Krav om lavere afgift på hybridbiler

Socialdemokraterne, SF og De Radikale spiller hårdt ud under energiforhandlingerne med regeringen. Afgiften på de miljøvenlige hybridbiler skal sættes ned, så bilerne kan komme ud på de danske veje.

Toyota har allerede en hybridbil, og arbejder på at lave en plug-in hybridbil. (Foto: Kasper Birk © DR)

De miljøvenlige hybridbiler - der kører på både el og benzin - bliver solgt i stor stil rundt omkring i Europa. Men i Danmark holder kunderne sig væk. Derfor kræver Socialdemokraterne, SF og De Radikale, at afgiften på hybridbiler bliver sat ned. Det er betingelsen, hvis de tre partier skal være med til at lave en energiaftale med regeringen.

22 kilometer på en liter

Et eksempel er Honda Civic Hybrid, der sidste år blev kåret til verdens grønneste bil. Den kører 22 kilometer på en liter benzin. Honda forventer at sælge 15.000 biler i Europa i år. Men der vil ikke rulle en eneste ud på de danske veje.

Årsagen findes på prisskiltet, der lyder på 370.000 kroner. Det er over 100.000 kroner mere end for en helt almindelig Honda Civic med benzinmotor.

- Hybridbilerne står klar i garagerne hos alle bilfabrikanterne. Det skyldes kun at vi ikke har lagt afgifterne om, at de ikke er kommet ud på markedet, og det skal der ændres på, siger De Radikales energiordfører Martin Lidegaard.

Endnu grønnere biler på vej

Hybridbilerne har både en lille elmotor og en benzinmotor. De kan kun køre få kilometer på el alene, men kombinationen af de to motorer betyder altså, at der kan trækkes over 20 kilometer ud af en liter benzin.

Men det danske afgiftssystem tager ikke hensyn til, at der er lagt en elmotor og et dyrt batteri ind i bilen. Derfor havner hybridbilerne på en pris, der gør dem usælgelige i Danmark.

Inden for få år kommer der hybridbiler på markedet, som er væsentligt mere miljøvenlige end dem vi ser i dag. Det er de såkaldte plug in hybridbiler

Op til 60 kilometer på el alene

De vil få et større batteri og kan lades op hjemme i garagen. Det betyder, at de kan køre måske 40, 50 eller 60 kilometer på el, før benzinmotoren tager over. For Socialdemokraterne er det helt afgørende, at den kommende generation af hybridbiler vil kunne sælges i Danmark.

- Man er nødt til at ligestille benzinbiler og hybridbiler for at få gang i den rigtige udvikling. Og vi er nødt til at få mere el ind i transportsektoren i takt med at vi udbygger med mere og mere vindmøllestrøm, siger energiordfører Kim Mortensen.

Socialdemokratene, SF og De Radikale vil fremsætte kravet om lavere afgifter under energiforhandlingerne, der skal være afsluttet i efteråret.

Regeringen siger nej

Regeringen går efter at få en bred energiaftale. Ikke mindst fordi hjemlig politisk uro kan virke forstyrrende forud for klimakonferencen, der skal holdes i København i 2009.

Det er kun få måneder siden at regeringen og Dansk Folkeparti sidst ændrede bilafgifterne. Og Venstres energiordfører Lars Christian Lilleholt afviser bestemt, at regeringen vil være indstillet på at ændre bilafgifterne igen.

- Ved at regeringen har nedsat registreringsafgiften, så har Staten givet sit bidrag til det her. Så må det være brugerne af bilerne, der også giver et bidrag, siger Lars Christian Lilleholt.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:532807606187a21a38d59667

Facebook
Twitter