- Av, den sved.
Efter en tur i mediemøllen måtte erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) til tasterne og indrømme, at han havde dummet sig, da han forud for præsentationen af regeringens erhvervsudspil sagde følgende til dagbladet Børsen:
- Hvis man f.eks. vil købe en lækker Lamborghini, så må man godt gøre det, fordi det er ens egne penge.
Selvom Brian Mikkelsens eksempel faldt i forlængelse af regeringens forslag om at oprette en såkaldt aktiesparekonto til danskerne, var Socialdemokraterne ikke sene til at gribe Lamborghini-eksemplet og kalde regeringens skatteudspil en pivskæv ”Lamborghini-reform”.
Men faktisk bliver en Lamborghini dyrere af den nye aftale om registreringsafgifter.
Det oplyser Skatteministeriet.
En Lamborghini Aventador (LP 750) koster således i dag 7.984.000 kroner. Det betyder en afgift på cirka 4.769.000, men med omlægningen er prisen for samme model cirka 7.991.000 kroner, oplyser ministeriet, der baserer sine priser på indberetninger i motorregisteret.
Prisen på en Lamborghini bliver altså cirka 7.000 kroner dyrere. Stigningen skyldes bilens forbrug af benzin.
Der blev senest indregistreret en Lamborghini i Danmark i 2014, og ifølge De Danske Bilimportører er der i alt 42 Lamborghinier i den danske bilbestand, som består af i alt 2,5 millioner biler.
Aftalen om de nye registreringsafgifter er indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti og betyder samlet set, at biler, der koster mindre end 185.000 kroner, får en afgift på 85 procent, mens afgiften på dyrere biler forbliver 150 procent.
Desuden er der lavet en række tekniske ændringer, der har til hensigt at tilgodese mere sikre og miljøvenlige biler.
Prisen kommer også til at stige for en Volkswagen UP og en Citroen C1, der stiger med henholdsvis 400 og knap 8.000 kroner.
Til gengæld falder en Audi A6 mere end 58.000 kroner i pris.