Demokratiets Aften: Skal kommunalpolitikerne bestemme skoledagens længde?

I Brønderslev Kommune har byrådet hidtil været imod at tillade kortere skoledage. Men det ser nu ud til at ændre sig.

På Hedegaardskolen i Brønderslev står eleverne i 4.b. klar bag deres stole.

- Alle dem med rødt tøj må gå, råber læreren.

Laura Holling Tofting smiler, smider tasken på ryggen og skynder sig ud af klasselokalet.

For blot en uge siden blev hendes skema lavet om, så hun nu har tidligere fri.

- Jeg plejede at have fri 14.55, og nu har jeg fri 14:10.

Til gengæld var der to lærere, da klassen lavede diktat tidligere på dagen.

- Hvis jeg rækker hånden op, kan de begge to hjælpe mig, siger Laura Holling Tofting, der plejede at være træt og udkørt i dagens sidste timer.

Mens man er i skolen, får man lavet mange flere lektier, så man kan slappe af derhjemme.

Lukas Vestergaard, 4.a

Byrådet bestemmer

Byrådet i en kommune kan give tilladelse til, at en skole omlægger den såkaldt understøttende undervisning, for eksempel lektiecaféer, til timer med to lærere.

På den måde får eleverne i stedet tidligere fri.

Først for nylig fik Hedegaardskolen tilladelsen, fordi byrådet hidtil har været imod kortere skoledage.

- Det betyder jo konkret, at vi har taget to-tre lektioner om ugen af elevernes skema og så lavet tolærerundervisning i stedet for.

Og jeg forventer, at vi kommer til at se et pædagogisk løft i det, siger skoledistriktsleder Christian Bak.

Han mener, at den beslutning fremover bør være op til den enkelte skole, så man ikke skal vente på tilladelse fra byrådet til at afkorte skoledagen.

- Den kompetence bør lægges ud decentralt, så det er skolelederen sammen med skolebestyrelsen, der træffer afgørelsen, siger Christian Bak.

Vi kan faktisk se, at børnene trives lige så godt og nogle gange bedre, end de gjorde før reformen

Steen Jensen, Skoledistriktsleder

Lektier i skolen

På Dronninglund Skole i samme kommune er klokken også blevet 14:10.

Men her er eleverne ikke på vej hjem.

- Jeg har fri kl. 14:55. Det har jeg hele ugen, siger 10-årige Lukas Vestergaard fra 4.a.

I dagens sidste time løser han ugens matematikopgaver, og det er Lukas Vestergaard godt tilfreds med.

- Mens man er i skolen, får man lavet mange flere lektier, så man kan slappe af derhjemme.

For skolens ledelse har det været et princip at fastholde de lange skoledage, der blev indført med skolereformen i 2014.

- Vi kan faktisk se, at børnene trives lige så godt og nogle gange bedre, end de gjorde før reformen, siger skoledistriktsleder Steen Jensen.

Fakta

Efter skolereformen går en elev i 4. klasse i skole 33 timer om ugen.

Med skolelovens paragraf 16b kan byrådet dog give tilladelse til, at skoledagen bliver kortere, hvis den understøttende undervisning omlægges til timer med to lærere.

I 84 af landets 98 kommuner har byrådet givet denne tilladelse til enkelte skoler.

I 34 af de kommuner er man gået skridtet videre og har ladet det være op til skolerne selv at bestemme, om de vil afkorte skoledagen mod at have flere timer med to lærere.

Han mener, at det bør være de lokale politikere, der tager ansvaret for skoledagens længde.

- Der skal være en sammenhæng mellem den økonomi, som tildeles skolerne, og de beslutninger, som tages på skoleområdet. Derfor ligger beslutningen bedst i byrådet, siger Steen Jensen.

Hvem skal bestemme?

Selvom de to skoler ligger i samme kommune, har de altså indrettet sig forskelligt og er uenige om, hvem der skal bestemme elevernes timetal.

I byrådet har et flertal hidtil stået fast på de lange skoledage.

Men ifølge borgmesteren selv blæser der nu nye vinde.

- Vi har holdt fast i skolereformen, så vi kunne se, hvordan den virkede. Nu er vi kommet til, at vi synes, det kunne være klogt på de enkelte skoler selv at beslutte, hvis man ønsker en lidt kortere skoledag. Det bliver fremover op til de enkelte skolebestyrelser og skoleledere, siger borgmester Mikael Klitgaard (V).

Hvor meget står kommunen egentlig for? Vi har fjernet de kommunale bygninger fra kortet, så du kan se, hvor meget indflydelse din stemme i virkeligheden har ved KV17.

Men er det politikerne eller skolen, der skal bestemme, hvor lang en skoledag eleverne skal have? Det diskuterer en række kandidater til kommunalvalget i aften i Demokratiets Aften på DR1. Det er kl. 21.15.

Under debatten, der også handler om ældre og partihopperi, svarer DRs politiske analytiker Jens Ringberg på spørgsmål her på dr.dk. Du kan stille dit spørgsmål allerede nu.

Resultater og Kommuneportræt

Bliv klogere på Brønderslev