Mere motorvej, fornyede togstationer og bilfri søndag: Se, hvad regeringen planlægger

Regeringens støttepartier kritiserer regeringens plan om en motorvej over Egholm i Limfjorden.

Regeringen vil i sit udspil udvide flere danske motorveje, skabe tryghed på togstationer og indføre bilfrie søndage i storbyer (ARKIV) (Foto: Tim Kildeborg Jensen © Scanpix)

Står det til regeringen, så skal det være muligt for både fynboer, jyder og sjællændere at komme hurtigere fra A til B.

Derfor skal de for eksempel kunne tage motorvejen hele vejen til både Kalundborg og Hillerød og komme hurtigere over Fyn.

Og så skal der anlægges en ny Limfjordsforbindelse, sikres bedre og fornyede forhold på togstationerne, og store byer skal kunne holde bilfri søndage.

Sådan lyder dele af regeringens samlede udspil til transportinfrastruktur kaldet "Danmark Fremad".

Her kan du læse det, vi ved, om det samlede udspil:

Ny Limfjordsforbindelse

(ARKIV) Egholm (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Trafikken skal lettes på de to nuværende forbindelser over Limfjorden, mener regeringen. Derfor vil de anlægge en 20 kilometer lang firesporet motorvej, der skal forbinde E45 Nordjyske Motorvej i syd, køre vest om Aalborg, hen over øen Egholm og støde til E39 Hirtshalsmotorvejen i nord. Motorvejen skal føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og over Nørredyb på en langbro.

Regeringen vil blandt andet anlægge faunapassager og støjskærm på 5,3 kilometer for at modvirke påvirkning af miljøet.

Projektet anslås at koste ca. syv milliarder kroner.

Marselistunnelen og Rute 26

TRAFIK PÅ MARSELIS BOULEVARD I ÅRHUS. (Foto: ERIK JEPSEN © Scanpix)

Under Marselis Boulevard har regeringen planer om at etablere en omkring to kilometer lang tunnel. Via tunnelen vil der være direkte adgang fra E45 til Aarhus Havn. Formålet er at lede tung trafik væk fra Aarhus by. Prisen er cirka 2,7 milliarder kroner.

Ruten mellem Aarhus og Søbyvad langs rute 26 er ca. 23 kilometer lang og skal opgraderes, mener regeringen, der vil igangsætte en forundersøgelse og afsætte 1,4 milliarder kroner til projektet.

Østjyske motorvej

Hillerødmotorvejen

Trafik. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Regeringen lægger op til at udvide Hillerødmotorvejen. Det skal ske tre konkrete steder. Mellem motorvejskrydset i Gladsaxe og Bagsværd skal motorvejen udvides for 400 millioner kroner, mens motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød skal udvides til en firesporet motorvej til en pris på 900 millioner kroner.

Det 13 kilometer lange stykke er i dag en af de mest trafikerede ikke-motorveje. Derudover vil regeringen have undersøgt muligheden for også at udvide motorvejen på stykket mellem Bagsværd og Farum. I første omgang skal der sættes penge af til en såkaldt VVM-undersøgelse af mulighederne.

Regeringen lægger op til at bekæmpe støj med en ny fire kilometer støjskærm og klimavenlig og støjreducerende asfalt.

Kalundborgmotorvejen

Motorvejsskilt (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Regeringen vil bygge de sidste 30 kilometer af motorvejen til Kalundborg, så der kommer motorvej på hele strækningen mellem Kalundborg og København. I dag mangler der en strækning mellem Regstrup og Svebølle og fra Svebølle til Kalundborg.

Regeringen vil sætte en 3,5 kilometer støjskærm op og benytte klimavenlig og støjreducerende asfalt.

Det vil koste 1,9 milliarder kroner.

Østjyske Motorvej

Regeringen vil bruge milliarder på at opgradere Østjyske Motorvej. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Regeringen vil finde den store pengepung frem, når det handler om Østjyske motorvej. Her er der konkret fire projekter, der skal prioriteres, mener regeringen.

Motorvejen mellem Aarhus S og Aarhus N skal opgraderes fra fire til seks spor. Længere sydpå skal strækningen mellem Hornstrup og Skanderborg ligeledes udvides til seks spor. Derudover skal tilslutningsanlæggene omkring Randers opgraderes, ligesom motorvejen ved Kolding også skal opgraderes til nogle steder seks og andre steder otte spor.

Den samlede regning lyder på 6,5 milliarder kroner.

Fynske motorvej

(Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Der er tæt trafik henover Fyn. Regeringen vil derfor udvide Den Fynske Motorvej E20 sådan, at den i stedet for fire spor skal være seks spor bred mellem afkørsel 53 Odense V og afkørsel 50 Odense SØ. Allerede i dag er strækningen mellem Middelfart og Nørre Aaby seks spor bred, og indtil 2022 pågår arbejdet med at udvide strækningen mellem Nørre Aaby og Odense V.

