Kandidattest: Hvor enig er du med kandidaterne?

Svar på de 15 spørgsmål i testen og se, hvilke kandidater du er mest eller mindst enig med.

Kandidattesten er udviklet i et samarbejde mellem Altinget.dk og DR

KandidattestenNulstil svar

  1. 1 1

    ÆLDREPLEJE

    ÆLDREPLEJE

    Private virksomheder bør stå for en større del af hjemmehjælpen til ældre

    Argumenter for og imod

    Kommuner har ansvaret for, at ældre mennesker kan få hjælp, hvis de ikke kan klare sig selv. En kommune kan vælge at overlade hele eller dele af den kommunale hjemmepleje til private virksomheder.

    IMOD

    Private virksomheder skal give overskud og har derfor for stort fokus på, hvor billigt de kan levere hjemmeplejen. Det går ud over de ældre og de ansatte, fordi kvaliteten af hjemmeplejen bliver nedprioriteret til fordel for lave omkostninger.

    FOR

    Private virksomheder er mere effektive til at levere hjemmepleje. De kan gøre det hurtigere, smartere og billigere end den kommunale leverandør af hjemmepleje.

  2. 2 2

    FRIVILLIGHED

    FRIVILLIGHED

    Kommunen skal inddrage frivilligt arbejde på plejehjem ​for at aflaste personalet

    Argumenter for og imod

    I dag er det muligt at arbejde som frivillig i kommunale institutioner, for eksempel som besøgsven på et plejehjem. Flere kommuner rundt om i landet har fået såkaldte frivilligkoordinatorer, der organiserer frivilligt arbejde på deres plejehjem.

    IMOD

    Frivillige går ud over det lønnede personale på plejehjem. De frivillige udfylder nemlig det arbejde, som det lønnede personale er ansat til. Det kan føre til spareøvelser, fordi det lønnede personale presses af frivillige, der ikke får løn.

    FOR

    Frivillige på plejehjem løfter kvaliteten for beboerne. Det giver flere hænder til omsorgsopgaver og giver det lønnede personale mere tid til at udføre deres kerneopgaver.

  3. 3 3

    KOMMUNESKAT

    KOMMUNESKAT

    Kommuneskatten skal sænkes

    Argumenter for og imod

    Kommuneskatten er en del af din indkomstskat. Kommunalbestyrelsen i hver kommune fastlægger selv skattesatsen inden for rammerne af den årlige økonomiaftale mellem kommunerne og regeringen. I 2017 er den gennemsnitlige kommuneskat på 25,3 procent.

    IMOD

    Hvis vi sænker skatten, bliver der færre penge til velfærd, og det vil særligt kunne ramme de svageste borgere.

    FOR

    Kommuneskatten er for høj. Færre penge vil tvinge kommunen til at effektivisere og tænke nyt. Derudover kan borgerne beholde flere af deres egne penge. Lavere skat vil tiltrække nye virksomheder til kommunen.

  4. 4 5

    ØKONOMI

    ØKONOMI

    Det er muligt at spare penge i kommunen uden at det går ud over velfærden

    Argumenter for og imod

    Langt størstedelen af kommunernes budget bliver brugt på direkte velfærd såsom pleje af ældre og børn, sundhed og arbejdsløshedsunderstøttelse.

    IMOD

    Hvis kommunen vil spare penge, vil det enten betyde færre typer af service til borgerne, eller at kommunens medarbejdere skal løbe hurtigere, end de allerede gør. Det vil i sidste ende gå ud over velfærden.

    FOR

    Kommunal velfærd kan sagtens effektiviseres, uden at det går ud over kvaliteten af velfærden. Blandt andet kan nye IT-løsninger og mindre bureaukrati frigøre ressourcer, til at offentligt ansatte kan løse deres opgaver bedre og hurtigere.

  5. 5 6

    FOLKESKOLE

    FOLKESKOLE

    Kommunen skal sikre, at folkeskoleklasserne er bredt socialt sammensatte

    Argumenter for og imod

    En kommune kan vælge at sammenlægge skoledistrikter eller at transportere elever fra et distrikt til et andet for at skabe mere socialt blandede klasser.

