Nu må kommuner forbyde gamle brændeovne og lave zoner uden benzinbiler

Ny aftale mellem regeringen og støttepartierne giver kommunerne flere muligheder for at forbedre luftkvaliteten.

Miljøminister Lea Wermelin (i midten) præsenterede i dag aftalen sammen med regeringens støttepartier. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

Kommunerne får nu mulighed for blandt andet at forbyde gamle brændeovne og lave zoner i byerne, hvor der ikke må køre biler med en forbrændingsmotor - altså benzin- og dieselbiler.

Det er resultatet af en ny aftale mellem regeringen og støttepartierne SF, De Radikale og Enhedslisten, der blev præsenteret tidligere i dag.

- Det handler om at få nogle byer, som er renere og grønnere. Og hvis vi skal det, handler det både om at bekæmpe luftforurening og om vores natur og miljø, sagde miljøminister Lea Wermelin under præsentationen af aftalen.

Med aftalen giver man kommunerne en række muligheder for at forbedre luftkvaliteten. Blandt andet ved at give dem lov til at forbyde brændeovne fra før 2008 i områder, hvor der i forvejen er adgang til fjernvarme eller naturgas.

Gamle brændeovne forurener

Ifølge miljøministeren udleder de gamle brændeovne nemlig fem gange så mange partikler som de nyere brændeovne.

Kommunerne kan nu vælge at forbyde brændeovne, der er fra før 2008. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

Derfor er et forbud et vigtigt redskab, mener SF's miljøordfører, Carl Valentin.

- Nogle synes, man spolerer hyggen. Vi synes, man spolerer hyggen mere ved at tillade så voldsom partikelforurening, at man risikerer, at ens bedsteforældre dør tidligt på grund af luftforurening.

Samtidig giver man kommunerne flere muligheder for at begrænse luftforureningen fra biler. For nu får kommunerne mulighed for at lave zoner, hvor der som udgangspunkt ikke må kører biler med benzin- eller dieselmotor.

Men man skal stadig kunne både bo og arbejde i zonerne, og derfor vil personer med "legitime behov" stadig kunne køre der - også i en dieselbil.

En anden mulighed i samme boldgade bliver, at de fem kommuner med såkaldte miljøzoner - København Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg - får lov til at skærpe kravene i zonerne, så der i miljøzoner ikke må køre dieselbiler uden partikelfilter.

Størstedelen af luftforureningen fra trafikken kommer nemlig ifølge miljøministeriet fra gamle dieselbiler. Men det koster penge at få sat et partikelfilter i dieselbilen

Mere skov og sprøjteforbud

Samtidig giver man et tilskud, så personer med dieselbiler og lave indkomster kan få et tilskud til at få sat et partikelfilter i bilerne.

- Der er folkevalgte i kommunerne, der også er kommet til os og har sagt, at de gerne vil have mulighed for at skabe renere luft.

- Man kommer jo ikke kun til de store byer for at arbejde, der er også mange, der gerne vil bo her og lade deres børn vokse op her. Men det kræver, at her er værd at bo - blandt andet med renere luft, lød det fra De Radikales Zenia Stampe.

Aftalen blev præsenteret af Socialdemokratiets Mette Gjerskov, SF's Carl Valentin, Enhedslistens Henning Hyllested, De Radikales Zenia Stampe og miljøminister Lea Wermelin (S) på Rådhuspladsen i København. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

Samtidig bliver det forbudt at sprøjte med blandt andet glyphosat på en række offentlige og private arealer som veje, stier, grus, fortove, indkørsler og parkeringsarealer, og så afsætter man 50 millioner kroner til at lave mellem 180 og 200 hektar skov i hovedstadsområdet - helst tæt på, hvor folk bor.

Der er sat 251,7 millioner kroner af til initiativerne fra 2022 til 2025.

Aftalen indeholder i alt fire lovforslag

  • Miljøzoner. Lovforslaget forventes fremsat i januar i 2022 og træde i kraft senest 1. juli 2022. Herefter kan kommunalbestyrelserne i de fem store byer beslutte at skærpe deres miljøzoner.

  • Sprøjteforbud. Lovforslaget forventes at træde i kraft 1. juli 2022, men forbuddet vil tidligst kunne have virkning fra 2023.

  • Brændeovne. Lovforslaget forventes fremsat i februar 2022. Hvis det vedtages, kan kommunalbestyrelserne indføre et forbud med virkning fra 2024.

  • Nulemissionszoner. Lovforslaget forventes fremsat i oktober 2022 og træde i kraft 1. januar 2023. Det er intentionen, at nulemissionszoner skal kunne have virkning fra og med 2025.

  • Kilde: Miljøministeriet

Facebook
Twitter