Minister: Ny aftale stopper 'horrible' lønninger på danske veje

Aftale om løn til udenlandske chauffører er en stopklods for mangeårige problemer, mener minister.  

Regeringen med beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i spidsen har onsdag præsenteret en ny aftale om indgreb mod lavtlønnede udenlandske chauffører. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Udenlandske chauffører, der kører rundt i Danmark, skal fremover have en løn, der følger de danske chaufførers.

Det er en konklusionerne, efter at S-regeringen sammen med både De Radikale, SF, Enhedslisten, Alternativet, Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige i dag har præsenteret en aftale, der skal forhindre løndumping på landevejene.

- Jeg er meget stolt over, at vi sammen med arbejdsmarkedets parter har lavet en aftale, der sætter en meget stor stopklods for de horrible lønninger og arbejdsforhold, som vi har set blandt chauffører i transportbranchen, og de helt urimelige konkurrencevilkår, som danske vognmænd har været under, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

Med aftalen skal der blandt andet indføres et krav om, at udenlandske virksomheder, der udfører såkaldt cabotagekørsel på danske veje, skal give deres chauffører en løn, der følger danske overenskomster for chauffører. Det er for eksempel cabotagekørsel, når en lastvogn, der ikke er registreret i Danmark, kører med gods mellem to punkter herhjemme.

- Det er problemer, der har stået på i årevis: Danske firmaer, der benytter sig af udenlandske chauffører, og udenlandske chauffører, der kører cabotage i Danmark. Det er det, som vi for alvor får sat en stopper for, siger Peter Hummelgaard.

Sejr over social dumping

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested. (Foto: TORKIL ADSERSEN © Scanpix)

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, er meget begejstret for aftalen.

- Det er slut nu med bulgarske og rumænske lønninger på de danske landeveje. Og det er selvfølgelig et kæmpe, kæmpe fremskridt, siger han og fortsætter:

- Nu er det slået fuldstændig fast, at når udenlandske chauffører kommer til Danmark og vil køre cabotagekørsel – altså indenrigskørsel i Danmark - så foregår det til danske lønninger, og samtidig følger der også en effektiv kontrol af det med.

Også Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen, er glad for dagens aftale:

- Det her er med til at bekæmpe den sociale dumping, vi har set blandt andet med Padborg-sagen, men der er jo også andre sager, hvor vi har set udenlandske chauffører, som har kørt rundt i Danmark til usle lønninger, siger han

I 2018 kom Padborg-sagen for offentlighedens lys, da chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka blev fundet i lejre på sønderjyske rastepladser. Ifølge 3F var de hyret af danske vognmænd og arbejdede for helt ned til 15 kroner i timen.

Men ikke alt bliver løst med aftalen, erkender Peter Hummelgaard:

- Der er et element fra Padborg-sagen, hvor filippinske chauffører kørte cabotagekørsel for det samme vognmandsfirma, og det får man i hvert fald sat en stopper for, siger han.

- Men det er rigtigt, at kernen af det, der var problemet med Padborg-sagen, det er ikke løst endnu. Men det kan vi forhåbentligt få løst med den vejpakke, som går igennem EU inden længe, siger han.

Millioner om året til kontrol

Partierne vil opbygge en ny myndighed under Transportministeriet, der sammen med politiet skal føre kontrol på området.

- I første omgang har vi afsat ti millioner kroner om året til kontrolindsatsen, hvis det ikke viser sig at være nok, så vender vi tilbage, siger Peter Hummelgaard.

Hvor effektiv en kontrol kan man få for 10 millioner kroner om året, der er jo tusindvis af lastvogne, der kører rundt på de danske landeveje?

- Man kan efterhånden rigtig meget med teknologi og nummerpladescannere og alt muligt andet. Så vi har en idé om, at 10 millioner er et rigtig godt første stort skridt. Og så ser vi, om der skal være behov for mere.