    IMOD

    Hvis kommunen skal tage højde for klassens sociale sammensætning, vil det indskrænke forældrenes frihed til at sikre, at deres børn får den bedst mulige skolegang. Desuden vil nogle elever kunne få forlænget transporttid til skole.

    FOR

    Hvis vi skal løfte fagligt og socialt svage elever, er det nødvendigt, at kommunen sørger for, at de bliver blandet med børn fra fagligt og socialt stærke hjem.

  6. 6 7

    DAGINSTITUTIONER

    DAGINSTITUTIONER

    Der skal være en fast grænse for, hvor mange børn der må være pr pædagog i børnehaver og vuggestuer

    Argumenter for og imod

    I dag findes der ikke en fast øvre grænse, for hvor mange børn der må være pr. pædagog. Der er stor variation, i hvor mange børn der er pr. pædagog i de danske kommuner.

    IMOD

    Der er ikke et entydigt lighedstegn mellem antallet af hænder og kvaliteten i børnepasningen. Desuden skal kommunen frit kunne prioritere antallet af ansatte ud fra forældrenes behov lokalt.

    FOR

    Der er alt for mange børn, der ikke får tilstrækkelig omsorg og nærvær fra pædagogerne, fordi medarbejderne skal løbe hurtigt. Det hæmmer børns udvikling.

  7. 7 9

    TRANSPORT

    TRANSPORT

    Kommunen skal bruge flere penge på cykelstier

    Argumenter for og imod

    Kommunerne har ansvaret for de cykelstier, der er en del af det kommunale vejnet.

    IMOD

    Bedre og flere cykelstier er ikke lig med flere cyklister. Bilen er stadig det foretrukne transportmiddel for de fleste og skal prioriteres derefter.

    FOR

    Bedre cykelstier kan få flere til at bruge cyklen frem for bilen som transportmiddel. Det er godt for miljøet og den enkeltes sundhed.

  8. 8 10

    FLYGTNINGE

    FLYGTNINGE

    Kommunen kan modtage flere flygtninge

    Argumenter for og imod

    Flygtninge fordeles i de danske kommuner med et kvotesystem, der blandt andet tager højde for antallet af flygtninge i kommunerne. Kommuner kan også selv komme med ønsker til, hvilke flygtninge de gerne vil modtage.

    IMOD

    Vi har nået grænsen for, hvor mange flygtninge vi kan modtage i kommunen. Økonomisk og socialt er de en stor udfordring for lokalmiljøet, og derfor skal vi ikke have flere.

    FOR

    Vi har pligt til at hjælpe, hvor vi kan, og på sigt vil flygtninge være en gevinst for lokalmiljøet.

  9. 9 11

    INTEGRATION

    INTEGRATION

    Kommunale institutioner tager for mange hensyn til religiøse minoriteter

    Argumenter for og imod

    I nogle kommunale børnehaver har man afskaffet svinekød fra menuen af hensyn til religiøse minoriteter. I enkelte folkeskoler er der indrettet bederum. Der er ingen generel lovgivning på området, og kommunerne styrer de hensyn, der tages.

    IMOD

    Religionsfrihed betyder ret til at dyrke sin religion. Det styrker sammenhængskraft og integration, hvis kommunens institutioner understøtter religiøse særhensyn.

    FOR

    Religion og det offentlige rum skal ikke blandes sammen. Hvis folk har særlige religiøse forpligtelser, må de dyrke dem inden for hjemmets fire vægge.

  10. 10 12

    KULTUR

    KULTUR

    Der anvendes for mange penge på biblioteker og kulturhuse

    Argumenter for og imod

    På landsplan brugte kommunerne i 2016 cirka 5,5 mia. kr. på kulturtilbud som folkebiblioteker, museer og musikarrangementer.

    IMOD

    Kommunal støtte er afgørende for at opretholde en alsidig vifte af kulturtilbud. Biblioteker og kulturhuse har en vigtig rolle i forhold til borgernes adgang til viden, dannelse og underholdning.

    FOR

    Kulturelle tilbud skal i højere grad klare sig på markedsvilkår. Kultur er ikke kernevelfærd som for eksempel omsorg for børn og ældre.

