Kulturminister vil hjælpe Radio 100FM

DR skal have kamp til stregen på radiomarkedet. Derfor vil Kulturminister Carina Christensen give en hjælpende hånd til den truede kommercielle radiostation 100 FM.

En hurtig udbudsrunde skal sikre bedre økonomiske vilkår for den kommercielle radiostation Radio 100FM. (© DR)

Vilkårene for at drive reklamefinansieret radio i Danmark er for barske, mener kulturminister Carina Christensen, som vil komme branchen til hjælp.

Stationer som Sky Radio og TV 2 Radio måtte opgive at få økonomien til at hænge samme og lukke. Netop nu kæmper Radio 100FM for sin overlevelse. Derfor vil kulturministeren træde til og redde den lukningstruede radiostation.

- Jeg er meget optaget af, at vi har konkurrence til DR på radioområdet. Her er det Radio 100FM, som nu desværre står i en situation, hvor den kan gå hen og lukke, siger Carina Christensen.

Situationen efter 2011

- Jeg mener, at vi må hjælpe dem så meget, vi kan, siger hun til DR Nyheder.

Kulturministeren vil i morgen samle partierne bag medieforliget og drøfte, hvad staten konkret kan gøre.

Hun ønsker blandt at fremskynde en ny udbudsrunde. Det skal sikre, at radiostationen kender de fremtidige udbudsvilkår - altså hvordan situationen er efter 2011, når den nuværende kontrakt udløber.

- Det, håber jeg, kan være nok til at investorerne bliver, og at de fortsat vil putte penge i radioen, siger Carina Christensen.

Radio 100FM fik sendetilladelse til den sjette radiokanal i 2003 og skal hvert år betale staten en koncessionsafgift på godt 22 millioner kroner.

Ultimatum fra kreditorer

Men indtægterne har svigtet, og efter et samlet tab på mere end 300 millioner kroner har den hollandske ejer smækket kassen i. I sidste måned gav kreditorerne radiostationen en måned til at finde nye penge.

Radio 100FM vil gerne lokke nye investorer ombord. Men det er svært. Først i forbindelse med en ny udbudsrunde til næste år, bliver det afklaret, hvad sendevilkårene bliver efter 2011, når den nuværende aftale udløber.

Det er her, kulturministeren nu vil sætte ind ved at tage den nye udbudsrunde så hurtigt som muligt og dermed skabe en hurtig afklaring om fremtiden for kommerciel radio i Danmark.