Mere kontrol vil give færre cykeltyverier, mener justitsministeren

Regeringen foreslår, at politiet fremover kan tjekke stelnummer på din cykel uden begrundet mistanke.

Hvis det nye forslag bliver en realitet vil det være muligt for politiet at sigte cyklister for tyveri, hæleri eller brugstyveri, ligesom cyklen vil kunne beslaglægges, hvis man bliver taget på en cykel, der er meldt stjålet.  (Foto: © David Leth Williams, Scanpix Denmark)

En opbrudt cykellås, en cykel til salg på nettet uden stelnummer, eller en morgen, hvor din cykel ikke længere er at finde i cykelskuret.

Tre eksempler som alle viser, at der foregår cykeltyverier i Danmark.

Alene i år er mere end 47.000 cykler meldt stjålet, ifølge Justitsministeriet.

Og det får nu justitsminister Peter Hummelgaard (S) til hive et nyt redskab op af værktøjskassen i forsøget på at vende den tendens.

Politiet skal kunne tjekke mere

Regeringens ønsker nemlig, at politiet fremover skal kunne tjekke stelnummer på cykler uden at have en begrundet mistanke om, at cyklen er stjålet.

- Politiet får mulighed for i alle mulige sammenhænge at lave stikprøvekontroller, hvor de hiver folk ind til siden med henblik på også at tjekke stelnummeret, siger justitsminister Peter Hummelgaard (S) til DR.

Som loven er nu, er det ikke muligt for politiet at tjekke stelnummer uden begrundet mistanke. For eksempel i forbindelse med en cykelrazzia, hvor man ellers tjekker cykellygter.

Ifølge ministeren skal det nye værktøj både være med til at opklare og forebygge tyveri af cykler.

- Man skal kunne opklare nogle af de mange cykeltyverier, der finder sted. Men jo også gøre sådan, at folk er lidt mere agtsomme, når de køber en cykel på nettet, siger han.

- Det kunne være, at man skulle gøre sig lidt umage med at tjekke, om en cykel er meldt stjålet, tilføjer Peter Hummelgaard.

Både Cyklistforbundet og brancheorganisationen Forsikring og Pension har kaldt på en løsning i kampen mod cykeltyverier. (Foto: © Emil Nicolai Helms, Ritzau Scanpix)

De københavnske cykelstier

Det er dog ikke alle, der køber ind på idéen om at blive stoppet i morgentrafikken uden mistanke, selvom en stjålet cykel er et velkendt fænomen blandt de cyklister, DR har mødt på de københavnske cykelstier.

Kasper Gran er en af dem, der bruger cyklen flittigt og selv har fået stjålet minimum en håndfuld cykler. Alligevel er han ikke ovenud begejstret for forslaget.

- Det strider umiddelbart imod retsstatens principper. At man kan stoppe folk uden begrundet mistanke, siger han.

Justitsministeren afviser dog, at forslaget strider mod retsprincipperne.

- For langt de flestes vedkommende vil det forhåbentligt betyde, at de bare kører videre. Men omvendt har politiet, mens man alligevel har hevet en person til siden, også gjort endnu et forsøg på at opklare et cykeltyveri i Danmark, siger han.

'Dukker op, hvis den dukker op'

Selvom ingen politikredse i Danmark kan sige sig fri for at modtage anmeldelser om stjålne cykler, så er problemet særligt stort i København.

I løbet af de første ni måneder af 2023 blev der anmeldt mere end 14.000 cykeltyverier hos Københavns Politi.

Max Karrebæk er en af dem, der har været igennem systemet, efter hans cykel er blevet stjålet.

- Jeg anmelder det jo allerede til politiet, og man indberetter det til forsikringen, og så dukker den op, hvis den dukker op. Og det gør den som regel ikke, siger han.

Han har ikke meget tiltro til det nye lovforslag og mener, det er et voldsomt indgreb.

- Der er rigtig mange, der kører rundt på brugte cykler – og så skal de på en eller anden måde bare stoppes af politiet for at køre rundt for at løse et problem med stjålne cykler, siger han.

19-årige Max Karrebæk tror ikke på, at forslaget har særlig gavnlig virkning.

Cyklistforbund ser tiltag som lille sejr

Hos Cyklistforbundet hilser direktør Kenneth Øhrberg Krag forslaget velkommen.

- Danmark er en cykelnation, og risikoen for at få stjålet sin cykel er desværre alt for stor i Danmark i dag, siger han.

Cyklen efterhånden er blevet mange danskeres primære transportmiddel, påpeger han.

Og ifølge tal fra Cyklistforbundet er der hver dag 125 danskere, der opdager, at deres cykel ikke længere er at finde der, hvor de sidst har efterladt den.

- En elcykel eller en ladcykel repræsenterer i dag en ret stor værdi, og det er måske familiens primære transportmiddel, så hvis man kommer ud i garagen eller ned til cykelstativet og ser, at den er stjålet, jamen så er det ikke bare en cykel, der er stjålet, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Selvom regeringen ikke har fastsat noget konkret mål for, hvor meget tiltaget skal afhjælpe kriminalitet, så er direktøren hos Cyklistforbundet overbevist om, at det vil have en effekt.

- Hvis vi giver politiet nogle nye beføjelser, så er risikoen for, at du bliver stoppet som cykeltyv eller som en, der måske kører på en stjålet cykel, større, og det tror vi vil afholde tyvene for at stjæle cykler, siger han.

Lovforslaget skal fremsættes for Folketingets øvrige partier. Forslaget er en del af en række initiativer, der ifølge regeringen skal sætte målrettet ind overfor kriminalitet, der på papiret måske kan virke mindre alvorlig, men som er udbredt og til stor gene for de danskere, det rammer.