  11. 11 14

    ÆLDRE

    ÆLDRE

    Ældre der har råd, skal kunne tilvælge og betale for ekstra service på de kommunale plejehjem

    Argumenter for og imod

    Tilkøb af ekstra service har tidligere kun været muligt hos private leverandører af pleje. Men siden 2013 har flere kommuner haft en forsøgsordning, hvor kommunale leverandører også kan tilbyde ekstra service mod betaling.

    IMOD

    Ekstra service favoriserer rige ældre, som har råd til at betale for ekstra ydelser. Samtidig kan det udhule velfærden på ældreområdet, fordi kommunerne kan se en økonomisk gevinst i at erstatte almen velfærd med ekstra service, der koster penge.

    FOR

    Tilkøb af ekstra service giver fleksibilitet for de ældre, der har særlige behov. Samtidig sikrer det, at de kommunale leverandører af pleje kan konkurrere på lige vilkår med private leverandører.

  12. 12 15

    MILJØ

    MILJØ

    Kommunen skal sikre mere sortering og genanvendelse af borgernes affald

    Argumenter for og imod

    Kommunen har ansvaret for at håndtere alt privat affald samt affald fra erhverv, som skal brændes eller deponeres.

    IMOD

    Affaldshåndtering er allerede meget omstændig, og effekten af at sortere står ikke mål med indsatsen.

    FOR

    En bedre sortering og genanvendelse af affald vil sikre en mindre belastning af miljøet og en mere bæredygtig økonomi, hvor affald genanvendes til nye produkter.

  13. 13 21

    BESKÆFTIGELSE

    BESKÆFTIGELSE

    Kommunen skal stille større krav til arbejdsløse

    Argumenter for og imod

    Kommunerne har ansvar for at sikre, at der bliver stillet de rette krav til arbejdsløse, for at de hurtigst muligt kan komme i job.

    IMOD

    Arbejdsløshed er ikke en forbrydelse, der skal straffes med krav fra kommunen. Den skal koncentrere sig om at hjælpe arbejdsløse mest muligt og ikke stille urimelige krav.

    FOR

    Der er et alt for stort incitament til at modtage offentlig understøttelse frem for at arbejde. Med større krav kan kommunen sikre sig, at arbejdsløse gør en indsats for at komme i arbejde.

  14. 14 22

    FOLKESKOLE

    FOLKESKOLE

    Børn går for mange timer i skole

    Argumenter for og imod

    I 2014 trådte folkeskolereformen i kraft. Reformen indebar blandt andet, at elevernes skoledag blev længere. Landets kommuner kan dog gøre skoledagen kortere ved at bruge flere undervisningstimer med to lærere i klassen på samme tid.

    IMOD

    For mange børn går ud af skolen uden at kunne læse eller regne. Derfor er der behov for, at folkeskolerne tilbyder eleverne det nuværende timetal.

    FOR

    Det nuværende timetal i folkeskolen giver børn færre muligheder for at dyrke fritidsaktiviteter efter skole og tager tid fra familielivet. Det begrænser børns mulighed for at udvikle sig socialt.

  15. 15 23

    BÆREDYGTIGHED

    BÆREDYGTIGHED

    Der bør kun serveres økologisk mad i offentlige madordninger

    Argumenter for og imod

    Flere kommuner rundt om i landet prioriterer økologisk mad i offentlige institutioner som børnehaver og vuggestuer.

    IMOD

    Det offentlige skal prioritere den type mad, der er billigst og bedst. Økologiske varer har ofte kortere holdbarhed, hvilket kan betyde mere madspild. Økologisk er typisk dyrere end andre fødevarer, men ikke nødvendigvis tilsvarende bedre.

    FOR

    Økologisk mad i offentlige madordninger vil være med til at støtte den grønne omstilling og gøre madproduktion mere bæredygtigt. Derudover kan det have en afsmittende effekt på borgernes almindelige madvaner.

For at KANDIDATTESTEN kan sammenligne dine svar med kandidaterne, skal du svare på alle spørgsmål.
Du mangler spørgsmål nr.:

Se resultat