Debat i Syddjurs: Skal flextaxaerne være for alle?

Flextaxaen skal ikke bruges af unge, der er på vej hjem fra byen, mener udvalgsformand.

Når bussen bliver skåret væk, så kan flextaxaen tage over, men er det en god ide? (© Midttrafik)

Der kan være langt mellem Midttrafiks blå busser, når man bor på landet.

Derfor er det i dag muligt at bestille en flextaxa, hvis der ikke går nogen busser, når man skal fra A til B, men den service bør ikke være for alle.

Det mener formanden for natur-, teknik- og miljøudvalget i Syddjurs Kommune Per Dalgaard fra Dansk Folkeparti.

- Det er et led i en udvidet service overfor borgere, som måske er dårligt gående og har svært ved at komme fra et sted til et andet, at vi har lavet en flextaxiordning, da kommunen betaler en del af det, siger han.

En flextaxa henter brugeren på hjemadressen, og den var ifølge Per Dalgaard først og fremmest tænkt som en udvidet service til borgere, der for eksempel er gangbesværede og har svært ved at komme rundt.

Per Dalgaard håber, at udvalget vil tage det op til diskussion, hvordan man kan sætte grænser for, hvem der kan tage en flextaxa, og hvor de kan blive kørt hen.

Men spørger man Kim Lykke Jensen fra SF, der også sidder i natur-, teknik- og miljøudvalget, er det helt i orden, at flextaxaerne bliver brugt af alle.

- Det synes vi er fint, for flextur er kollektiv trafik og kollektiv trafik er til for alle. Mange af de busser, der kører rundt, er der ganske få passagerer i. Det er hverken godt for miljøet eller særlig fleksibelt, siger han.

Facebook
Twitter