Løkke vil have hurtig aftale om bilafgifter, men DF har ikke travlt

Regeringen lægger op til et hurtigt og særskilt forhandlingsforløb om afgifter på elbiler, men DF vil kæde det hele sammen.

Statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) hovedprioritet lige nu er at lande en aftale om at fjerne afgifter på elbiler i de næste to år. Dansk Folkeparti har ikke lige så travlt. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Det er en hovedprioritet for regeringen at lukke en hurtig aftale om at fjerne registreringsafgiften på elbiler, der koster op til 400.000 kroner i 2019 og 2020.

Forslaget er en del af regeringens netop fremlagte klimaudspil, og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fastslår, at en sådan aftale skal gå stærkt, og at det skal ske i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.

- Det vigtigste lige nu og her er at, de ting, som betyder noget på den korte bane, f.eks. at vi får fjernet registreringsaftalen på elbiler 1. januar. Det skal vi simpelthen have vedtaget. Det er en del af finanslovsprocessen. Det skal der styr på, siger Lars Løkke Rasmussen.

Tidligere har politiske forhandlinger om netop bilafgifter ført til en markant opbremsning i salget af biler, og derfor er det ikke overraskende, at regeringen ønsker at lukke en hurtig aftale om at sløjfe registreringsafgiften på elbiler de næste to år.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) vil derfor allerede i denne uge indkalde til særskilte forhandlinger om netop bilafgifterne i håb om at lande en hurtig aftale.

Afgiftsfritagelsen for de små og mellemstore elbiler, som regeringen lægger op til, vil ifølge skatteministeren koste 100 millioner kroner i 2019 og 150 millioner kroner i 2020.

DF: Regeringen har åbnet posen for tidligt

Regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, har imidlertid ikke lige så travlt med at få lavet en aftale om registreringsafgiften på elbiler som regeringen, lyder det fra finansordfører René Christensen (DF).

- Hvis det skal være en del af finansloven, så er det en del af finansloven, og så er det jo nok ikke noget, vi laver meget hurtigt, siger René Christensen.

- Nu har man taget det ud af posen, og så skal man have lukket posen igen. Sådan er det jo med bilafgifter. Så man må sige, at de nok har åbnet posen lidt for tidligt, siger han.

DF-ordføreren understreger, at det kan være ”fornuftigt nok” at fjerne registreringsafgiften på elbiler og plugin-hybridbiler, som regeringen lægger op til, men Dansk Folkeparti mener, at man også bør inkludere andre grønne biler som eksempelvis brintbiler.

Forhandlinger i morgen

Derudover er Dansk Folkeparti langt fra imponeret over, at regeringen vil finansiere sit forslag på finansloven, da regeringen ikke nævner det med et ord i sit udspil til finansloven fra august. Det betyder samtidig, at der er færre frie midler til rådighed på finansloven, som DF kan være med til at fordele.

- Det er ikke et forslag, vi løber skrigende væk fra, bortset fra, at det selvfølgelig bliver rigtig dyrt. Men vi har selvfølgelig også nogle prioriteringer i forbindelse med finansloven, og det kæder vi selvfølgelig sammen, siger René Christensen.

Han udpeger Dansk Folkepartis hovedprioriteter for næste års finanslov som værende blandt andet en afskaffelse af omprioriteringsbidraget for erhvervsskoler samt at sløje praksissen med at lade folkepensionen stige mindre end den generelle lønudvikling.

- Det er det, vi har med, og regeringen har deres med. Og så er det jo, at man sætter sig ind ved bordet og finder ud af, hvordan det kludetæppe så kan køres sammen, siger René Christensen.

- Derfor er det selvfølgelig svært at pille én ting ud, som også er økonomisk meget tung, for det er der ingen tvivl om, at regeringens forslag er, og så lave en delaftale på det, siger han.

Finansminister Kristian Jensen (V) skyder forhandlingerne om næste års finanslov i gang i morgen med et såkaldt sættemøde med deltagelse af alle Folketingets partier.

- Her vil vi spørge bredt ind til, hvad alle de udspil, regeringen er kommet med de sidste 14 dage, koster. For de er kommet med rigtig mange, og nu må vi se, hvad det hele løber op i, siger René Christensen.

Facebook
Twitter