Måling: Flertal af danskere klar til at betale 100 kroner i klimaafgift på flybilletten

Det bliver dog et nej tak til en klimaafgift på 500 eller 1.000 kroner.

Et flertal af danskerne vil gerne have indført en klimaafgift på 100 kroner per flyrejse ifølge en ny måling fra Epinion for DR. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

En klimaafgift på flybilletten på 100 kroner er en god idé.

Det mener i hvert fald et flertal af danskerne ifølge en ny måling foretaget af Epinion for DR.

Til gengæld falder lysten til at klimakompensere for flyrejsen til Alicante, Paris eller Los Angeles, hvis klimaafgiften i stedet for 100 kroner stiger til eksempelvis 500 eller 1.000 kroner, viser målingen.

58 procent af danskerne er helt eller overvejende enige i, at man bør betale en klimaafgift på 100 kroner i Danmark, hver gang man flyver. 22 procent af de adspurgte i målingen er helt eller delvist uenige.

Det tyder på, at danskerne er klar til at følge efter vores tyske, svenske og norske naboer, som alle har indført en form for klimabeskatning af flyrejsen.

Det siger Rasmus Nordqvist, klimaordfører for Alternativet, der drømmer om at få en klimaskat indført i forbindelse med flyrejser.

- Det glæder mig selvfølgelig. Det er også det, jeg fornemmer: At folk gerne vil se klimahandling og ikke bare høre på klimasnak. Der er faktisk nogle, der er villige til at sætte penge bag den handling, der skal til, siger han.

Målingen glæder også klimaordfører Thomas Danielsen fra Venstre, der også er formand for Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.

Artiklen fortsætter under grafikken..

V og S imod klimaskat på flyrejser

Hos Venstre går man dog ikke ind for en klimaskat på flyrejser, men danskernes velvilje for at gå et ekstra skridt i klimakampen bifalder han.

- Det er i hvert fald meget positivt, at danskerne er villige til at gøre en forskel på det grønne område. Det glæder os meget. Men udfordringen ved en flyafgift på 100 kroner per afgang er, at det bliver klimaet ikke bedre af. Så du redder ikke klimaet, selvom du flyver videre med god samvittighed, siger Thomas Danielsen.

Socialdemokratiets bæredygtighedsordfører, Lea Wermelin, afviser en egentlig flyskat, men partiet har et forslag om frivillig klimakompensation ved flyrejser.

- Det er jo rigtig dejligt, at danskerne gerne vil bidrage i klimakampen. Det, vi har foreslået konkret, det er en national skovfond. Med skovfonden får man mulighed for at klimakompensere, når man flyver, ved at bidrage til, at vi rejser mere skov, så vi tager noget af CO2’en ud af atmosfæren, siger hun.

Artiklen fortsætter under grafikken..

Lysten til at betale klimaafgift falder, når prisen letter

Mens en af de gullige 100-kronesedler i flyafgift går an for flertallet af danskerne, så bliver de adspurgte i målingen fra Epinion mere og mere skeptiske for en afgift, jo højere den bliver.

Hvis klimaafgiften på en flyrejse var 500 kroner, vil 36 procent af danskerne ifølge målingen bakke op om det. Og var klimaafgiften 1.000 kroner vil endnu færre - nemlig 24 procent af de adspurgte - være tilbøjelige til at bakke op.

Det er naturligt, mener Rasmus Nordqvist, der dog stadigvæk glæder sig over målingen fra Epinion.

- Det, jeg mest af alt bider mærke i, det er, at folk jo gerne vil begynde at have klimaafgifter. Vi har også set undersøgelser omkring folks holdninger til afgifter på kød – der var folk heller ikke fuldstændig afvisende.

- Vi ser faktisk, at danskerne godt vil have klimahandling, og det synes jeg, at det her er et udtryk for, siger Rasmus Nordqvist.

V: Internationale aftaler er vejen frem

Men i stedet for at pålægge danskerne ekstra skatter på vej på ferie eller arbejde i udlandet, så skal Danmark presse på for at få internationale aftaler i hus, siger Thomas Danielsen, klimaordfører for Venstre.

- Det, man skal på det her område, er, at man som minimum gennem EU skal lave nogle fælles reguleringer for luftfarten – og gerne via FN’s luftfartsorganisation. Netop fordi flytransport er grænseoverskridende, siger han.

Det er Socialdemokratiets Lea Wermelin enig i. Der skal lægges pres på de store klimasyndere ude i verden ved at gå forrest i EU-regi, mener hun.

- Når vi kigger på flybranchen, så er det jo ikke Danmark alene, der kan regulere det. Vi er afhængige af at gøre det sammen med EU. Især hvis vi skal presse de lande ude i verden, der ikke er særligt grønne, men hvor vi ved, at vi med teknologiske fremskridt og med krav til blandt andet biobrændsel kan gøre flybranchen meget mere grøn, end den er i dag.

Et borgerforslag, der potentielt vil tvinge Folketinget til at tage stilling til en flyskat i Danmark, blev oprettet sidste år. Det har dog ikke fået mere end lidt over 1.000 underskrifter i skrivende stund.