Transportminister Benny Engelbrecht (S) er klar til at regne på et forslag fra Dansk Folkeparti om gøre busser og tog i landets fire største byer gratis. Men ministeren har svært ved at se forslaget blive til virkelighed.
- Hvis man har uanede mængder af penge, kunne det da være en lækker tanke. Men det er meget, meget dyrt at skulle fjerne billetindtægter. Jeg kan afsløre, at de samlede billetindtægter i den kollektive transport er cirka 10 milliarder kroner om året.
- Jeg må bare understrege, at vi har store udfordringer, og der skal investeres meget i både kollektiv transport og cyklisme. Vi skal også bygge nogle flere veje til grønne biler. Og alt det skal vi gøre, før vi kan begynde at se på takster, siger han til DR Nyheder.
Ministeren mener også, at forslaget retter sig for meget mod storbyerne.
- Vi skal også huske, at Danmark er et land, der skal hænge sammen. Og der, hvor vi især har problemer med den kollektive transport, er ikke så meget i de store byer, men i provinsen. Det synes jeg måske, at Dansk Folkeparti lidt glemmer i den her sammenhæng, siger Benny Engelbrecht.
Forslaget kommer fra Dansk Folkepartis klimaordfører, Morten Messerschmidt. Han vil også regnet på klimaeffekten af gratis kollektiv trafik i storbyerne.
Derfor vil ministeren også undersøge, hvor de ekstra passagerer, som gratis kollektiv transport vil medføre, eventuelt vil komme fra.
- Er det sådan, at man flytter folk fra biler til kollektiv transport, så er det positivt. Men flytter man folk fra cykler til kollektiv transport, er det mindre hensigtsmæssigt, siger han.
Enhedslisten bakker op
Dansk Folkeparti får størst opbakning fra Enhedslisten.
- Vi synes, det er en glimrende ide. I vores egen klimaplan har vi foreslået en nedsættelse af taksterne med 30 procent. Det skal være billigere at benytte den kollektive trafik, og ikke bare i storbyer.
- Man kan ikke regne med, at man kan gøre den kollektive trafik gratis med et hug. Det må komme over mange år. Den kollektive trafik skal også være klar til de flere passagerer, som der vil komme, siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.
De Radikale er derimod på linje på ministeren. Der er i første omgang brug for penge til at forbedre den kollektive trafik - ikke til at sætte billetpriserne ned.
- For os er det vigtigst at få investeret i flere jernbaner og flere tog, så det er attraktivt for folk at bruge det transportmiddel, siger transportordfører Andreas Steenberg.