Kun hver femte lærerstuderende får seksualundervisning: S og SF vil gøre det obligatorisk

Stort problem, at så få lærerstuderende tager imod tilbuddet om seksualundervisning, lyder det fra flere sider.

Blot hver femte lærerstuderende tager imod tilbuddet om seksualundervisning. Her ses studerende på læreruddannelse Metropol i København på et arkivbillede fra 2013. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Det er et markant fåtal af studerende på de danske læreruddannelser, som tager imod det frivillige tilbud om seksualundervisning.

Blot hver femte lærerstuderende har deltaget i kurset ”sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab”, som faget formelt hedder, og som læreruddannelserne er pålagt at udbyde som valgfag.

Det viser en ny analyse med titlen ”Kvalitet i undervisningen på læreruddannelsen”, som Rambøll har udarbejdet for Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Fire ud af fem lærerstuderende har altså ikke taget imod tilbuddet om seksualundervisning, og det vækker bekymring på Christiansborg.

Her vil både Socialdemokratiet og SF gøre seksualundervisning til et obligatorisk fag på læreruddannelsen.

- Det er ikke godt nok, at kun en femtedel af de lærere, som skal ud og undervise vores børn, har taget et kursus i seksualundervisning. I dag får seksualundervisningen ude på folkeskolerne i forvejen ret meget kritik for ikke at klæde børnene ordentligt på og tage de svære snakke om sex og kroppen, siger SF’s undervisningsordfører, Jacob Mark.

- Det er måske fordi, at der ikke er nok lærere, som tager de kurser og får de kompetencer, de skal have. Det skal vi have lavet om, siger han.

S: Der mangler viden hos de unge

Socialdemokratiet er helt enig og håber, at partierne i Folketingets læreruddannelses-forligskreds kan blive enige om at indføre seksualundervisning som obligatorisk fag, når politikerne inden længe skal revidere læreruddannelsen.

- Det dur ikke, at så få lærerstuderende vælger faget seksualundervisning. Det er frivilligt i dag, og vi synes, det skal gøres obligatorisk, siger socialdemokraten Christine Antorini, som også er formand for Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.

Kan en dansklærer eller biologilærer, som ikke har haft seksualundervisning på læreruddannelsen, ikke være lige så kompetent til at give seksualvejledning til elever i folkeskolen?

- Seksualitet og køn er utrolig vigtigt at have med sig, for det handler ikke bare om seksualundervisning. Det handler også om at kunne sige til og fra, grænser, kropsidealer og sikker sex. Alt det, som unge er utroligt optagede af. Og vi kan se, at kønssygdomme og adfærd ændrer sig i de her år. Der mangler simpelthen viden hos de unge, og hvis lærerne heller ikke har det med sig, så er det svært at få has på.

- Derfor er det vigtigt, at alle lærerstuderende har det med sig og ikke bare som et valgfag, som vi kan se bliver valgt fra, siger Christine Antorini.

Venstre er positiv

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) ønsker ikke at kommentere udviklingen, inden den tredje og sidste delanalyse af læreruddannelsen er færdig sidst på året. Først herefter vil ministeren se på eventuelle ændringer af læreruddannelsen.

Både Dansk Folkeparti og Venstres uddannelsesordfører, Mads Fuglede, vil ligeledes afvente den sidste delevaluering, inden de tager endelig stilling.

Mads Fuglede åbner dog en stor dør på klem for ønsket om at gøre seksualundervisning obligatorisk på læreruddannelsen.

- Det er dybt bekymrende, at så få lærerstuderende tager imod tilbuddet om seksualundervisning, og jeg ser derfor positivt på ønsket om at gøre det til et obligatorisk fag på læreruddannelsen, siger Mads Fuglede.

Studerende: Det er rigtig ærgerligt

Hos de lærerstuderende selv er man hverken overrasket over eller tilfreds med tallene.

Formand i Lærerstuderendes Landskreds, Jenny Maria Jørgensen, påpeger dog, at der på de forskellige læreruddannelser rundt om i landet er stor forskel på, hvordan man tilbyder seksualundervisning til de studerende. Nogle steder udbydes det eksempelvis kun det første år på uddannelsen.

- Jeg ved, at der er mange studerende, som rigtig gerne ville have haft det her kursus, men simpelthen ikke har fået muligheden senere hen. Det er rigtig ærgerligt, for der er brug for, at flere af os kan det, siger Jenny Maria Jørgensen.

Hun opfordrer imidlertid politikerne til at tænke sig godt om, inden de gør seksualundervisning til et obligatorisk fag.

- Når man vil indføre noget på læreruddannelsen, er det en vigtig øvelse at tænke over, hvad man så vil erstatte. Hvis man vil indføre seksualundervisning som fag, vil det tage ECTS-point ud af den ramme, vi har, og jeg har svært ved at se, hvad der skal hives ud af læreruddannelsen for at putte seksualundervisning ind.

- Men det er enormt vigtigt, at der er emner i forhold til seksualundervisning, som vi alle berører på uddannelsen. Det kan være ting som mangfoldighed, køn og normkritik. Spørgsmålet er så, om det skal være et særskilt fag, eller om man skal inkorporere det i nogle af de fag og pædagogiske moduler, vi har i forvejen, siger Jenny Maria Jørgensen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk