Dyretransporter

Kritik: Dyretransportens brodne kar har i årevis haft frit spil til at bryde reglerne

Fødevarestyrelsens kontrol har været mangelfuld, lyder kritikken fra flere sider.

Det er "fuldstændig vanvittigt" og "helt uacceptabelt", at Fødevarestyrelsen i årevis ikke konsekvent har sat ind med sanktioner over for dyretransportører, der har overtrådt reglerne for transport af levende dyr, mener en række dyrevelfærdsordførere. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det er "fuldstændig vanvittigt" og "helt uacceptabelt", at Fødevarestyrelsen i årevis ikke konsekvent har sat ind med sanktioner over for dyretransportører, der har overtrådt reglerne for transport af levende dyr.

Sådan lyder det fra en række dyrevelfærdsordførere på Christiansborg, der mener, at dyretransportørerne har haft frit spil til eksempelvis at læsse flere svin på lastbilen, end reglerne tillader.

Deres reaktion kommer i kølvandet på en rapport fra Fødevarestyrelsen selv, der konkluderer, at sanktioneringen ikke har været tilfredsstillende siden 2012. Eksempelvis blev 536 sager på én gang lukket i 2015 uden at sanktionere overtrædelser. Det skete blandt andet med henvisning til, at sagerne var blevet forældede.

Grafisk overblik over fødvarestyrelsen stikprøver fra 2015.
Grafisk overblik over fødvarestyrelsen stikprøver fra 2015.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at man kan tage så mange sager og bare lægge dem bort uden at sanktionere dem. Det er overtrædelser, der skulle have haft en sanktion lige oven i nøden, fordi det er en alvorlig ting, når man ikke lever op til reglerne, siger Socialdemokratiets dyrevelfærdsordfører, Simon Kollerup.

Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører, Karina Due, istemmer:

- Det er fuldstændig vanvittigt. Tænkt engang, at man sidder med en bunke sager, der kunne have givet sanktionering, men så får man ikke nogen sanktioneringer, fordi sagerne bliver forældet. Det er hovedrystende.

Alternativets dyrevelfærdsordfører, Christian Poll, er med egne ord meget chokeret over det billede, redegørelsen tegner.

- Der skal være en kontrol, og overtrædelser skal sanktioneres. Så det er slet, slet ikke i orden, siger han.

Brodne kar har fået frit spil

Fødevarestyrelsen kan ikke med sikkerhed sige, hvilke konsekvenser den manglende sanktionering har haft for dyrene, men styrelsen konstaterer i redegørelsen, at det "kan have medvirket til, at visse virksomheder har spekuleret i at overtræde reglerne, især reglerne om transporttid":

- Dermed må det formodes, at et antal dyr har været udsat for unødig gene og ulempe, lyder det i redegørelsen.

Den mangelfulde sanktionering har givet branchens brodne kar frit spil, lyder kritikken fra Enhedslistens dyrevelfærdsordfører, Søren Egge Rasmussen:

- Det er meget alvorligt, og konsekvenserne er jo, at der har været dårlig dyrevelfærd. Når transportørerne oplever, at de bare kan overtræde reglerne, og at sagerne bliver slettet, så kan de jo bare køre videre, siger han.

Hos Dyrenes Beskyttelse kalder direktør Britta Riis styrelsens kontrol og sanktionering for "én stor rodebutik".

- Det er meget rystende, at vi har en kontrolmyndighed, der har været ikke-fungerende i så mange år, siger hun og tilføjer:

- Det er aldrig god dyrevelfærd at sende dyr ud på de her lange transporter, og det er klart, at det er stressende for dyrene at blive læsset ind i en stor transportvogn og blive kørt så langt som til Italien og Rumænien. Så det er en meget stressende situation for dyrene.

- Kontrollen skal sikre en minimumsbeskyttelse af dyrene. Og det er den minimumsbeskyttelse, der har været ikke-eksisterende.

S: Danske slagterier taber på manglende sanktioner

De seneste år er antallet af levende grise, der eksporteres ud af landet, steget støt. Sidste år blev der eksporteret over 14 millioner levende grise. Heraf kom ni millioner ud på en transport på over otte timer.

- Antallet af dyretransporter er steget markant, samtidig med at man nærmest har kunnet gøre, hvad man har haft lyst til. Det er meget problematisk, siger Søren Egge Rasmussen.

Det er ikke kun dyrene, der er taberen i denne sag, påpeger Socialdemokratiets Simon Kollerup. Han mener også, at danske slagteriarbejdere har tabt på myndighedernes mangelfulde sanktionering:

- Noget tyder jo på, at det har været for nemt – og dermed også alt for billigt – at transportere grise ud af landet. Og vi har jo kunnet se, at der har været en eksplosiv stigning i antallet af grise, der bliver kørt ud af Danmark. De grise ville jeg jo meget hellere have haft ind på nogle slagterier herhjemme, siger Simon Kollerup.

Det er miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), der har bestilt redegørelsen fra Fødevarestyrelsen. Det gjorde han, da styrelsen i juni politianmeldte flere end 1.000 dyretransporter, efter sagerne havde hobet sig op uden at blive sanktioneret siden 2015.

I en pressemeddelelse i juli konkluderede ministeren, at der har været "et uacceptabelt rod" i Fødevarestyrelsen, som han har bedt om "straks at rette op".

Grafik over fødvarestyrelsens kontroller af grise der eksporteres til udlandet levende.
Grafik over fødvarestyrelsens kontroller af grise der eksporteres til udlandet levende.
Facebook
Twitter