Der skal opsættes fire kilometers støjafskærmning på begge sider af motorvejen, og de eksisterende støjvolde bliver forhøjet med to meter. Og så er planen, at der skal bruges en mere støjreducerende og klimavenlig asfalt.

Projektet vil koste 1,1 milliarder kroner.

Bedre transport til Bornholm?

(Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix) (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

I dag er der færgeforbindelse mellem solskinsøen Bornholm og det øvrige Danmark, men regeringen vil gerne undersøge, om der kan laves alternative transportlinjer til øen. Det kunne være styrket flytrafik.

Bilfri søndage i de største byer

Billede fra en bilfri dag i 2003. (Foto: BENT MIDSTRUP © Scanpix)

Det skal være muligt for kommunerne at indføre bilfri gader om søndagen i tidsrummet mellem klokken 9 og klokken 20, sådan at der er mere plads til kulturelle aktiviteter, markeder og børneaktiver. Eksempelvis kan Københavns Kommune gøre brogaderne og middelalderbyen bilfri for at fokusere på miljøet, står der i udspillet.

Togstationerne skal have liv og være trygge

(Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix) (Foto: Emil Helms © Scanpix)

Der er ikke nok liv på togstationerne rundt om i landet, mener regeringen. Derfor vil de afsætte 250 millioner til at skabe liv - de skal gå til at aktivere og sætte stationsbygningerne i stand, skriver de. Eksempelvis forslår regeringen at udskifte belysningen på perronerne og forbedre gangtunneller og -broer. Og vigtigst, så skal stationerne ifølge regeringen være mere trygge at færdes på, står der.

Regeringen skriver, at de ønsker at gøre det mere attraktivt at tage kollektiv transport.

De stationer, som regeringen peger på muligvis skal have nyt liv er Hjøring, Sindal, Hobro, Hvidbjerg, Skive, Stoholm, Bjerringbro, Holstebro, Ringkøbing, Lem, Give, Børkop, Taulov, Lunderskov, Vejen, Bramming, Holsted, Ribe, Tønder, Vojens, Rødekro, Fruens Bøge, Ringe, Holbæk, Mørkøb, Sorø, Glumsø, Gadstrup, Lille Skensved, Vordingborg og Nørre Alslev.

Pulje til nye projekter

(Foto: Michael Drost-Hansen/Ritzau Scanpix) (Foto: Michael Drost-Hansen © Scanpix)

Ud over de konkrete projekter vil regeringen afsætte en pulje, som kan søges, som skal sikre flere veje og udbygninger af eksisterende vejforbindelser. Puljen bliver på 6,5 milliarder kroner og skal gave både kollektiv trafik og dem, der kører bil.

Støttepartier træder på bremsen

(Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har slået fast, at han ønsker en bred aftale med partierne i Folketinget om fremtidens infrastruktur. Men allerede nu melder regeringens støttepartier SF og Enhedslisten på banen med flere kritikpunkter til udspillet.

- Vi står jo midt i en stor klima og naturkrise. Derfor er det rigtig vigtigt for os, at en infrastrukturaftale trækker i den rigtige retning. Og vi synes, regeringen har påtænkt farligt mange motorveje. Så det kommer vi til at arbejde for bliver en helt anden balance, siger Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen.

Begge partier ønsker en aftale, der tilgodeser klimaet, og her vil togtrafik blive prioriteret over motorveje.

- Der skal ikke være nogen tvivl om, at vi kommer til at bruge vores kræfter på at få togtrafik rundt omkring i Danmark, siger Pia Olsen Dyhr, SF's partiformand.

- Man kan ikke bare poste en hel masse penge ud i mange nye motorveje, uden at det også går ud over klimaet, siger Mai Villadsen.

Især retter partierne kritik mod en ny Limfjordsforbindelse.

- SF har ingen problemer med, at man kigger på en forbedring af vejforbindelserne i Nordjylland. Men vi kommer ikke til at lægge SF-stemmer til en forbindelse over Egholm. Det vil jeg sige meget klart. Det er ét af de få steder, hvor vi har et økologisk landbrug i Danmark. Det er helt unik natur. Det skal selvfølgelig ikke smadres af en motorvej, siger Pia Olsen Dyhr.

- Vi tror ikke, den er særlig gavnlig i forhold til trængsel, og den er i hvert fald til skade for naturen. Så vi synes, det er en eklatant dårlig idé, siger Mai Villadsen.

Hvad skal det koste?

Hvad den samlede finansiering til infrastrukturprojekterne er, og hvornår de enkelte projekter planlægges at skulle påbegyndes og færdiggøres vides endnu ikke, men vil formentlig blive præsenteret i morgen formiddag.

Her præsenterer regeringen det samlede udspil.

DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht (S), men det har ikke været muligt.

Artiklen er opdateret klokken 20.48 med oplysningerne om en foreslået udvidelse af Østjyske Motorvej.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk