Mette Frederiksen sætter grønt mål: 500.000 biler skal køre på el og brint

Indfasning af en højere registreringsafgift skal udskydes, og der skal flere ladestandere op, mener partiet.

Socialdemokratiet vil gøre den danske bilpark grøn, og det skal ske ved at få danskerne (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Markedet for el-biler i Danmark er stort set gået i stå, og det skal der laves om på, så den danske bilpark bliver grøn og miljørigtig.

Budskabet kommer nu fra Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen, der i et udspil introducerer et mål for antallet af grønne biler på vejene frem mod 2030.

Til den tid skal 500.000 biler være såkaldte el-biler, opladningshybrider og brintbiler, hvis Danmark skal nå EU’s klimamål, som vi har forpligtet os til.

- Vi har et ønske om, at Danmark igen skal være en grøn stormagt. Vi er blevet rigtig gode til at producere ren energi på grund af vores vindmøller. Nu er vi klar til næste store eventyr, og det bør ske på trafikken. Jeg tror, mange mennesker har det ligesom jeg. Vi kører rundt i en benzinbil. Vi vil gerne beholde vores bil, men samtidig have en bil, der er mere miljørigtig.

Et marked i knæ

Derfor skal en halv million biler altså være grønne om 12 år, og el-bilsalget skal genstartes.

Sidste år blev der solgt 698 el-biler, og rundt omkring på de danske veje kører der i øjeblikket knap 9.000 elbiler. Færre end i 2015 - før den gradvise genintroduktion af registreringsafgiften lagde en markant dæmper på danskernes købelyst.

- Det handler i bund og grund om, hvad er det for et land, vi gerne vil være. Jeg synes, vi skal være en grøn stormagt igen.

Mette Frederiksen, formand, Socialdemokratiet

Mette Frederiksen mener, at målet er ambitiøst, og vil konkret øge efterspørgslen efter køb af grønne biler med fem forskellige forslag.

For privatforbrugerne ligger den største nyhed formentlig i, at partiet foreslår at udskyde indfasningen af den registreringsafgift på el-biler, der ellers fra nytår vil få priserne til at stige yderligere.

I dag betaler købere af elbiler 20 procent af registreringsafgiften – 40 procent er prisen til nytår, hvis afgiften igen indfases. I 2022 vil det betyde, at registreringsafgiften er den samme som på en benzinbil.

- Vi foreslår at sørge for, der bliver ved med at være en lav registreringsafgift, så det bedre kan betale sig at købe en elbil end en almindelig bil, siger Mette Frederiksen.

Finmasket net af ladestandere

Partiet vil også lade staten finansiere tilslutningsbidraget på nye, hurtigere turboladestandere. Tilskuddet skal være med til at sikre et finmasket net af opladningsmuligheder til bilisterne.

Elafgifterne på opladning skal også forlænges, så elbiler og el-lastbiler får adgang til samme billige strøm som el-busser, der i dag har særligt gunstige priser på strøm.

Sidst men ikke mindst skal kommuner kunne få et tilskud på 10.000 kroner, for hver grøn bil de køber, ligesom firmabilbeskatningen for el- opladningshybrid-biler sænkes til henholdsvis 10 og 15 procent. En ordning, som allerede findes i lande som Storbritannien og Holland.

El-bilsalget er jo gået nærmest helt i stå. Der blev solgt 698 elbiler sidste år. Er det overhovedet realistisk, at vi kan få gang i det igen?

- Ja, og det skal vi også. Der er nogle, der mener, at svaret på klimaudfordringerne er, at vi ikke skal køre i bil. Men rigtig mange steder i Danmark kan man ikke passe sit arbejde, hvis ikke man har en bil til rådighed. Der er simpelthen ikke kollektiv trafik.

Ros fra branchen

Socialdemokratiets udspil bliver modtaget positivt hos Dansk Elbil Alliance, hvor branchechef Lærke Flader betegner det som fornuftigt.

- Det handler om, at vi skal have gang i den grønne transport, der lige nu står ret stille. Hvis vi skal nå den klimamålsætning, som EU har pålagt Danmark, så skal der mindst være 500.000 grønne biler, siger hun.

I Socialdemokratiet er de optaget af at sende et signal til bilkøberne og til bilproducenterne, siger Mette Frederiksen.

- Det signal jeg gerne vil have, vi sender fra Danmark til bilproducenterne, er: Sørg nu for at bringe jeres grønne biler til Danmark, for nu er vi klar.

Det er jo ikke gratis at gøre det her. Ved du præcis, hvor stor prislappen er?

- Nej, jeg tør ikke sige præcist, hvad det her koster. Men vi lavede en aftale omkring PSO'en, som vi mener, kan finansiere det her. Det, der er vigtigt, er jo at få slået hul på bilmarkedet positivt, siger hun.

- Det handler i bund og grund om, hvad er det for et land, vi gerne vil være. Jeg synes, vi skal være en grøn stormagt igen.