Minister til virksomheder: Jeg har ikke lige pengene til billigere grønne firmabiler

Regeringen er ikke klar til at gøre firmabilbeskatningen grønnere, som 14 virksomheder foreslår.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er ikke klar til at ændre firmabilbeskatningen, så det i højere grad kan betale sig at købe en elbil som firmabil. Det opfordrer 14 virksomheder ellers til i et fælles brev. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Regeringen vil gerne have flere elbiler på de danske veje, men skatteminister Karsten Lauritzen (V) står ikke klar med en pose penge til at realisere et forslag fra 14 større virksomheder om at gøre firmabilbeskatningen mere grøn.

- Vi vil gerne have elbiler og også gerne fremme dem fra regeringens side, men vi bliver nødt til som ansvarlig regering også lige at se på, hvad det koster, siger Karsten Lauritzen i P1 Morgen.

- Jeg har ikke lige pengene til at gøre det til virkelighed i morgen.

De 14 større virksomheder opfordrer i et brev til Folketingets Skatteudvalg politikerne på Christiansborg til at ændre firmabilbeskatningen, så den i højere grad bliver baseret på bilens CO2-udledning - og i mindre grad på bilens værdi.

- Vi er en gruppe virksomheder, som arbejder målrettet på at nedbringe vores CO2-udslip, herunder også CO2-udslippet fra forbrug af transport.

- Derfor er vi også villige til at betale ekstra for grønnere biler til de af vores medarbejdere, som har firmabil, lyder det i brevet fra de 14 virksomheder, der blandt andet tæller Novo Nordisk, Siemens og Topdanmark.

Virksomhederne foreslår desuden, at man undlader at beskatte ladestandere på medarbejdernes privatadresser, og i brevet fremhæver de, at det er medarbejderne – og ikke virksomhederne selv – der får skattefordelene, hvis forslagene bliver til virkelighed.

Karsten Lauritzen understreger, at han "tager positivt imod" virksomhedernes udspil:

- Det er fint, at erhvervslivet har det sådan, at de gerne vil have forbedret deres rammebetingelser, og en stor omkostning for erhvervslivet er jo, at man betaler meget i registreringsafgift, siger ministeren og tilføjer:

- Den helt store udfordring er bare, at den bil, man skal bruge som firmabil i Danmark, den eksisterer ikke på elbil-markedet i dag. Deres distance er stadigvæk for kort.

- Jeg gerne se den håndværker, der vil holde ind efter 150-200 kilometer lige og vente i en halv time for at skulle lade sin bil op, siger Karsten Lauritzen.

S og DF uenige

Heller ikke Dansk Folkeparti vil være med til at sænke afgifterne for grønne firmabiler lige nu.

- Vi synes, vi har været der, og derfor ønsker vi ikke at ændre på det regelsæt, der er i dag, siger finansordfører René Christensen (DF) og henviser til, at der sidste år blev indgået en bred politisk aftale om at lavere afgifter på elbiler.

Omvendt er Socialdemokratiet på lange stræk enige med de 14 virksomheders forslag om at differentiere beskatningen for grønne firmabiler.

- Det er et markant rygstød til ideen om, at vi med de rigtige politiske tiltag faktisk kan få flere af de grønne biltyper på vejene ved at ændre firmabilbeskatningen, siger skatteordfører Jesper Petersen (S).

Socialdemokratiet foreslår i sit klima- og miljøudspil, som blev lanceret her i foråret, at firmabilbeskatningen for el- og opladningshybridbiler sænkes med henholdsvis 10 og 15 procent.

Minister indkalder til efterårsmøde

Inspirationen bag forslagene i de 14 virksomheders fælles berv er hentet i blandt andet Holland, England og Norge, hvor man har gjort firmabilskatten afhængig af CO2-udledningen.

Karsten Lauritzen betoner, at det "skam også er skattemæssigt attraktivt at købe en elbil" i Danmark i dag.

- Regeringen vil gerne have mere miljøvenlige biler, og vi vil også gerne have, at danskerne køber en elbil – det er blandt andet derfor, vi har sænket registreringsafgiften.

- Jeg vil også gerne være med til at diskutere at gøre noget yderligere, men jeg synes ikke, det er seriøst at sige, at vi kan lige gøre fem ting, så får vi en halv million eller en hel million flere elbiler, siger ministeren med henvisning til, at Socialdemokratiet og De Radikale for nyligt har fremlagt planer for, hvordan man får sat turbo på salget af elbiler.

Ministeren har lovet at indkalde de to partier, der var med til at lave de seneste lempelser på elbilområdet, til et møde i efteråret.

- Her skal vi drøfte, om vi kan gøre mere for at fremme elbiler. Men det bliver også lidt selvforstærkende, fordi hver gang, jeg siger, at vi vil lempe på beskatningen af elbiler, så sidder folk derude og tænker, at de nok så lige må vente med at købe en elbil, siger Karsten Lauritzen.

Facebook
Twitter