Minister skal i samråd: DSB er gået langt, langt over stregen

På Christiansborg er partiernes trafikordførere chokeret over DSBs metoder for at få en kritisk journalist sat ud af spillet.

Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører i Venstre, mener ligesom Folketingets andre trafikordførere, at DSB er gået alt for vidt ved at bruge penge på at sætte en kritisk journalist ud af spillet.

Ikke et demokrati værdigt, fuldstændig uacceptabelt og endnu et skelet, der falder ud af DSB-skabet.

Sådan lyder reaktionerne fra trafikordførerne på Christiansborg, efter det søndag aften kom frem, at DSB har brugt penge på at sætte en kritisk journalist ud af spillet.

- Det er natuligvis uacceptabelt, hvis en statsejet virksomheder manipulerer med pressen og forsøger at undertrykke negativ omtale, siger Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører i Venstre.

Han har netop kaldt transportminister Henrik Dam Kristensen i samråd om sagen.

- Det er et af de samråd, der ikke er vendt oppositionen kontra regeringen. Vi har brug for en politisk drøftelse. Det er et samråd meget velegnet til. Vi skal holde os fra partipolitisk kævl i den her sag, så det er bestemt ikke for at klandre en bestemt transportminister, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Også i regeringspartierne er man overrasket over DSB-historien og vil have sagen grundigt undersøgt.

- DSB-sagen er vanvittig og ikke et demokrati værdig. DSB har fået ny direktør og han skal få ryddet op. Det skal være fortid og ikke fremtid, skriver Andreas Steenbeck, trafikordfører for De Radikale, på sin Facebook-profil.

Journalist skulle være travlt beskæftiget

Det er 21 Søndag, der har dokumentation for, at DSB har samarbejdet med et af landets førende PR- og lobbyist-bureauer, Waterfront Communications i Hellerup.

Og ifølge en mail fra Waterfront til DSB-topchef Peder Nedergaaard Nielsen har samarbejdet gået ud på at holde journalist Lars Abild travlt beskæftiget, så han ikke kunne presse DSB i medierne med sine kritiske artikler.

Samarbejdet er foregået bag ryggen på Lars Abild, der sandsynligvis er den journalist i Danmark, som har skrevet flest kritiske artikler om DSB.

Lars Abild løste i to år opgaver for PR-bureauets kunder uden at få oplyst, at hans ansættelse i virkeligheden var finansieret af DSB.

Endnu et skelet

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har allerede været ude og sige, at sagen skal undersøges til bunds.

En undersøgelse, der er helt og aldeles nødvendig for at få ryddet op, mener Enhedslisten.

- Det er klart, at det er helt uacceptabelt. Som jeg hører det, at det et af skeletterne, der vælter ud af skabet under Søren Eriksens tid i DSB, siger Henning Hyllested, trafikordfører i Enhedslisten.

Facebook
Twitter