Nu skal du have hjelm på for at køre på el-løbehjul

Nødvendigt med lov, siger minister og kritiserer branchen: - Ansvarlighed er et ord, der ligger meget langt væk.

Der vanker bøder til dem, der fremover kører på el-løbehjul uden hjelm. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Hopper du en tur på et el-løbehjul, så skal nu nu også spænde en hjelm på hovedet.

Et nyt lovkrav træder nemlig i kraft med årsskiftet og gør det ulovligt at køre på både el-løbehjul, men også såkaldte små motoriserede køretøjer - for eksempel skateboards med motor - uden hjelm.

- Det er markant farligere for den, som transporterer sig på et el-løbehjul. Man udsætter sig selv for større risiko, end hvis man cykler - faktisk i hvert fald syv gange så stor risiko for at komme til skade, forklarer transportminister Benny Engelbrecht (S).

Han henviser til undersøgelser fra blandt andre Færdselsstyrelsen.

Det var meningen, at kravet skulle være trådt i kraft allerede 1. januar 2021, men de høje coronatal sidste december fik ministeren til at trække i håndbremsen med tanke på at folk ville skulle dele hjelme, når de lejer et el-løbehjul.

- Nu er der rigtig mange, der har fået andet og nogle også tredje booster-stik, og det betyder, at der ikke er den samme bekymring for, at en cykelhjelmsløsning kan være en smittekilde, lyder det i dag fra Benny Engelbrecht.

En 'sund' balance

Det nye hjelm-krav kommer til at stå i kontrast til den opfordring, der gælder for cykelister - også dem, der kører på elcykler.

Men ifølge Benny Engelbrecht er der en væsentlig forskel på de to transportmidler.

- Der er den balance, at det er sundt, når folk cykler, målt op imod at der er nogle enkelte, der kommer til skade - samtidig med at der er en stor grad af frivilligt brug af cykelhjelm.

- Det er ikke tilfældet med el-løbehjul, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder løbehjulsbranchen uansvarlig. Det er simpelthen nødvendigt at sætte ind med lovgivning for at beskytte brugerne, siger han. (Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson © Ritzau Scanpix)

Rådet for Sikker Trafik, som står bag en lang stribe af kampagner for at cykle med hjelm, er tilbøjelig til at give ministeren ret. Men direktør Mogens Kjærgaard Møller undrer sig over, at ikke også elcyklerne er i ministerens søgelys.

- Vi ser, at antallet af ulykker er større på elcykler end på almindelige cykler, og det har naturligvis noget at gøre med, at de accelererer hurtigere og generelt kører hurtigere, siger han.

En motor på køretøjet burde helt automatisk føre til et krav om hjem, mener Mogens Kjærgaard Møller.

Hvorfor er kampagner, som dem du selv beskriver som 'utrolig succesfulde', ikke nok, når det gælder el-løbehjul og motordrevne køretøjer?

- De er så risikofyldte i sig selv, så de kampagner, vi laver, kan ikke kompensere for det, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Minister: Branchen er uansvarlig

Hos Voi, der lejer løbehjul ud i flere danske byer, ærgrer direktør for politik og byudvikling Kristian Yde Agerbo sig over, at man ikke giver netop reklamer, plakater og lignende en chance.

- Et hjelmkrav er ikke nødvendigvis det, der får folk til at bære hjelmen i sidste ende. Det er informationen, uddannelsen og kulturændringen, siger han.

Den slags tager tid, og el-løbehjul er trods alt et ret nyt transportmiddel, som folk skal lære at færdes på, påpeger han.

VOI er ét ud af tre firmaer, der lejer elløbehjul ud i danske byer. Også Bolt og Lime lejer elløbehjul ud. (Foto: Charles platiau © Ritzau Scanpix)

Men med de nye krav følger der også en kras kritik af udlejningsfirmaerne fra transportminister Benny Engelbrecht.

- Hvis vi havde haft en ansvarlig branche af udlejere af elløbehjul, så kan det godt være, at vi slet ikke havde stået i den situation, vi har nu.

Med andre ord mener Benny Engelbrecht ikke, at firmaerne har gjort en ordentlig insats for at lære deres brugere, hvordan man kører sikkert på el-løbehjul.

- Når jeg kigger på branchen, så er ansvarlighed et ord, der ligger meget langt væk, lyder den kontante kommentar fra transportministeren.

- Vi har set udfordringer med el-løbehjul, der har ligget og flydt i gaderne - det var vi nødt til at regulere på. Vi kan se, at der er meget markant større risiko for, at man kommer alvorligt til skade med hovedlæssioner, når man kører på el-løbehjul, og det har branchen heller ikke taget højde for. Derfor er vi nødt til at trække dette kort, siger Benny Engelbrecht.

Men den kritik holder ikke, mener Kristian Yde Agerbo fra VOI.

-Vi har fra starten af gjort rigtig meget for at sørge for, at brugerne ved, hvordan man kører ordentligt, og vi har set rigtig store forbedringer, siger han.

For eksempel er det allerede billigere at leje et løbehjul, hvis man kører med hjelm, påpeger Kristian Yde Agerbo.

Vanker bøde ved overtrædelse

El-løbehjulene har tiltrukket sig politisk opmærksomhed i de seneste år, og mens der fra politisk side er blevet sat grænser for, hvor løbehjulene må blive parkeret, har firmaerne selv lukket deres app om natten for at forhindre berusede folk i at hoppe på et løbehjul.

Med den nye lov risikerer el-løbehjulsbrugere en bøde, hvis de kører uden hjelm, ligesom at det allerede i dag er ulovligt at køre beruset eller mere end én på løbehjulet.

Den slags udløser bøder på mellem 700 og 2000 kroner, hvis det er første gang, man bliver fanget.

Men præcis hvor stor bøden bliver for at køre uden hjelm, ligger ikke helt fast, forklarer Benny Engelbrecht.

- Det er i sidste ende domstolene, der skal fastlægge den, men det vil blive et sted mellem 700 og 1.500 kr., siger han.

FacebookTwitter