Ny trafikaftale om flere busser, broer, baner og motorveje: Flertal bruger 161 milliarder frem til 2035

Folketinget vil opføre en ny hærvejsmotorvej, en bro over øen Egholm og letbaner i de store byer.

Der bliver i fremtiden flere grønne motorvejsskilte rundt omkring i landet som resultat af den brede aftale, som partierne har aftalt. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Der er udsigt til flere motorveje, jernbaner og busbaner de kommende årtier.

Et bredt flertal i Folketinget har netop præsenteret en aftale om, hvilke forbindelser og løsninger der skal bygges de kommende mange år.

Blandt hovedpunkterne er en ny motorvej fra Klode Mølle, der ligger nord for Bording i Midtjylland, til Løvel, der ligger nord for Viborg og ligeledes igen mellem byerne Give og Billund. Altså den nordlige del af den såkaldte hærvejsmotorvej. Det første spadestik skal efter planen ske i 2026, og prisen på den motorvej lyder på 5,9 milliarder kroner.

Herunder kan du se kortene over den nordlige del af den nye midtjyske motorvej. Artiklen fortsætter efter kortene.

Også en tredje Limfjordsforbindelse over øen Egholm ved Aalborg, der har været omdiskuteret, er med i aftalen. Her skal arbejdet begynde i 2025, og projektet ventes at koste syv milliarder kroner.

Sådan her bliver den nye motorvej ved Aalborg, der populært kaldes 'den tredje limfjordsforbindelse'.

Regeringen lægger op til at bygge en tredje Limfjordsforbindelse over øen Egholm ved Aalborg.
Regeringen lægger op til at bygge en tredje Limfjordsforbindelse over øen Egholm ved Aalborg.

Trafikaftale skal reducere motorvejskøer

Derudover er også en færdiggørelse af motorvejene til Kalundborg (start i 2022), Frederikssund (med start i 2026) og Hillerød (start 2022) med i aftalen, ligesom Østjyske Motorvej skal udvides flere steder for at imødekomme stigende trængsel.

- Vi har i dag vedtaget en historisk bred og ambitiøs plan på 160 milliarder kroner for Danmarks infrastruktur, så færre danskere i fremtiden skal opleve kø og ventetid, siger finansminister Nicolai Wammen (S) på pressemødet.

Her deltager også transportminister Benny Engelbrecht (S), der mener, at aftalen vil reducere køerne.

- Vi ønsker et langt større fokus på at reducere trængsel og gøre plads til grønne biler, bekæmpe vejstøj og give vores jernbaner et stort og tiltrængt løft, siger han.

Den samlede regning på alle projekterne løber op i 161 milliarder kroner over de næste 13 år frem til 2035.

Heraf er de 106 milliarder "nye penge". Af den samlede regning skal 86,1 mia. kroner bruges på jernbane, 63,8 mia. kroner på nye veje og endeligt 10,7 mia. kroner på "øvrige projekter".

Den folkelige modstand mod en tredje limfjordsforbindelse har været markant i Nordjylland. (Foto: René Schütze © Ritzau Scanpix)

Nye jernbaner

Foruden en række nye motorvejsprojekter er der også nye jernbaner med i aftalen.

Blandt hovedpunkterne er en ny jernbane mellem Aarhus over Galten til Silkeborg (start 2026), der samlet koster 2,2 milliarder kroner, en udvidelse af kapaciteten ved Ringsted Station, der kommer med et prisskilt på 1,6 milliarder kroner og S-tog til Roskilde Station.

S-toget har i dag endestation i Høje Taastrup, så der er tale om en udvidelse af banen til en samlet pris på 1,3 milliarder kroner. Det arbejde skal dog først begynde i 2031.

Den største post er på 13 milliarder kroner. De penge er reserveret til projekter i den såkaldte togfond, som regeringen har en aftale om med sine støttepartier. Projekterne i fonden er ikke en del af dagens trafikaftale.

Tidligere har det dog været fremme, at en tunnel under Vejle Fjord er på tegnebrættet.

Længe undervejs - og langt sigte

Det har taget den socialdemokratiske regering to år og to dage, fra den overtog regeringsansvaret og til i dag, hvor det endelig er lykkedes at lande en aftale om infrastruktur.

Regeringen præsenterede sit udspil i begyndelsen af april, hvorefter partierne har siddet i forhandlingslokalet for at se, om de kunne lande en aftale.

Det er som nævnt et bredt flertal, der står bag aftalen. Der er dog flere delaftaler, hvorfor alle partierne ikke er med i aftaler om alle projekter. Men i blå bloks største parti er der glæde i dag.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har under forhandlingerne presset på for at få en hærvejsmotorvej. Han glæder sig over den nye aftale, men ægrer sig over, at en række af projekterne først skal sættes i gang om adskillige år.

- Vi havde gerne set, at nogle af de vigtige vejprojekter havde startet før. For eksempel Frederikssundsmotorvejen, hvor det først begynder i 2025, siger han.

Tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener, at aftalens betydning kan opsummeres helt enkelt.

- Infrastruktur er lige så vigtigt som velfærden, siger han.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk