I de kommende år vil en stor del af de problemramte, dieseldrevne IC3- og IC4-tog formentlig blive kørt i remisen.
Det fremgår af den aftale om hurtigere tog, som regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten er blevet enige om.
- Med elektricificeringen lægges der op til et strategisk skifte for togmateriel i Danmark. Hele fjerntrafikken og stort set hele regionaltrafikken på Sjælland vil fremover kunne køres med el-tog. DSBs nuværende flåde af dieselmateriel skal dermed stort set udskiftes, hedder det i aftalen.
DSB skal selv betale for nye tog
Dermed kan de udskældte IC4-dieseltog efter forsinket levering fra det italienske selskab Ansaldobreda få en forholdsvis kort levetid på de danske jernbaner.
Forventningen er nu, at de skandaleramte IC4-tog vil køre, indtil elektrificeringen er gennemført i løbet de næste omkring 12 år.
Regeringen lægger op til, at DSB selv skal betale milliardregningen for de nye tog. Det skal nu aftales med DSB, og regeringen forventer, at forhandlingerne vil blive indledt i foråret.
Ifølge parterne bag togfonden vil den nye timemodel med hurtigere togdrift mellem de store byer få flere passagerer til at tage toget. Det vil øge DSBs indtægter, så det bliver lettere at finansiere de nye el-tog, lyder forventningen.
Øger beskæftigelse
Samtidig er det billigere at købe eldrevne tog med hastigheder over 160 kilometer i timen, fordi der er et større, gennemprøvet udvalg at vælge imellem, mener parterne bag togfonden.
Elektricificeringen af jernbanerne og de anlæg, der følger med timemodellen, ventes ifølge regeringen at øge beskæftigelsen med 20.000 årsværk over byggeperioden.
De nye eltog og timemodellen vil ifølge aftaleparterne reducere CO2-udslippet fra de danske jernbaner med omkring 220.000 ton årligt.
/ritzau/