borgerne. Og det skal laves om, siger han.

Han peger på, at målsætningerne er op til 14 år gamle og forældede.

- Tiden er løbet fra de her gamle såkaldte servicemål, for befolkningstallet er steget betydeligt, samtidig med at vi er gennemsnitligt 10 procent færre læger. Og derfor skal servicemålene revideres, siger Jørgen Skadborg.

Han foreslår, at man i stedet for skal skelne imellem patienter, så det bliver dem, der har mest brug for hjælp, der hurtigere kommer til.

Hos Danske Regioner er chefforhandler Bo Libergren (V) ikke afvisende over for sådan en løsning, når der skal forhandles en ny overenskomst mellem de enkelte regioner og de praktiserende læger.

Men han slår fast, at det er lægerne, som skal tage hånd om den aktuelle ventetid.

- Man venter længere, end man egentlig skal, og derfor er det jo vigtigt, at der bliver taget en dialog i de enkelte regioner mellem regionen og de praktiserende læger, så de praktiserende læger bliver holdt op på de aftaler, som er indgået, og sørger for at leve op til aftalerne, siger Bo Libergren.

Facebook
Twitter