Moderne valgkamp: Politikerne kaprer hinandens kampagner på Twitter

Et nyt fænomen har ramt dansk politik: kampagne-kapring på de sociale medier. Jo dårligere en kampagne er, jo lettere er den at afmontere, lyder det fra Liberal Alliance.

Allerede den 16. december registrerede Socialdemokratiets partikontor internetadressen detdanmarkdukender.dk. Statsministeren nævnte ordene i sin tale, og nu figurerer hun også på hjemmesiden. (Foto: Erik Refner © Scanpix)

Her er en artikel, du måske slet ikke burde læse, og her følger forklaringen:

Da statsminister Helle Thorning-Schmidt 1. januar traditionen tro talte til danskerne, afsluttede hun med ordene.

- Vi skal passe på det Danmark, vi kender. Godt nytår.

Og meget tyder på, at ordene ’det Danmark du kender’ bliver Socialdemokraternes slogan, når vi senere i år skal til folketingsvalg.

Men Socialdemokraterne får næppe kampagne-sloganet for sig selv.

Flere politikere fra Liberal Alliance er nemlig begyndt at bruge hashtagget #detdanmarkdukender for at sætte fokus på, hvad de mener, er fejl og mangler i Socialdemokratiets politik.

https://twitter.com/SimonEmilAmmitz/status/555345765527482368

https://twitter.com/ChristinaEgelun/status/555376846704218113

Dermed har borgerlige politikere som Simon Emil Ammitzbøll, Niels Westy og Christina Egelund kapret Socialdemokraternes kampagne-slogan og ført valgkampen anno 2015 ind i den digitale tidsalder.

For nu skriver undertegnede og dr.dk om det, og så går alt også efter den ’politiske strategi-bog’, hvis man spørger digitalchef i Geelmuyden Kiese, Benjamin Rud Elberth.

Nyt fænomen i dansk politik

Kampagne-kapringer på sociale medier, eller hashtag-hijacking som det også bliver kaldt, er ifølge Benjamin Rud Elberth et forholdsvist nyt fænomen i Danmark.

Tidligere er det bl.a. gået ud over De Radikales kampagne #DetHandlerOmMennesker-slogan og Venstres #LøkkeErMinFormand.

Og opskriften er ligetil:

Et politisk parti som f.eks. Liberal Alliance kaprer et andet partis slogan på de sociale medier. Politikerne ved godt, at der ikke er mange danskere, der overhovedet vil lægge mærke til det på et i Danmark forholdsvist lille socialt medie som Twitter, men de gør det alligevel, for de vil have medierne til at skrive om det, forklarer Benjamin Rud Elberth.

Og når historien først kører i den almene presse, kan den tabloide mediemølle give historien en negativ og kuriøs vinkel.

Den historie deler partiet så på Facebook, hvor størstedelen af danskerne holder til, og så har de ikke kun overtaget socialdemokraternes slogan, de har også overtaget den politiske dagsorden, forklarer Benjamin Rud Elberth.

Hos Liberal Alliance fortæller Pressechef Katrine Hertz Mortensen dog, at partiet ikke har koordineret kampagne-kapringen oppefra. Den er udelukkende sat i gang mellem få medlemmer:

- Men alle partier bruger en stor del af deres sparsomme penge på kampagner og slogans, så det er en naturlig måde at drille hinanden på. Hvis man kan bruge andres ressourcer til at få vendt et positivt fokus på en selv, så er det jo genialt, siger hun.

Giver kun drille-sejr

Katrine Hertz Mortensen understreger dog, at hun og Liberal Alliance ikke ønsker, at kampagne-kapringen på noget tidspunkt bliver ondskabsfuldt.

- Vi vil bare vise, at vi ikke er enige med Socialdemokraterne i, at det Danmark, vi kender, skal forblive nøjagtigt, som det er. Vi har jo nogle forslag til, hvordan det kan blive endnu bedre, forklarer Katrine Hertz Mortensen.

Ifølge Benjamin Rud Elberth fører det dog næppe det store med sig.

- Hvis Socialdemokratiet vil bruge sloganet positivt i en valgkampagne, har de alligevel så store muskler, at de bare sætter kampagnen i gang. Det her bliver kun en lille drille-sejr for LA.

Alligevel er Katrine Hertz Mortensen sikker på, at vi vil se meget mere til lignende digitale strategier, når først Helle Thorning-Schmidt trykker på valgknappen, ligesom hun siger, at Liberal Alliance også nok skal få det at føle selv:

- Jo dårligere et slogan eller en kampagne er, jo lettere er den jo at afmontere, så hvis der bliver stillet kritiske spørgsmål til partiernes holdninger og slogans, er det kun sundt.

Og dermed er valgkampen anno 2015 så småt igang. Nu er det op til dig, kære læser, hvilken opskrift du vil dele.

Facebook
Twitter