Ny forbindelse over Limfjorden, 450 kilometer veje, tog og nye baner: Regeringen og DF indgår aftale

Ny aftale kaster mere end 112,7 milliarder kroner efter ny infrastruktur.

Nye småveje, forbedrede motorveje, en tredje Limfjordsforbindelse og nye jernbanestrækninger for mere end 112,7 milliarder kroner frem mod 2030 er på vej.

Sådan lyder en ny aftale om Danmarks infrastruktur, indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Aftalen bliver lige nu præsenteret på et pressemøde i Transportministeriet.

Samlet set skal aftalen sikre danskerne mindre tid på at rejse fra a til b, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Al god transportpolitik handler i meget høj grad om tid. Altså den tid, vi ikke gider bruge på transport, fordi vi kan gøre noget bedre med dem. Vi kan gå på arbejde, eller vi kan være sammen med vores familie og venner, siger han.

Den store plan skal forløses mellem 2021 og 2030, hvis regeringen og Dansk Folkeparti får den gennemført og indeholder planer for både veje, cykelstier og togstrækninger.

Regeringen og Dansk Folkeparti kan ikke nå at gennemføre aftalen på denne side af folketingsvalget. Derfor skal de tre regeringspartier og Dansk Folkeparti have eller finde flertal for deres plan på den anden side af folketingsvalget, hvis den skal gennemføres.

Nye Limfjordsforbindelse med i aftalen

I aftalen lægger regeringen op til at lave en ny og tredje Limfjordsforbindelse, som længe har været et stort ønske i Nordjylland, og samtidig skal den vestfynske motorvej udvides, og så kommer der tog fra Vejle til Billund.

Derudover indeholder planen en lang række projekter for at udvide Frederikssundsmotorvejen, der er afsat midler til ny midtjysk motorvej og udvidelse af motorveje på Sjælland.

- For at man kan gøre det, skal man have penge. Man skal have mange penge. Heldigvis strækker det sig over en årrække fra 2021 til 2030, og i sådan en årrække kan man godt skaffe mange penge, hvis man er en ambitiøs regering og et ambitiøst Dansk Folkeparti, siger Ole Birk Olesen.

Foruden udvidelser af eksisterende motorveje og anlæggelse af nye motorveje vil regeringen og Dansk Folkeparti også sætte en god klat penge af til at forbedre togforbindelserne i Danmark.

Helt nøjagtigt vil partierne sætte 71,5 milliarder kroner til at forbedre jernbanenettet og købe nye tog. Det betyder blandt andet en ny bane på Fyn og en ny togstrækning fra Vejle til Billund.

Dansk Folkeparti opsiger forliget om Togfonden

Indtil nu har Dansk Folkeparti været en del af forliget om Togfonden, som blev vedtaget af Thorning-regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Det forlig opsiger Dansk Folkeparti nu, for i stedet at tilslutte sig projektet i blå blok.

Dermed lægger partiet op til at spænde ben for timemodellen, der blandt andet indeholdt en togbro over Vejle Fjord for at sikre, at det kun tager en time at rejse mellem landets fire største byer - det er den såkaldte timemodel.

Første del af Togfonden, som blandt andet handlede om elektrificering af jernbanenettet, bliver også ført ud i livet med regeringen og Dansk Folkepartis nye planer.

Aftalen glæder René Christensen, finansordfører for Dansk Folkeparti.

- Vi har fået luft til at få mange gode projekter ind i aftalen, som gør, at Danmark kommer i balance. Infrastruktur skaber vækst, ikke kun i de store vækstområder, men i hele Danmark.

Aftalen mellem Dansk Folkeparti og regeringen lægger op til at anlægge 450 kilometer ny vej i Danmark - enten udbygning af eksisterende veje eller spritny asfalt.