Mange klager over ministre

Folketingets præsidium har fået mange klager fra folketingsmedlemmer over de nye ministres måde at svare på i Folketinget.

Sommetider nægter ministrene at svare - og det giver klager. (© DR)

Oppositionen lider ikke af skriveblokering, når det kommer til at forfatte klagebreve over regeringens ministre.

Det viser tal fra Folketingets Præsidium.

Hele sidste år modtog præsidiet i alt syv klager over ministres embedsførelse fra Folketingets medlemmer.

Men alene i januar i år modtog præsidiet fire klager - altså en om ugen - der især er skrevet i vrede over ministrenes måde at besvare folketingspolitikernes spørgsmål.

Siden valget i september har præsidiet modtaget seks klager, og derudover kommer så klager til andre instanser, som da Venstres Martin Geertsen i december klagede til Folketingets Ombudsmand over statsminister Helle Thorning-Schmidt.

Den klage afviste ombudsmanden at behandle, og han sendte ved samme lejlighed en folder til Martin Geertsen med posten med information om ombudsmandens arbejdsopgaver.

Kan give opmærksomhed

Ifølge politisk kommentator Rasmus Jønsson er politikerne ikke blinde for, at en klage kan bane vejen til avisspalterne.

- En klage kan hjælpe med at få fokus på en sag. Så selvom politikerne selvfølgelig kun klager, hvis de er utilfredse med noget konkret, så giver en klage jo mulighed for at få en svingtur i mediegyngen, siger Rasmus Jønsson.

I januar annoncerede Venstres Eva Kjer Hansen i pressen, at hun ville klag over Helle Thorning-Schmidt, der afviste at svare på spørgsmål om muligt EU-traktatbrud i Ungarn.

Hun afventer stadig en afslutning på sagen, og hun mener, at klagen var helt nødvendig.

- Jeg er fuldstændig enig i, at det er vigtigt for institutionen, at folketingsmedlemmer ikke bare sender klager i ét væk. Men samtidig er det jo ekstremt vigtigt, at regeringen svarer på de spørgsmål, den får, siger hun.

Præsidiet har ingen sanktionsmuligheder overfor ministrene, selvom klagerne får medhold.

Facebook
Twitter