Det er på spil på Ærø

Kommunen er helt sin egen, og selvstændigheden er i højsædet. Dette års valg kommer til at handle om færgedrift, men også om hvordan øen skaber flere arbejdspladser og iværksætteri.

(Foto: Jeppe Bøje Nielsen © Scanpix)

Ærø er et mindre samfund, hvor folk kommer hinanden ved på både godt og ondt. Og vi starter med det gode. For der er ingen tvivl om, at Ærø er et sted, borgerne er stolte af. Stolte af at stamme fra og stolte af at vise frem til de tusindvis af turister, der hvert år kommer på besøg. Økonomien er der styr på og selvom øen er en af landets mindste kommuner, emmer der af liv. Fortidens adskillelse mellem fiskerbyen Søby, købstaden Ærøskøbing og søfartsbyen Marstal har i mange år været i dvale.

Men det ændrede sig tilbage i 2012, da politikerne valgte at nedlægge færgeforbindelsen mellem Marstal og Rudkøbing. Det rev op i et gammelt sår, og pludselig var idyllen forbi. Siden har der været en kløft mellem borgerne i Ærøskøbing og Marstal.

Fy for en færge

Selvom flere af partierne ikke er meget for det, så bliver færgen et af de helt store emner til årets valg. En gruppe borgere er gået sammen om, at få en ny færge "ÆrøXpressen" til Marstal, og de er i fuld gang med at skaffe penge til projektet.

De er nemlig trætte af den længere transporttid, mangel på pladser, og så er antallet af cykelturister i byen faldet, efter færgen blev fjernet. Så der er meget at kæmpe for i Marstal.

I Ærøskøbing har de også noget at kæmpe for. De mener, at en færge i Marstal kan koste dem en af deres, og dermed bliver antallet af afgange mindre. Det kan resultere i, at turister skal vente flere timer i Svendborg før næste færgeafgang, og det vil de ikke risikere.

Færgerne har været et hedt debat-emne ved de seneste kommunalvalg på Ærø. Og i år tegner ikke til at blive nogen undtagelse. Foto: Scanpix (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Men det er ikke kun hos borgerne, at færgen har skabt røre. I juni indgik Venstre, Konservative og listen "Ærøs Fremtid" et valgforbund. Men kort tid efter valgte Konservative at trække sig, da de ikke kunne blive enige om færge-politikken. De vil nemlig ikke modarbejde ÆrøXpressen, hvor det er et mål for både Venstre og Ærø's fremtid.

Det er dog ikke kun færgen, der fylder under valgkampen. På Ærø kæmper de meget for at for lokket flere unge mennesker til øen, da gennemsnitsalderen bliver højere og højere. Det vil man blandt andet gøre ved at tilbyde institutionspladser til halv pris og skabe flere arbejdspladser. Her kommer udvidelsen af Søby havn i spil, og her kan politikerne virkelig finde sammen, da alle er meget positive omkring det projekt.

Derudover håber øen også på, at skabe flere arbejdspladser gennem mere lokal produktion. Flere af partierne har en intention om at adskille turisme og erhverv i kommunen. Dette skal ske ved at ansætte en erhverskonsulent som lokale iværksættere søge hjælp hos, hvis de har ideer til at starte en ny virksomhed op.

Alt kan ske

Ærø er på mange måder sin egen og man kan ikke rigtig sammenligne Ærø med nogen andre kommuner i landet. Flere borgere og politikere fortæller, at politikken her mere ligner borgergrupper, da flere af partierne har stik modsat holdning af landspolitiken i deres parti.

Derfor betyder det heller ikke så meget, hvilket parti kandidaterne stiller op for, når borgerne skal stemme. De stemmer efter hvilken person, de mener, kan gøre mest for deres område, og hvem de godt kan lide. Eller ikke kan lide.

To af de helt store stemmeslugere ved sidste valg stiller ikke op i år. Det er borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S) og Søren Vestergaard (P). Ved sidste valg fik de til sammen næsten 1000 stemmer ud af de 4388 stemmer, der blev afgivet. De stemmer kommer nu i spil, og det er svært at gætte på, hvor de ender henne. Så alt kan ske

Og der er i år hele fem politikere, der går efter borgmesterposten:Ole Wej Petersen, Socialdemokratiet Her er der især vægt på indsættelsen af en erhvervskonsulent og udvidelsen af Søby værft, da der her kan skabes mange arbejdspladser. Derudover ønsker man at gøre færgeafgangene billigere for de lokale alle uger i året. De skal altså også kunne få en markant rabat i sommerferiepeioden. Går ikke ind for en færge i Marstal.

Lennart Mogensen, Venstre Stiller blandt andet op på at institutionspladserne skal til halv pris, for at få lokket flere unge til øen. De ønsker også at adskille turisme og erhverv, så man kan styrke erhvervsområdet. Og så ønsker de at færgestrukturen ligger fast. De går altså ikke ind for en færge i Marstal.

Anders Johansson, Konservative Mener det skal gøres mere attraktivt at være pendler, og vil derfor sætte pendlerpriserne ned fra 2800 til 1500 kroner i måneden. Noget der også står højt på listen er at få flere unge til øen ved at skabe flere arbejdspladser. De bakker op om en færge til Marstal.

Carl Jørgen Heide, Ærø Plus Han ser gerne der kommer mere borgerinddragelse på øen, da han synes de skal have med indflydelse på de beslutninger, der bliver taget. Derudover vil han have ryddet op i kommunen, sådan at de kan være rollemodel for arbejdsglæde og trivsel. Han er ikke imod en færge til Marstal.

Bent Juul Sørensen, Ærøs Fremtid Vil rigtig gerne skabe flere arbejdspladser på øen, og styrke ældreområdet. Går ikke ind for Ærøfærgen.

Står sammen til sidst

Men selvom der kan være uenighed om mange ting, så er der dog en ting de alle vil kæmpe lige hårdt for. Nemlig at Ærø skal forblive en selvstændig kommune.

For når alt kommer til alt, så er der ingen tvivl om, at under alt spliden og uenighederne så er både borgere og politikere enige om, at det ikke betyder så meget, hvem man er, og hvor på øen man kommer fra.

For man står først og fremmest sammen om at være ærøbo.

FacebookTwitter