Faktatjek: Skal Kerteminde have en Venedig-sluse?

Det radikale byrådsmedlem Sanne Stemann Knudsen beskylder sine byrådsmedlemmer for at ville anlægge en sluse, der ikke virker.

I Kerteminde har man planlagt at få anlagt en ny sluse, som skal sikre byen mod oversvømmelser. Men den planlagte sluse vil være spild af penge, mener det radikale byrådsmedlem Sanne Stemann Knudsen. Hun har i en debat forud for kommunalvalget på TV2 Fyn sammenlignet den planlagte sluse med Venedigs sluser, som ikke fungerer særligt godt.

- Den henter inspiration fra en sluse i Venedig, der har været masser af problemer med, fordi den er konstrueret, som den er. Den er kommet til at koste mange gange det, man havde forudset. Driftsomkostningerne er steget, og det er astronomiske beløb.

- Og jeg snakkede med en ingeniør, der arbejder indenfor det her område, som har været nede at se på slusen, og han siger, at den virker 6 ud af 10 gange, sagde Sanne Stemann Knudsen blandt andet.

Faktatjek - Valg 2017: Slusen i Kerteminde

Hvor: Kerteminde Kommune.

Påstand: En planlagt sluse i Kerteminde kan sammenlignes med en dårligt fungerende sluse i Venedig.

Afsender: Sanne Stemann Knudsen, byrådsmedlem for De Radikale.

Konklusion: Det kan hverken af- eller bekræftes.

Men kan det passe, at den radikale spidskandidats byrådskollegaer er på vej til at investere i en type sluse, som erfaringer fra Venedig viser, kun virker 6 ud af 10 gange?

Vil ikke oplyse ingeniørens identitet

Sanne Stemann Knudsen vil ikke oplyse til Detektor, hvilken ingeniør, hun har informationerne fra, eller i øvrigt udlevere nogen form for dokumentation.

I Venedig har man i flere år haft store problemer med det såkaldte Moses Sluse-system i Venedig. Sluse-systemet består af store stål-pontoner, som kan hæves i tilfælde af stormflod ved hjælp af trykluft. Men ophobning af sand og havvand på pontonerne samt rustne hængsler har gentagne gange forhindret pontonerne i at hæve sig. Men kan man sammenligne den planlagte sluse i Kerteminde med slusesystemet i Venedig?

Henrik Mørup-Petersen er seniorkonsulent hos ingeniørfirmaet Rambøll, som har lavet forundersøgelsen til slusen i Kerteminde.

- Det er helt andre kræfter og større konstruktioner, som man skal arbejde med i Venedig i forhold til dem i Kerteminde. Venedig-slusen skal kunne klare vanddybder op til 14 meter, hvor slusen i Kerteminde kun skal klare vanddybder op til fem meter. Så det er klart, at den konstruktion, de har i Venedig, er meget mere kompliceret. Det svarer lidt til at sammenligne Storebæltsbroen med Langebro over Kerteminde Havn.

Afviser problem

Men selvom der er tale om helt andre størrelsesforhold i Kerteminde end i Venedig kan man godt forestille, at man kunne løbe ind i nogle af de samme problemer som eksempelvis sand på pontonerne eller rustne hængsler. Ingeniøren afviser imidlertid, at det vil kunne blive et problem.

- I Kerteminde ved vi, at der er en stor sandvandring, og det har vi set på. De pontoner, de porte, som vi nu ligger ned, kan med opdriften løfte op til en meter sand. I Kerteminde er det i forhold til den store konstruktion i Venedig nogle meget enkle hængsler, der i princippet består af en stor bolt gennem nogle tykker stålplader, og skulle der komme rust på hængslerne, vil det ikke forhindre dem i at komme op.

Vil fungere hver gang

Henrik Mørup-Petersen afviser, at man i Kerteminde risikerer at stå samme situation som i Venedig, hvor slusen kun fungerer seks ud af ti gange.

- Den vil fungere hver gang, fordi det er simpelthen en naturlov, at opdriften vil være så stor på de der stålpontoner, at hvis der ikke ligger mere end en meter sand på dem, så vil de komme op.

Ingeniøren understreger sin uvildighed og afviser samtidig, at Rambøll skulle have økonomiske interesser i, at projektet i Kerteminde bliver realiseret. Rambøll har afsluttet deres forundersøgelse og blevet betalt, konstaterer han.

Fastholder modstand

Men Sanne Stemann Knudsen holder fast i sin modstand. Hun fortæller, at både borgere og politikere er blevet oplyst om, at den nye sluse skulle være samme type som Venedig-modellen.

Hun fortæller, at den ingeniør, som hun har sine oplysninger fra, ikke ønsker at stå frem offentligt.

- Han har udbedt sig at være anonym. Han arbejder indenfor det her område, og den anonymitet har jeg selvfølgelig valgt at respektere.

- Jeg synes, at det er rigtigt vigtigt, for den udtalelse fra ham viser, at der er en usikkerhed omkring det her projekt. Det er rigtigt, at jeg ikke kan dokumentere de seks ud af ti gange, men jeg kan dokumentere, at Venedig-slusen overhovedet ikke virker. Det er en kendt sag.

Bygger på Venedig-modellen

Men den ekspert, som vi har talt med, siger, at du ikke kan sammenligne de to ting, for der er mange ting, der adskiller dem.

- Selvfølgelig er Kerteminde i en meget mindre størrelsesorden end Venedig. Men vi har faktisk, både som borgere og som politikere, fået at vide, at denne her konstruktion i Kerteminde bygger på den i Venedig. Og hvis det ikke passer, så har man vildledt både borgere og politikere, og jeg var selvfølgelig ikke begyndt at undersøge denne her sag, hvis det ikke var det, som vi havde fået at vide.

Eksperten siger bare, at der er mange forhold, som gør, at det er helt anden situation end i Venedig.

- Det skal jeg ikke betvivle, at han gør, men vi har, både borgere og politikere, fået et referat fra sluselaugets generalforsamling, hvor der står: "konstruktionen er den samme, som anvendes i Kerteminde, og vi ved, at modellen virker i Venedig". Og så bliver jeg nervøs, for det gør den ikke.

Det radikale byrådsmedlem har i det hele taget ikke meget tillid til seniorkonsulenten fra Rambøll.

- Det overrasker mig ikke, at denne ekspert er positiv overfor projektet. Han siger for eksempel, at slusen kommer til at virke hver eneste gang, og sådan en garanti kan man ikke udstikke, før konstruktionen overhovedet er sat op. Det er jo lidt et eksperiment, siger Sanne Stemann Knudsen.

Klik her og se mandagens Detektor og alle de andre Detektor-udsendelser om kommunalvalget.