De vil hænge i lygtepæle, i træer og på broer. Nærmest over det hele. For klokken tolv lørdag får kommunalpolitikerne grønt lys til at hænge deres valgplakater op.
Og der er kamp til stregen for at fange borgernes opmærksomhed.
For der er udsigt til et rekordstort antal valgplakater i bybilledet, vurderer en undersøgelse fra Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.
Men selvom gadebilledet bliver beklædt med portrætbilleder og partibogstaver, så er det langt fra sikkert, at det fanger vælgernes opmærksomhed.
- Når de alle ligner hinanden, så bliver vi jo blinde, fortæller Sune Bang der er administrerende direktør i kommunikationsbureauet København og forsætter:
- Men ligeså snart, der er nogen, der bryder ud og gør det lidt anderledes, så hæfter vi os ved det.
Et af de partier, som har forsøgt at lave en anderledes valgplakat, er Alternativet.
- Det handler altid om, at forsøge at skille sig ud med de her valgplakater, fortæller Toke Lotz fra Alternativets udviklingsafdeling.
Derfor vil partiet i år hænge plakater op med selvlysende skrift, som reklamerer for partiet om dagen og efter mørkets frembrud.
- Vi prøver at lave en valgplakat, som er mere involverende. En plakat som du med din lommelygte,
iPhone eller smartphone kan gå op til og så lyse den op, fortæller Toke Lotz.
Og Sune Bang mener, at andre partier burde tænke plakatens format om.
- Det er egentlig utroligt, at der ikke er flere, der prøver at lave kreative løsninger. Det er det mest væsentlige medie, der overhovedet findes for politikere, der stiller op, siger han.
Ole Hovøre er en af dem der har valgt den helt klassiske plakat. Han stiller op for Venstre i Egedal kommune, og har godt overvejet, om hans helt klassiske valgplakat med billede, navn og partibogstav vil forsvinde i mængden.
- Jeg kan godt have en idé om, at plakaterne drukner i hinanden, fortæller han og forsætter:
- Jeg har leget med tanken om, at man kunne lave en helt særlig plakat, eller hvis man hænger dem op på hovedet, bliver der så lagt mere mærke til dem?
Ifølge Sune Bang, så er det ikke nogen helt dårlig ide, Ole Hovøre har fået.
- Det er dem, der tør gøre noget anderledes, der får gennemslagskræft, siger han.